Finn biler og biltester

Mercedes-Benz CLS

Mercedes-Benz CLS

En av lekreste bilene som noen gang er produsert? Eller en meningsløs og trang (og dyr) E-klasse med plass til bare fire, hvor de to i baksetet attpåtil må slite med dårlig takhøyde?
CLS er en bil de færreste er likegyldig til. Og fortsatt vekker den stor oppsikt når den kommer rullende. Den skrånende hekken gir Bentley-assosiasjoner og mange tror den koster (enda) mer enn den faktisk gjør.
CLS er i praksis en firedørs coupe-versjon av E-klassen som kom i 2002. Under skallet er de to nær identiske. Men CLS skiller seg så mye ut visuelt at Mercedes kan ta høyere pris - og hyggelige marginer.
CLS har to separate stoler bak, i stedet for tradisjonelt baksete. Den er også fem centimeter lavere og hele 15 cm lengre enn E-klasse. Foran duger takhøyden for de fleste (selv om soltak kan lage problemer hvis du nærmer deg 1,90 meter), men bak er det verre. Her er også beinplassen ganske begrenset. De smale siderutene er med på å gjøre det ganske mørkt der bak. Bagasjerommet er imidlertid stort.
350 med 3,5-liters bensinmotor er den mest vanlige utgaven, men du finner også en del 320 CDI med den velkjente dieselmotoren på 224 hk. Blant nybilkjøperne var det mange som dro til og kjøpte «alt» utstyr.
Når biler som dette blir en suksess, selger de ofte svært mye i starten. Til gjengjeld blir de kjapt «gammelt nytt» og får verditap deretter. CLS appellerer til en relativt liten målgruppe og på bruktmarkedet kan du finne biler som første eier har tapt MYE penger på. Det er absolutt mulig å prute, og riktig farge, interiør og utstyrsnivå er et must.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Dette er drømmebilen for enhver sirkusdirektør! Bilene er forholdsvis nye og uten mange kjente feil og mangler. Det du imidlertid bør sjekke, er den automatiske nivåreguleringen, som på Mercedes-språket kalles Airmatic. Her har det vært en del kluss. Det er også greit å vite at på bruktimporterte eksemplarer gjelder ikke norsk kjøpslov med fem års reklamasjonsrett. Det er garantibestemmelsene fra det landet den ble solgt ny i som gjelder, og det er ikke alle land som har tre års fabrikkgaranti.

Hva skal du betale

Prisene starter på ca 400 000 kr for de eldste bilene. Dette er 2005-modeller med 320 CDI-motor (diesel) eller 350 V6-motor (bensin). Prisshoppet opp til en CLS 500 V8 bensin er på rundt 200 000 kr. Dyrest er AMG-modellene med prisstart på rett under 1 mill kr. For en 2008-modell 63 AMG på 514 hk må du betale ca 1,3 mill.

+ Pluss

Mye mer praktisk enn en todørs coupe
Nydelig design - hvis du liker det

- Minus

Voksne trives ikke altfor godt bak
Håpløst design - hvis du ikke liker det

Beste kjøp

Utstyr er utrolig viktig på biler i dette segmentet, så det er «full pakke» som gjelder. Motor får bli etter smak og økonomi. Både 320 CDI og 350 V6 er fornuftige valg. Men det finnes sprekere alternativer…

Styr unna

Biler uten skinninteriør og navigasjon. Tenk deg også godt om før du kjøper bruktimportert bil.

Kjøpt ny av

Design-opptatte livsnytere som aldri har med seg mer enn tre venner på tur.

Sjekk også

BMW X6 (2009-2009)

Man ”tager” en X5 og setter på et sporty takparti, for ingen andre ”haver” en stor SUV med coupédesign, skrev forfatterne av BMWs kokebok, og slik så SAC-en ..

Volkswagen Passat CC (2009-2009)

En Passat for de designinteresserte? Joda, den finnes! Der sedan- og stasjonsvognutgaven i hovedsak appellerer til de som skal ha plass og praktiske løsninge..

Siste nytt om Mercedes-Benz