BMW 5-Serie Forgjengeren tok et kvantesprang. Like stor er ikke overgangen til denne 5-serien, men BMW kom opp med en bil som fortsatt blir regnet som en av deres mest vellykkede noen gang – både på design og kjøreegenskaper. Utseendet har mye til felles med 7-serien. De to modellene deler også mye av teknikken under skallet. Femmeren vokste seg også større. Med en lengde på 4,77 m, er dette en av de største bilene i klassen. Baksetepassasjerene har det bedre enn i den forrige 5-serien og stasjonsvogna sluker det meste. BMW la store ressurser i å gjøre konstruksjonen så solid og stiv som mulig. Her er 5-serien nesten i en klasse for seg. Bilen føles usedvanlig kompakt og velbygget. Det er bare å finne en dårlig grusvei og sette den på prøve. Innvendig er det klassiske BMW-løsninger. Dashbordet er vinklet mot føreren, og alt er logisk og funksjonelt. Materialkvaliteten er også høy. Dette både føles som – og er – en svært eksklusiv bil. Sedanen måtte klare seg på egenhånd i starten, men i 1997 var også stasjonsvogna Touring på plass. Innstegsmodellen er 520. I i-versjon har den 2-liters bensinsekser på 150 hk, mens 520d har 136 dieselhester. Det duger for så vidt, men moroa øker betraktelig med litt mer krefter under panseret. Vanlige feil og problemer Mange biler har gått langt. Det betyr at feilene kan være både mange og dyre. Foringer, kuler og ledd i for- og bakstilling må sjekkes nøye. Det er ikke uvanlig med feil på klimaanlegg. Hvis bilen stopper på tomgang, kan det være veivaksel- eller kamakselsensor som er defekt. Noen biler har også hatt kluss med startsperre-elektronikken. + Pluss Klassisk og elegant BMW-interiørKlassens mest kjøreglade bil - Minus Sedanen taper seg fort i verdiBasisutgavene er nesten ribbet for utstyr Beste kjøp Her var det facelift i både 1998 og 2001. Vi velger en så ny bil som mulig, godt utstyrt og med 170 hk bensinmotor og automatgir. Stasjonsvogn, så klart. Styr unna Lurvete biler med høy kilometerstand og som er dårlig utstyrt.
+ Pluss Klassisk og elegant BMW-interiørKlassens mest kjøreglade bil - Minus Sedanen taper seg fort i verdiBasisutgavene er nesten ribbet for utstyr Beste kjøp Her var det facelift i både 1998 og 2001. Vi velger en så ny bil som mulig, godt utstyrt og med 170 hk bensinmotor og automatgir. Stasjonsvogn, så klart. Styr unna Lurvete biler med høy kilometerstand og som er dårlig utstyrt.
Fakta - BMW 5-Serie (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):