Finn biler og biltester

Skoda Octavia

Skoda Octavia

Dette er bilen som for alvor endret Skoda-imaget, og som fikk folk som aldri ville vurdert en Skoda til å tenke nytt. Octavia er basert på plattformen til Golf IV, men er strukket betydelig i lengden. Det gjør at den nesten kan konkurrere med biler som Ford Mondeo og Peugeot 406 på plass – men til en mye hyggeligere pris.
Octavia kom som femdørs kombi (som ser ut som en sedan) og stasjonsvogn. Sjelden har slagordet «mye bil for penga» passet bedre. Under skallet er det velkjent VW-teknikk (og motorutvalg) og også i interiøret er det meste hentet fra konsernhyllene. En del kan se litt billig ut og det er mye hardplast i interiøret. Octavia fikk også kritikk for harde seter og litt manglende støydemping. Noe måtte Skoda spare på for å holde prisen nede, men det er absolutt til å leve med.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Octavia er veldig bra rent teknisk, men noe rust kan forekomme på de eldste bilene. Hjulbuer bak og bakskjermer der disse møter støtfangeren, er mest utsatt. Av en eller annen grunn har ledd i forstilling og dørenes låsekasser som artsfrendene VW Golf/Passat og Audi A4 har vært mye plaget med, ikke vært noe tema på Octavia. Bensinmotorene på 1,6 og 1,8 liter uten turbo er veldig gode, og det er svært lite tull med disse. 1,9 TDI-motorene er også bra, men koksing (brent olje og sot) i turboen kan føre til havari. 1,8-liters bensinmotorer med turbo på 150/180 hk er noe plaget med at oljesilen på oljepumpa kan gå tett – med manglende oljetrykk og i verste fall havari som resultat. De kan også ha dårlig kamaksel/vippearmer. Turbotrøbbel kan også forekomme på disse motorene. Biler med motor som er chiptrimmet, bør sjekkes ekstra nøye.

+ Pluss

Stasjonsvogn med diesel og firehjulstrekk
Hvis du ikke har skjønt det ennå: Octavia er mye bil for pengene!

- Minus

Mye støy
Mer billigplast enn vi er vant til på VW-produkter

Beste kjøp

Stasjonsvogn med den drivstoffgjerrige, men samtidig sterke 1,9 TDI-motoren, er vårt førstevalg. Er du utstyrsfreak bør du vurdere den svært velutstyrte Laurin&Clemet-utgaven.

Styr unna

1,4 LX med bensinmotor på 75 hk er både for daff og for kjedelig. Pass også opp for biler som er/har vært chiptunet.

Kjøpt ny av

Folk med et godt grep om lommeboka som synes Volkswagen er for jåler, og at naboen kan passe sine egne saker.

Historikk

1997 Lanseres i Norge som firedørs sedan med fire motoralternativer: 1,6-liter bensin på 75 hk og 100 hk, 1,8-liter bensin på 125 hk og 1,9-liter TDI med 90 hk. De 3 største motorene leveres også med automatgir. Utstyrsvarianter er LX, GLX og SLX.
1998 Stasjonsvogn lanseres i Norge. Nye motorer er 1,8-liter bensinturbo med 150 hk og 1,9 TDI med 110 hk.
1999 Laurin&Klement er en ny utstyrsvariant med skinn, alarm og klimaanlegg. Automatgir blir også tilgjenglig med 1,8 T. En ny utgave med firhjulstrekk og 90 hesters diesel introduseres og blir en salgssuksess. Det kommer også en ny innstegsmodell av sedan med 1,6-liters bensinmotor med 60 hk.
2000 Facelift med endringer av front- og baklykter, nye interiør og økt benplass bak. Classic, Ambient og Elegance er nye utstyrsvarianter. Nye motorer er 1,6-liter på 102 hk og 2,0-liter med 115 hk, begge disse leveres også med automatgir.
4 kollisjonsputer og ABS-bremser blir standard på alle modeller. Versjonene med 60 hk, 100 hk og 125 hk forsvinner. 4X4 får nytt motorprogram med 1,9-liter TDI (pumpedysemotor), og to bensinmotorer: en 2,0-liter med 115 hk og 1,8-liters turbomotor ned 150 hk. 4X4 tilbys med utstyrsvarianten Laurin&Clement. Elegance og Laurin&Klement får elektronisk klimaanlegg og fjernbetjent sentrallås som standard. Sistnevnte har også xenonlys, soltak, ryggesensor, og cruisecontrol som standard.
2001 Introduksjon av RS sedan med 1,8-liters bensinmotor med 180 hk. Modellen har omfattende utstyr med blant annet skinninteriør, ESP og 17” aluminiumsfelger som standard.
2002 RS fås også som stasjonsvogn.
2003 Ny 1,9-liters TDI med 130 hk leveres til sedan og stasjonsvogn. Kampanjemodellen Collection introduseres med ESP, 16” aluminiumsfelger, regnsensor og ekstra bagasjeromsgulv. Motoralternativene er102 hk bensin, 90 hk TDI og 130 hk TDI.
2004 Celebrate erstatter Collection. Produksjonen av Octavia II starter, men Octavia I fortsetter som stasjonsvognen Tour. Forhjulstrekk kombinseres med en 1,6-liters bensinmotor med 102 hk, og en 1,9 TDI med 90 hk TDI, firehjulstrekkeren har 1,9 TDI med 100 hk.
2006 Modelprogrammet kuttes ned til én modell med 1,9-liters TDI med 100 hk TDI og forhjulstrekk.

Siste nytt om Skoda