Finn biler og biltester

BMW Z4

BMW Z4

BMW svarte på mye av kritikken mot Z3 da de erstattet den med (ikke spesielt originalt, nei) Z4. Dette er en mye mer helstøpt bil. Først og fremst vokste den i størrelse og fikk mye mer maskuline linjer. Men også understell, chassis og interiør ble løftet mange hakk. Enkelt oppsummert ble Z4 den kjøremaskinen Z3 burde ha vært.
Designet vakte stor oppsikt. BMWs amerikanske designsjef Chris Bangle eksperimenterte med konvekse og konkave linjer. Det var svært omdiskutert, men markerte starten på en designlinje BMW finpusset stadig mer på utover 90-tallet.
I likhet med Z3 kom også Z4 etter hvert i en coupe-versjon. Denne gangen var ikke designet så radikalt og Z4 Coupe så faktisk ut som en coupe, ikke en bitte liten, snål stasjonsvogn. Siste Z4 rullet av samlebåndet i Spartanburg i USA 27. august 2008.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Bremsene er et svakt punkt, og bli ikke overrasket om du må skifte både bremseskiver og bremseklosser foran og bak allerede etter 50 000 km. Sjekk også kuler og ledd i forstillingen. Mange Z4 har run-flat dekk. Bytte av dekk blir derfor en kostbar affære, og biler som Z4 har lett for ”å spise” en del dekk…

+ Pluss

Kjører fletta av de fleste
Mye, mye bedre enn Z3

- Minus

Litt høy sittestilling gir mye vindsus med taket nede.
Trang kupé

Beste kjøp

Økonomi er ofte et nøkkelord ved bilkjøp. Har du ikke rompa full av penger, mener vi en Z4 med 2,0-liter på 150 hk er et godt valg. Velg en bil etter 2006 – da får du en med facelift.

Styr unna

Hvis du kommer over en 2,5- eller 3,0-liter uten skinninteriør, klimaanlegg og automatgir.

Siste nytt om BMW