Finn biler og biltester

Mazda 6

Mazda 6

Første generasjon 6 ble et skikkelig vendepunkt for Mazda. De droppet det velkjente 626-navnet, investerte stort i utviklingen – og traff blink med 6.

I 2008 var det klart for andre generasjon. Det var ikke en like stor revolusjon som 6 var sammenlignet med siste 626. Men det er snakk om helt ny og også større bil. Mazda dro også på litt mer designmessig, denne skilte seg fra mengden da den kom.

Ford var på denne tiden tungt inne i Mazda, og 6 er bygget på en plattform som den deler med en rekke Ford-modeller. Den innvendige plassen er god. Fire voksne kan dra på langtur sammen. Med tre i baksetet blir særlig bredden litt mangelfull. Stasjonsvogna (som de fleste kjøpte) har bagasjerom som svelger unna 519 liter. Pluss for at gulvet blir flatt når du slår ned setene.

Kjøreegenskapene er litt på det jevne, det er også komforten. Mazda har tradisjoner for å slite med støydempingen, særlig fra hjulene. Det gjelder også denne 6-eren. Verdt å ha i bakhodet når du skal kjøpe dekk, gå for noen som ruller så stille som mulig!

Ellers er finish og materialvalg i interiøret litt bak de beste europeiske konkurrentene. Det er blant annet litt mye svart hardplast her og der.

Svært mange av kjøperne gikk for dieselmotor, det var det «riktige» på biler som dette på den tiden. 2,2-literen er sterk og gir fint overskudd. Det finnes også eksemplarer med bensinmotor i bruktmarkedet, men de er litt mer sjeldne. 1,8-liter på 120 hestekrefter er ikke akkurat noe fyrverkeri i en såpass stor bil som dette.

I bruktmarkedet er dette nå en typisk fornuftsbil. Du kan få mye bil for pengene, samtidig som det er lite tull med en Mazda 6. Dette er typisk en bil som ble kjøpt av folk som kanskje ikke var veldig bilinteresserte. Noen ganger gir deg seg utslag i litt manglende oppfølging og stell av bilen. Sjekk derfor at servicehistorikk er så komplett som mulig og at slitedeler er skiftet.

Stasjonsvogn er den klart mest attraktive modellen i bruktmarkedet, den koster også mest. Kan du «klare deg» med en kombi? I så fall kan det være penger å spare. Den har også mye plass og god fleksibilitet med stor bakluke.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Mazda 6 hører med blant de mest forutsigbare og driftssikre bilene på bruktbilmarkedet, men på noen av de eldre 2-liters diesel-motorene kan det komme diesel i smøreoljen. Resultatet kan bli et kostbart motroras.

2,2-liters dieselen som kom i 2009 er derfor å anbefale om du går for dieselmotor.

Vær oppmerksom på at hjullagrene, både foran og bak, er et svakt punkt. De er imidlertid ofte byttet ut med en ny og bedre type. En annen svakhet er at låsene på bakdørene kan fryse fast i kuldegrader, en wire med dårlig tetting er årsaken til det.

Bremsene, både foran og bak bør også sjekkes. Noen eiere har også opplevd at lakken slipper og at rust oppstår. Sjekk nøye før kjøp.

Bilene fikk en facelift i 2010, med oppgraderinger i interiøret, som kan oppleves som litt billig og med mye plast og noen irriterende gnisselyder på eldre biler. Komforten ble også bedre, samt at motorene bruker mindre drivstoff.



+ Pluss

Driftsikkerhet, kjøreglede og plass.

- Minus

: Litt mye plast i interiøret, hjulstøy med store hjul.

For deg

Du ønsker et forutsigbart og trygt bilhold

Ikke for deg

Du ønsker deg laaange misunnelige blikk i trafikken.

Beste kjøp

Godt utstyrt stasjonsvogn etter faceliften i 2010.

Styr unna

Biler med 2,5-liters V6-motor. Den er tørst og ikke spesielt god.

Kjøpt ny av

Kunder som falt for designet i tillegg til driftssikkerheten.

Sjekk også

Ford Mondeo (2009-2009)

Fra første generasjon i 1993 til dagens tredje, har Mondeo strukket seg 35 centimeter i lengden og 14 centimeter i bredden, så egentlig er det en storbil vi ..

Siste nytt om Mazda