Finn biler og biltester

2016 Volvo XC90 T6 320hk

Volvo XC 90: Tro det eller ei – denne vil nesten ingen nordmenn kjøpe!

Til tross for at Volvo XC90 er årets hotteste bilnyhet.

Hva er dette?

Vi har fått lagt hendene på en av de første Volvo XC90 som er levert til Norge. Dette er en bil som det er solgt et helt eventyrlig antall av allerede. På rekordtid omsatte Volvo for over en milliard kroner i kontrakter på en bil som kjøperne knapt nok hadde sett annet enn bilder av.

Men forventningene er altså skyhøye, og selv om prisene starter på relativt friske 725.000 kroner, er det likevel betydelig lavere enn forrige generasjon. Dessuten får vi i Norge en hel del utstyr inkludert i prisen, blant annet skinn, automatgir og syv seter. Totalt sett er XC90 ganske så gunstig priset, faktisk.

I år forventer dermed Volvo at rundt 2.000 nordmenn kommer til å kjøpe seg en XC90. Det er, med god margin, tidenes mest solgte modell i dette segmentet. Så hva er da forklaringen på tittelen i denne saken? Jo, vi tester her den modellen som er minst aktuell for norske kjøpere – nemlig T6-utgaven med en råsterk bensinmotor på over 300 hk.

Ofte sammenligner en utgående modell med den nye i slike tester, men når er det nesten ikke noe poeng. Glem at vi snakker to generasjoner Volvo XC90 – dette er ikke to ulike biler, det er to helt forskjellige verdener!

LES OGSÅ: Volvo XC90 år ned 150.000 kroner i pris
 

Hvordan er den å kjøre?

Det første jeg er spent på, er hvordan setene er. Fantastisk komfort har i mange år vært en av Volvos virkelig sterke sider. Her har de levert til terningkast 6 i årevis. I nye XC90 er også setene helt nye. Men fortvil ikke – dette er helt på høyden, og litt til, i forhold til tidligere.

Ellers sitter vi høyt – med god, gammeldags "kongen på haugen"-følelse. Vi har full oversikt i alle retninger, og gode, store sidespeil med blindsonevarsling.

Når du har kommet i gang med kjøringen, merker du raskt hvor komfortabel denne bilen er. Og noterer deg stillheten i kupeen. Deilig!

Den er ikke like skarp i styringen og rundt svingene som BMW X5. Girkassen er heller ikke helt på nivå med de beste – men begge deler er langt tightere enn forrige generasjon. Setter du den i Dynamic-mode, blir styringen enda litt mer sportslig, gassresponsen og giringen blir også noen knepp hvassere. Men igjen, dette med sportslighet er det flere andre som gjør bedre.

Det tror vi likevel ikke Volvo-folket ligger våkne om natta og bekymrer seg for. De vet at de alle fleste i stedet vil sette veldig stor pris på komfortnivået, som er helt på høyde med de beste, altså Range Rover og Mercedes ML.
 

Hvordan er plassen?

På dette området er Volvo XC90 virkelig bra. Selv med bakerste seterad i bruk, har du nesten plass til å legge en helt vanlig VW Golf inn der! OK, det var kanskje å overdrive – men omtrent like god plass som bagasjerommet i en Golf har du i alle fall. 314 liter.
Og når du legger ned bakseteryggene, åpenbarer det seg en konsertsal av plass. Totalt 692 liter. Det er helt i topp i klassen. Mer enn X5 (650) og Range Rover (550 liter) – og like mye som Mercedes ML. Men Audi Q7 er i en egen klasse, med 770 liter.

Hadde den blitt levert som 5-seter kunne du fått enda mer plass i Volvoen – men i alle bilene som selges nye i Norge er altså sju seter standard.

God plass er det dessuten i alle setene. Også de to bakerste. Der kan fint to voksne sitte mer enn 10 minutter om gangen, uten å få kramper eller deformerte kroppsdeler. Noe av forklaringen på det, er fleksibiliteten på andre seterad. Setene der kan nemlig både skyves fram og tilbake uavhengig av hverandre, og vinkelen på ryggen kan også justeres. Smart!

Foran er det heller ikke noe å klage over. Og det er befriende mange gode oppbevaringsplasser til lommerbøker, mobiler og flasker. Dette kan Volvo bedre enn de fleste.

LES OGSÅ: Fornøyd Volvo XC90-eier: – Ikke mobb bilen min!

Finest utenpå eller inni?

Så snart Volvo viste fram den nye versjonen, startet selvsagt debatten om den er fin eller ikke. Fronten tar utvilsomt designet et langt sted videre. De råtøffe Tors Hammer-signaturlysene er noe av det mest vellykkede vi har sett. Og de skifter enkelt og greit farge når du setter på blinklyset. Stilig det også! Det er også den første Volvoen med den nye logoen i grillen.

