Finn biler og biltester

Citroën Xsara Picasso

Citroën Xsara Picasso

For deg

Du har oppdaget at det er dyrt å ha mange småunger i huset.

Ikke for deg

Du synes egg gjør seg best på frokostbordet.

Historikk

1998 Verdenspremiere på bilutstillingen i Paris
1999 Internasjonal lansering i desember.
2000 Introduksjon i Norge fra våren med følgende motorvarianter: Bensinmotor på 1,6 liter og 90 hk, en ny bensinmotor, 1,8i 16V 117 hk og 2,0 HDI/Common Rail på 90 hk.
Blant standardutstyret er kollisjonsputer foran, den på passasjersiden kan deaktiveres, ABS-bremser, setebelter med pyrotekniske beltestrammere og kraftbegrensere, sidespeil med vidvinkel og Isofix-fester for barneseter på det fremre passasjersetet og på de to ytterste baksetene.
Modellen medvirker sterkt til at Citroën i 2000 setter salgsrekord for fjerde år på rad. Med 451 000 solgte enheter av Xsara i Europa, øker salget av denne modellen med 50 %, 183 000 av disse er Xsara Picasso.
2003 Facelift med endringer i fronten samt en del andre designdetaljer. Ny bensinmotor, 2,0i 16V (137 hk) med automatgir og utstyrsnivået Exclusive samt en ny HDI diesel med 110 hk. På sikkerhet, har Xsara Picasso nå mye moderne elektronisk utstyr. ESP (Electronic Stability Program) kombinert med ASR (antispinn), cruise control, nødbremsassistent, og automatisk tenning av nødlys.
2004 Faceliften lanseres i Norge i mars.
2007 Produksjonstall ved slutten av året: 1 588 439 biler.
2008 Fremdeles i salg i Europa

Siste nytt om Citroën