Finn biler og biltester

Toyota Hilux

Toyota Hilux

Dette er femte generasjon av Toyotas pickup-sliter, og et velkjent syn på den norske landsbygda. HiLux har røtter tilbake til 1968. Dette er også en klassisk pickup i den forstand at det er fullt fokus på praktiske egenskaper – og liten komfortfaktor.
Til denne generasjonen fikk bilen imidlertid spiralfjærer foran. Det hjalp en god del. 2,4-liters dieselen er av den gamle skolen; den er dau og bråkete – men seig. Finnes både med bakhjulstrekk og trekk på alle 4. Du kobler inn systemet med en spak og kan velge mellom lav- og høygir. Versjonen som bare trekker på bakhjulene er lavere og egner seg dårlig til terrengkjøring.
HiLux får du med både enkel- og dobbelkabin. Sistnevnte kom relativt sent på det norske markedet. Mange ble kombi-registrert på tidlig 90-tall, da har du en smal «baksetebenk» bak forsetene. Brukbar for unger eller en røslig arbeidskar som sitter på tvers.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Dette er morsomme og populære biler med mange bruksområder. Dessverre ruster de ganske friskt. Du bør sjekke lasteplan, forskjermer og dører nøye. Rent teknisk er bilene solide, men sjekk kløtsj, bremser, støtdempere og drivverk før du kjøper. Bladfjærene bak og hjelpesnekkeforingene fortjener en ekstra grundig sjekk, da disse er et svakt punkt. Glødepluggene på dieselmotorene kan også takke for seg. En del biler har blitt hevet og/eller fått større hjul. Husk at dette må stå i vognkortet for å unngå trøbbel på EU-kontroll.

+ Pluss

4x4-versjonen er en real terrengbil
Robust og seiglivet

- Minus

Et minimum av komfort
Gammeldags allerede da den kom

Beste kjøp

En fin og velholdt double cab med lav kilometerstand, helst med bare én eier – og så ny som mulig.

Styr unna

Noen biler har bare tohjulstrekk, og da forsvinner litt av vitsen med HiLux for veldig mange. Se også opp for ombygde biler. Det finnes eksemplarer der eierens evner ikke helt har stått i forhold til ambisjonene…

Historikk

1989 Toyota lanserer syvende generasjons Toyota HiLux. Syvende generasjon er basert på tidligere generasjoner med samme motorer og samme understell, men den nye har fått nytt karosseri samt bedre og mer gjennomført interiør. HiLux er en pickup som fås som 2-dørs/2-seter singelcab, 2-dørs/2-seter singelcab med langt plan eller dobbelcabiner med fire dører/fem seter. Motoralternativer er en 2,2 bensin med 115 hk og en 2,4 diesel med 82 hk.
HiLux leveres med to eller firehjulstrekk, høy- og lavgirserie og 5-trinns manuell.
VW kjøper lisens av Toyota for å markedsføre HiLux som VW Taro i Europa. HiLux og Taro selges om hverandre og kun navnet skiller de to bilene fra hverandre.
1991 HiLux får en ny dieselmotor på 91 hk og 183 Nm.
1993 HiLux får en liten oppgradering med blant annet forlenget glassfiber plan på 170 cm. Den får også en ny 2,4 bensin på 91 hk med 160 Nm.
1997 Toyota avløser syvende generasjon HiLux med åttende generasjon.

Siste nytt om Toyota