Totalt sett er fronten ruvende og moderne. Den passer enkelt og greit godt til den nye Volvoen.

Profilen er mer i tråd med det vi husker fra den forrige. Det ser bra ut, men byr ikke på så mange fiffige, små detaljer å glede seg over.

Hekken er der det har skjedd minst – og som i størst grad avslører at dette er en oppfølger til første generasjon XC90.
Innvendig er et eget kapittel. Dette er kanskje den mest vellykkede Volvoen noen gang. Her går en bort fra alt det gamle – og dashbordet er virkelig moderne og pent. Den nye skjermen som dominerer og styrer mer eller mindre alt av funksjoner, har et enkel og brukervennlig grensesnitt og god oppløsning.

Fullt så bra eller så stor som Tesla sin er den ikke. Men utover det, kan vi ikke komme på noen touchskjerm som er bedre. Vi ville i en ideell verden helst hatt menyhjul og hurtigknapper i nærheten av girspaken et sted i stedet, eller i tillegg. For du må både flytte blikket fra veien og sikte litt for å treffe riktig "knapp".

I baksetet er det lyst og trivelig, delvis fordi det er lyst skinn i testbilen, men også fordi det er en diger panorama-takluke.

Men den kanskje viktigste forskjellen fra tidligere, er at du nå får skikkelig premiumfølelse. Alt, ned til detaljer som leselys og dørhåndtak, gir riktig følelse. Og ser bra ut! Stemningsbelysning er også på plass, slik det skal være i bilene i denne klassen.
Resultatet er at vi rett og slett må gi seieren til interiøret. Godt jobbet, Volvo!
 

Går den bra?

Så langt, er altså alt vel. Og bedre blir det faktisk når vi snakker om ytelser. For selv om T6 "bare" har en 2-liters, firesylindret motor, klarer den med hjelp av både turbo og kompressor å trylle fram hele 340 hk og et svært så hyggelig fraspark.

0-100 km/t går unna på bare 6,5 sekunder. Av de nærliggende konkurrentene er det kun Audi Q7 3.0 TFSI med 333 hk som er raskere - den klarer øvelsen på 6,3 sekunder.

Men du må ikke forvente at det kjennes ut som en racerbil av den grunn. Alt går veldig udramatisk for seg, og kun en behagelig summing av motoren avslører at det går unna.

Motoren passer forsåvidt bilen godt, men mangler det bunndraget som du får med diesel. Særlig på en så stor og tung bil, er det faktisk et ganske stort savn.
Forbruket er imidlertid svært bra! Ved blandet kjøring trenger den i følge oppgitte tall kun 0,77 l/mil. Det er best i klassen! Vi klarte aldri fullt så lave tall, men merket oss likevel at forbruket er imponerende lavt med tanke på hvor stor bilen er.

Men grunnen til at vi omtrent ikke vil se en neste XC90 T6 på norske veier, er naturligvis avgiftene. T6 kommer på 1.050.000 kroner. Altså over 300.000 mer enn D5-dieselen. I tillegg er den faktisk dyrere enn T8-hybriden med 400 hk! Det lønner seg rett og slett ikke å kjøpe den. I stedet vil nordmenn gå for T8 og D5.

LES OGSÅ: Denne taxi-eieren skal aldri mer ha Volvo XC90 ...
 

...og hva er konklusjonen?

Da Volvo XC90 kom, var det virkelig en bil som sto sterkt. Og som solgte godt. Med årene ble konkurrenten mange, uten at Volvos stolthet utviklet seg nevneverdig. Dermed gikk den fra å være helt i tet, til å henge skikkelig etter.

Men på bakrommet ble det jobbet på spreng. Ikke raskt, men desto mer grundig, med å gjøre klar oppfølgeren. Når den nå først har kommet, er det nok til at Volvo igjen posisjonerer seg helt i teten. Og i motsetning til forrige generasjon, kan de nå virkelig kalle seg en premiumbil.

Det er ikke rart at det kommer til å myldre av XC90 i Norge, til tross for at de i snitt sikkert vil koste rundt en million kroner. Det er nemlig en forbasket bra bil. Volvo har mange trofaste XC90-kunder som har sittet på gjerdet og ventet på denne bilen, mens sparekontoen har fetet seg opp.

Men du skal enten ha alvorlig diesel-allergi, eller være ekstremt utålmodig for å velge akkurat T6-modellen. T8 kommer nemlig til høsten, og det er rett og slett et langt bedre kjøp.

 

Motor: 2-liter, 4-syl., turbo/kompressorEffekt: 340 hk/400 nm0-100 km/t: 6,5 sek.Forbruk: 0,8 l/milBagasjerom: 314 / 695 / 1886 literLengde x Bredde x Høyde: 4950 / 2008 / 1775 mmmPris: Fra 1.050.000 kroner (T6) Pris testbil: 1.271.9747 kroner

På Broom-forsiden nå