Finn biler og biltester

Hummer H1

Hummer H1

Dette er et av de mest vanvittige kjøretøyene du helt lovlig kan kjøre rundt på norske veier med. Og det er en bil som for lengst har blitt en kultklassiker over store deler av verden.
Hummeren startet livet som et amerikansk militærkjøretøy. Da het den HMMWV – forkortelse for High Multipurpose Wheeled Vehicle. Den ble superstjerne etter innsatsen i den første Gulf-krigen fra 1990-1991. Dette, i kombinasjon med at skuespilleren Arnold Schwarzenegger falt pladask for bilen og fikk lov til å kjøpe et eksemplar til privat bruk, banet vei for en sivil utgave av krigeren.
Hummer H1 kom første gang på markedet i 1992 og ble en umiddelbar suksess. Dette var bilen for de som virkelig ville skille seg ut – og for de som skulle bedrive seriøs offroadkjøring. Bilen har aldri vært importert ”offisielt” til Norge, men det har kommet inn noen titalls biler gjennom årene. Da er det snakk om lastebilregistrering.
Hummeren er en usedvanlig primitiv konstruksjon. Den er bygget for å forsere ørkener, krysse elver og brøyte seg fram i ulendt terreng. Dermed kan den aldri bli noen komfortabel landeveiscruiser og du skal være temmelig spesielt interessert hvis du vurderer å ha denne som eneste bruksbil. Produksjonen opphørte i 2006, men tilgangen på biler og deler vil ikke være noe problem. Det finnes flere versjoner – og mye til dels kreativ ombygging. Sett deg inn i sakene før du eventuelt kjøper!

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Dette er solide biler og kvaliteten er bra. På biler med 6,5-liter turbodiesel har den elektroniske drivermodulen lett for å ryke. Selve dieselpumpa kan også gå i stykker, uten at dette er noe stort problem. Endeledd og kuler/foringer i forstillingen er et annet svakt punkt, i alle fall på biler som er noen år gamle. Bilen er aldri tatt inn på regulær import til Norge og deletilgangen her på berget er dårlig. Det aller meste kan imidlertid skaffes fra USA til ganske hyggelige priser. Ingen blir vel overrasket når jeg forteller at drivstofforbruket er vanvittig.

+ Pluss

Perfekt hvis du har tenkt å starte din egen mini-hær.
Det blir ikke mye større – eller mer vanvittig – enn dette!

- Minus

Uhyre primitiv
Bykjøring? Parkeringshus? Glem det!

Beste kjøp

Alle – eller ingen! Dette er en elsk/hat-bil.

Styr unna

Ingen spesielle.

Kjøpt ny av

Arnold Schwarzenegger!

Historikk

1985 I januar ruller den første HMMWV, også kalt Humvee, av samlebåndet.
1992 Sivilutgaven basert på militærkjøretøyet lanseres som Hummer med en 6,2-liters V8-dieselmotor og 3-trinns automatkasse. Den har mildt sagt mangelfull lydisolering, setene kan ikke justeres og girkassa er ikke egnet for motorveikjøring.
1994 Motorvolumet økes til 6,5 liter og kombineres med en 4-trinns automatkasse.
1995 Komforten blir bedre og en bensinmotor på 5,7 liter blir tilgjenglig.
1996 Alle utgavene får to drivstofftanker. En 6,5-liters turbodiesel blir tilgjengelig, mens bensinmotoren utgår.
1997 Turbodiesel-motoren oppgraderes. Lydisoleringen blir akseptabel og klimaanlegget blir kraftig forbedret fra midten av året.
1999 Dieselmotoren uten turbo forsvinner. ABS og elektronisk traction control introduseres, noe som gir dårligere offroad-egenskaper, men bedre kjøreegenskaper på vanlig vei. H1 legges til på slutten av navnet.
2000 39 utgaver med skråtak bak førerhuset produseres.
2003 Offroad-egenskapene forbedres med en ny diffsperre bak.
2004 Motoren får ytterligere 10 hestekrefter. Helt nytt interiør.
2006 I siste produksjonsår er H1 vesentlig oppgradert, med blant annet 6,6-liters dieselmotor og ny girkasse. Militærutgaven fortsetter.

Karroseriversjoner: Stofftak, hardttop pickup, wagon, 2-dørs pickup og 4-dørs Slantback.

Sjekk også

Land Rover Defender (1992-2011)

Dette er den klassiske Land Roveren, med røtter helt tilbake til 1948 og Series I. Det er samtidig en av de mest primitive bilene på markedet. Men samtidig f..

Antall visninger