TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2014 Volvo XC70 D4 Summum aut Stasjonsvogn Diesel

Test: Volvo XC70 D4: Like trygg og solid som et godstog fra NSB

Volvo har fornyet XC70 - holder den koken?

Det er noe med nordmenn og Volvos stasjonsvogner. Ett eller annet usynlig bånd.

Kanskje er det snakk om tradisjonene. Eller at kombinasjonen skandinavisk design og sikkerhet tiltaler oss spesielt godt. Eller de gode setene og all plassen. Eller kanskje aller helst en kombinasjon av alt dette.

Volvo var svært tidlig ute med høyreist spesialutgave av stor stasjonsvogn - med litt offroadstyling og firehjulstrekk. XC70 har vært en stor suksess, og den henger fortsatt med.

 

Hva har vi her?

Volvo XC70 har så smått blitt en Volvo-legende og en typisk norsk hyttefavoritt.

Allerede i 1998 hilste vi på forgjengeren til denne bilen. V70 XC het den da. Siden den gang har Volvos XC-biler hatt stor suksess. Vi snakker om SUV-ene XC90, XC60 og altså dagens bil, crossoveren XC70.

Bilen har naturligvis blitt fornyet opp gjennom livsløpet. Sist gang i 2008. Til tross for at den står høyt oppe på Volvos fornyingsliste – så kommer den – sammen med alle andre Volvoer med en facelift som 2014-modell.

Det er den bilen vi tester med D4 motor på 163 hestekrefter, firehjulstrekk, automatgir og i en velutstyrt Summum-utgave. 746.000 kroner koster herligheten i en godt spekket testbil. Det kan ikke sies å være spesielt rimelig.

Topp 5: Volvos beste stasjonsvogner

 

Hvordan er den å kjøre?

Vel på plass i det som er noen av bilverdens kanskje aller beste seter, byr den aldrende Volvoen på få overraskelser, Snarere tvert imot. Det er gamle Volvo-tradisjoner som preger kjøreopplevelsen.

Stor, trygg, tung og komfortabel er noen stikkord. Dieselmotoren byr på raust med krefter, men jobber ikke helt lydløst når man tråkker til litt ... Bruker du gasspedalen med måte, råder en behagelig stillhet. Komforten om bord er høy og reisen svært behagelig, enten vi snakker motorvei, landevei eller by.

Den ekstra fjæringshøyden som XC-modellen byr på i forhold til en alminnelig V70 gjør bilen mindre sporty, så dette er ikke bilen du kaster gjennom svingene i høy fart.

Men når veien er dårlig eller snøen laver ned og bakken er både glatt og bratt, kommer den virkelig til sin rett. Ikke rart den omtales som hyttebil nummer én ...

 

Hvordan er plassen?

Forsetene har vi allerede vært innom, men de fortjener en runde til med skryt. God sidestøtte, perfekt kombinasjon mellom fast og myke, god støtte til lår og rygg gjør at men kan sitte her i mange timer. Plassen er også god i alle retninger.

Baksetene passer aller best for to – i alle fall så lenge vi snakker voksne, men tre barn finner seg nok vel til rette her også.

Bagasjerommet preges at praktiske rette flater som gjør det lett å pakke. Det gjør at de 555 literne det rommer er lette å utnytte. Selvfølgelig er både gitter, opphengshemper og surrekroker på plass – dette er jo Volvo.

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo:

 

Finest utenpå eller inni?

Innvendig byr 2014 modellen av XC70 på få overraskelser. Det mørke skinninteriøret holder svært høy kvalitet og alt virker solid og vel sammenskrudd.

Skandinavisk design kaller Volvo de rene og enkle, men absolutt pene og nesten minimalistiske linjene på dashbordet.

Siden sist vi kjørte denne modellen har Volvo tatt til vettet og gitt navigasjonsskjermen en fornuftig plassering. Den står ikke lengre på skrå oppå selve dashbordet, men logisk plassert i midtkonsollen.

