BMW 5-Serie Forrige generasjon 5-serie ble fortsatt regnet som den beste kjørebilen i sin klasse da denne kom på banen. BMW hadde derfor ikke noe akutt behov for å endre på kjøreegenskapene, men på andre områder skjedde det imidlertid mye. Virkelig mye! Det svært omdiskuterte designet på storebror 7-serie fant også veien til denne 5-serien. Sjefdesigner Chris Bangles radikale virkemidler delte BMW-menigheten i to: De som syntes dette var å ødelegge en av bransjens sterkeste designtradisjoner, og de som så behovet for nyskapning og følte at Bangle tok BMW i frisk og riktig retning. Bangle kjørte på med konvekse og konkave linjer, effekter og overraskende detaljer. Hekken er kanskje den minst vellykkede delen av bilen – i praksis har designet vokst på mange av dem som var kritisk i starten. Også innvendig er det store endringer. Her gikk BMW overraskende bort fra den førervinklete dashbordløsningen. Materialvalg og design er fortsatt av høy klasse, men det virker ikke så involverende som tidligere. Men kjøreegenskapene, da? Nei da, her har BMW absolutt ikke gått seg bort. Dette er en kjøremaskin av svært høy klasse. Kombinasjonen av et fantastisk chassis og alle elektroniske hjelpemidler du kan tenke deg, gir en bil som elsker å bli kjørt. Hardt. På motorvei er komforten fantastisk – en ekte milsluker. Vanlige feil og problemer På denne modellen har det vært en del krøll med software - mange oppdateringer til radio og navigasjonsenheten. Sjekk nøye at det er siste versjon som ligger inne. Run-flat dekk betyr at du kan kjøre videre selv om du punkterer. Det er fint. Det som ikke er fint, er prisen når du trenger nye dekk… Det er ikke uvanlig at dieselpartikkelfilteret tetter seg på dieselbiler. Resultatet er en bil som går dårlig og en motorlampe som lyser. Slitedeler som bremseskiver og kuler/ledd i forstilling bør også sjekkes. + Pluss Diger stasjonsvogn som mange mener er stiligere enn sedanenHøyteknologisk kjøremaskin - Minus Hvor ble det av BMW-dashbordet?Designet er ikke etter alles smak Beste kjøp Det er diesel og stasjonsvogn som gjelder her. 520 DA på 163 hk med riktig utstyrsnivå er gode greier. Styr unna 4-dørs uten steptronic (automatgir) og biler uten skinninteriør. Har den i tillegg stor bensinmotor, er krisa fullkommen…
+ Pluss Diger stasjonsvogn som mange mener er stiligere enn sedanenHøyteknologisk kjøremaskin - Minus Hvor ble det av BMW-dashbordet?Designet er ikke etter alles smak Beste kjøp Det er diesel og stasjonsvogn som gjelder her. 520 DA på 163 hk med riktig utstyrsnivå er gode greier. Styr unna 4-dørs uten steptronic (automatgir) og biler uten skinninteriør. Har den i tillegg stor bensinmotor, er krisa fullkommen…
Fakta - BMW 5-Serie (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):