Finn biler og biltester

2009 Volvo XC60 2,4 D AWD aut Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Volvo XC60 2,4 D: Volvo i alle klasser

Synes du XC90 begynner å bli for gammel - samtidig som du kan klare deg med fem seter? Da er XC60 et godt valg. Dette er Volvos beste bil på mange år.

Langt ifra alt har gått på skinner for Volvo de siste årene. Men satsingen på firehjulstrekk har vært vellykket. Fra før har de XC70 og digre XC90. Her kommer XC60 og plasserer seg pent mellom de to. Dette er premium-SUV for dem som ikke trenger altfor mye plass. XC60 er kun femseter, men de fem - og bagasjen deres - har gode levekår. Konkurrentene er først og fremst det tyske statustrekløveret BMW, Mercedes og Audi. Men XC60 tar også mål av seg å stjele kunder som tidligere har vurdert påkostede utgaver av modeller som Honda CR-V, Ford Kuga og VW Tiguan.

5 Kjøreglede

Her snakker vi klassiske Volvo-verdier! XC60 er ingen sportsbil, men inviterer til lange og komfortable kjøreturer. Volvo-setene kjennes som gode bestemorsfang. Her kan du sitte i timevis uten å bli sliten. I sum gir det en følelse av soliditet og gjennomført kvalitet. Det er absolutt biler i denne klassen som er mer morsomme å kjøre, men da går det også fort ut over komforten. På det området er Volvoen et veldig bra kompromiss.

Dessuten får du den litt udefinerbare godfølelsen av at alt stemmer. Under testperioden fikk vi med oss et tverrsnitt av norsk vinter og jo verre forholdene var, jo bedre var det å sitte bak rattet i Volvoen. Godt skjermet fra isete veier og piskende snø, men ikke så godt skjermet at du mister følelsen med underlaget.

Firehjulstrekksystemet kommer fra Haldex og er relativt enkelt. Ingen sperrer eller lavgir, men det reagerer kjapt når det trengs. I praksis nok firehjulstrekk til de aller flestes behov. XC60 er en stor bil, men bak rattet kunne du like gjerne sittet i en «vanlig» stasjonsvogn.

5 Interiør/plass

XC60 er i grenseland for at den kunne fått to ekstra seter bakerst, men den fristelsen har ikke Volvo falt for (og dessuten har de jo XC90 som skal selge til dem som trenger sjuseter). Dette er en rommelig femseter. Bak rattet sitter du høyt og luftig og passasjerene har det også bra. 490 liter bagasjerom er litt over middels i klassen. Den skrå bakluka stjeler litt plass, men det er absolutt mulig å stable mye i høyden.

Inne i bilen er du aldri i tvil om at dette er en Volvo. Kanskje begynner den karakteristiske midtkonsollen å bli gårsdagens nytt, men den er både elegant og stilren. (Med unntak av 12 volts-uttaket; det ser ut som det ble påtenkt lenge etter resten av konsollen.)

Setene er fantastiske og den eksklusive følelsen går igjen over hele linja. Volvo har omsider fått flyttet navigasjonsskjermen ned fra toppen av dashbordet, men betjeningen er unødvendig tungvint. Hva er galt med touch screen?

3 Motor

Testbilen har det som (i alle fall foreløpig) er minste XC60-motorisering. 2,4-literen byr på 163 hester. Det ser bra ut på papiret, men dessverre blir vi litt skuffet. Motoren er superkultivert og har fint bunndrag.

Problemet er bare at automatkassa ikke klarer å få det beste ut av den. Girskiftet oppleves rett og slett som tregt og det er påtagelig hvor lenge det henger når du ønsker å gire kjapt. Vi får litt samme følelsen som i en Mercedes-taxi for 20 år siden - den gangen automat stort sett var forbeholdt dieseldrosjer.

Både motor og biltype kler automat, men inntil Volvo gjør noe med denne kassa, er det fristende heller å anbefale bilen med manuelt gir. Da kommer nok også motoren mer til sin rett.

5 Design

Fortsatt typisk Volvo? Jo, men samtidig viser XC60 at svenskene er på vei videre fra det temmelig strikte designspråket som preger S40, V50, S60, V70 og S80. XC60 har naturligvis mye til felles med XC90, men oppfattes visuelt som en adskillig mindre bil enn sin litt klumpete storebror.

Hoftelinja er mer markert enn noensinne, noe som også går litt ut over utsyn og lysforhold i baksetet. Hekken er mest av alt oppfrisket XC90. Og V O L V O i store bokstaver, midtstilt under bakruta, viser stolthet og tro på egen merkevare. Klassens peneste bil? Vel, Audi Q5 melder seg absolutt på i den konkurransen, men det er ingen tvil om at XC60 leverer varene! Underveis i testperioden opplevde vi også at mange snudde seg etter den. Det forteller at Volvo har lykkes med å lage en bil som også ser ny ut.

3 Miljø/økonomi

Stort motorvolum og en automatkasse som føles litt gammel? Det lover ikke helt bra på C02-fronten, og den antagelsen blir dessverre bekreftet.
Med manuelt gir er utslippet på 199 gram/km. Med automat spretter det opp i 219 gram/km, og det er ikke bra nok. Til sammenligning er tilsvarende tall for Audi Q5 med 170-hesters 2-liter og S-tronic kasse 197 gram/km. Samme bil med 3-liter og 240 hk ligger på 199 gram/km. Her har Volvo en jobb å gjøre!

Forbruket er også blant det høyeste i klassen. Volvo oppgir det selv til 0,83 liter/mil på blandet kjøring. I praksis er du kjapt rundt literen. Jo da, vi snakker stor og tung bil, men likevel er dette i overkant av hva du bør kunne forvente.

XC60 2,4 D med manuell kasse starter på 513 900 kroner. Det er gunstig i forhold til de fleste konkurrentene i premiumsegmentet. Med automat og full utstyrspakke ender testbilen vår på 761 025 kroner. Da har bilen nesten alt tenkelig ekstrautstyr og du klarer deg fint uten mye av dette.

Konklusjon

Denne XC60-en er en overraskende ujevn bil. Design, komfort og eksklusiv følelse trekker opp. Motor og girkasse trekker ned - og til dels mye ned. I denne klassen skal helst alt stemme, ellers er det vanskelig å matche de aller beste konkurrentene. Derfor ender vi på terningkast fire.

Totalt: 4/6

For deg

Du vil ha klassiske Volvo-verdier - og status-SUV.

Ikke for deg

Du mener en SUV skal være sporty

Vårt førstevalg

Foreløpig får du bare to motoralternativer i XC60: 2,4 D og D5. Dette er samme motor, med forskjellige ytelser. 163 hk i 2,4 og 185 hk i D5. Prisforskjellen er på drøye 40 000 kroner og de pengene kan du spare til noe annet.
Startpris på 2,4 D er 513 900 kroner. Du skal slite hardt med å komme under 550 000 for «ferdig» bil; sluttsummen er nok nærmere 600 000 kroner før du er i mål.
Vanligvis er dette bil som skal ha automat, men denne automatkassa har såpass store svakheter at det kan være lurt å velge manuell kasse i stedet. Da sparer du også solide 42 000 kroner. Navigasjon er smart, også parkeringssensorer. XC60 har også veldig mye avansert sikkerhetsutstyr på tilleggslista: kollisjonsvarsler med autobrems, avstandskontroll, filvarsler og blindsonevarsler - for å nevne noe. Dette er ting du selvfølgelig klarer deg uten, men samtidig vil det være gode argumenter den dagen du skal selge videre.

Prøv også

På Broom-forsiden nå