Skjermen byr på grei oppløsning og fin grafikk, men den praktiske bruken oppleves som litt gammeldags og trekker noe ned. Vi savner hjulet eller musa som en del konkurrenter har for betjeningen av systemet.

Vi legger også merke til at instrumentene nå har blitt nye og er ala V40. Pent og moderne.

Den tynne midtkonsollen er fortsatt pepret med ørsmå knapper som de fleste over 40 år trenger lesebriller for å se symbolet til og alt annet enn pølsefingere for å treffe.

Utvendig er det også forandringer, dog ikke av de aller største. Større grill, andre lykter, andre fangertrekk og noen andre, mindre oppdateringer og justeringer er alt. 

Du skal nok være litt mer enn middels bilinteressert for å skille en -13 og en -14 modell fra hverandre i trafikken.

Men for oss som er opptatt av slikt, er det forskjeller tross alt, men ikke nok til å skjule at dette begynner å bli en noe aldrende bil. Trøsten får være at den aldres med verdighet.

Vi har alltid hatt sansen for Volvo-interiøret og det er det som går av med seieren i denne øvelsen.

 

Går den bra?

Den oppleves nok mer som sterk enn som veldig rask. Slett ikke noen dårlig opplevelse det, med tanke på biltypen.

Ikke for det. 0–100 km/t går unna på 10,8 sekunder – med både firehjulstrekk og automatgir. Det er godkjent.

Den femsylindre D4-motoren på 2,5 liter med twin-turbo yter 163 hk og rause 420 Newtonmeter. Mer enn nok til at du til enhver tid føler at du har nok krefter tilgjengelig.

Girkassa er en sekstrinns automat og passer både bilen og motoren fint. Den girer nå – i motsetning til eldre eksemplarer av bilen – både kjapt og presist. Det bidrar positivt til kjøreopplevelsen.

Dieselforbruket er oppgitt til 0,64 l/mil ved blandet kjøring. Det er slett ikke ille. Bilen er jo både stor, tung og sterk. Den hører vel ikke hjemme blant de mest aerodynamiske heller.

Konklusjonen er at dette er den beste og ikke minst fornuftigste drivpakka til bilen, men du kan få den både med 215 hesters diesel, og 304 hesters bensinmotor om du ikke deler mitt syn på den saken.

Volvo får snart helt nye motorer, les mer her: 

 

... og hva er konklusjonen?

Volvo XC70 holder koken. Ingen tvil om det. Det er fortsatt en bil som er skapt for norske, skiftende og av og til vanskelige kjøreforhold.

Den kombinerer det litt luksuriøse, komfortable og det fornuftige og det folkelige på en måte som få – om noen andre i det tatt – klarer. Legg også til trygg og sikker på plussiden, og vi er svært nær en vinneroppskrift!

Volvo XC70 er fortsatt en drømmebil, men mange gode og tradisjonelle Volvo-kvaliteter.

Volvo klarte ikke på noen måte å lage noen ny bil med faceliften på 2014-modellen av XC70. Men det var neppe meningen heller ... Det er liksom slik de skal se ut og vi liker det – at noe tross alt er ved det gamle, kjente og kjære.

Men prisen synes noe stiv. Trekvart million kroner for en bil som byr på kun mindre oppdateringer siden den kom i 2008 og som ikke byr på noen innovasjoner og som trekker med seg enkelte – dog ikke veldig store – særegenheter, synes litt i overkant.

Les også: Vår stor-test av Volvo V60 her: 

 

Pluss: Oppleves like trygg og solid som et godstog fra NSB.

Minus: Ikke verdens nyeste bil, facelift til tross.

 

Bil: Volvo Modell: XC70 D4 Summum AWD Motor: 2,5-liter diesel femsylindret Effekt: 163 hk / 420 Nm 0–100 km/t: 10,8 sekunder (med automatgir) Toppfart: 195 km/t. Forbruk: 0,64 l/mil. Pris fra: 559.400,- Pris testbil: 746.300,-

 

Volvo XC60: Norsk vinterfavoritt – nå er den oppnåelig for mange 

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå