Finn biler og biltester

Toyota Hilux

Toyota Hilux

Endringene ser ikke store ut i forhold til forrige generasjon og dette er nok på grensen til å være mer en facelift enn en ny modell. Men det er ikke mange av delene som passer overens mellom denne og den forrige.
I starten samme 90-hesters diesel, men i 2001 kom den med 102 hk. Fortsatt store forskjeller på utgavene med bakhjulstrekk og 4x4. Med firehjulstrekk er den adskillig høyere – og også mer attraktiv på bruktmarkedet.
Traktorfølelsen er også intakt. Dette er ment å være en arbeidshest, og det merker du med en gang du setter deg inn. Toyota kunne likevel kostet på seg litt bedre seter. Disse er flate og blir enda flatere etter noen års bruk.
Xcab har minst førerhus. Her er det til nød plass til et par passasjerer, mens dobbelcab har adskillig mer plass å by på. Hvis du har særdeles små krav til komfort – og desto stort behov for å ha med deg mye – kan den faktisk duge som familiebil.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Som alle andre Toyota er også HiLux en pålitelig og god bil. Sjekk likevel vanlige slitedeler som bremser, forstilling og støtdempere. Bladfjærene bak er et svakt punkt på de første årsmodellene og slakk i hjelpesnekke er ganske vanlig på alle årsmodeller. Mellomakselkryss og eksosanlegget bør også sjekkes. Se etter rust, som det kan være litt av på de eldste bilene. Lasteplan, forskjermer og nedkant av dørene er de stedene det kommer først. En del biler har fått påmontert hevesett, kufanger og større hjul. Husk at dette må være innført i vognkort for å unngå trøbbel på EU-kontroll.

+ Pluss

Dobbelcab med plass til både folk og bagasje under tak
Nærmest uslitelig

- Minus

Daff dieselmotor i starten
Simpelt interiør

Beste kjøp

En hel, pen og velutstyrt doublecab med 102 hk dieselmotor.

Styr unna

Utgaven som har tohjulstrekk oppleves som litt ukurant, da den nærmest blir som en motorisert trillebår å regne.

Historikk

1997 Toyota lanserer åttende generasjon HiLux. Åttende generasjon er i likhet med tidligere utgaver av HiLux en pickup som fås som 2-dørs/2-seter singelcab, 2-dørs/2-seter singelcab med langt plan eller dobbelcabiner med fire dører/fem seter. HiLux har fortsatt den samme 2,4-liters bensinmotoren på 91 hk og 160 Nm. Dieselmotoren derimot får nå fabrikksmontert turbo og yter 86 hk og 187 Nm. HiLux leveres med to- eller firehjulstrekk, høy- og lavgirserie og 5-trinns manuell.
1999 HiLux får en liten oppgradering og kommer nå med X-Cab og dobbelcabiner med kort kasse. Dobbelcabineren får også elektronisk sperre, men kun på bakakselen.
2000 HiLux får en liten oppgradering som blant annet innebærer krompakke med speil. Grill og dørhåndtak i krom. Den får også elektrisk vinduer og speil. Kabinen blir litt større slik at framhjulene kommer nærmere dørene. Den får også nye instrumenter innvendig.
2002 HiLux får en liten oppgradering. Den får ny 2,5 D-4D dieselmotor med 102 hk og 260 Nm. Den får også en liten facelift med nydesignet front, skjermer og panser. Den får også ny 5-trinns girkasse. For øvrig samme kasse som er å finne i på Toyota 4-Runners 3,0 dieselmotor. X-Cab blir nå også tilgjengelig med elektronisk sperre på bakaksel.
2004 Toyota avslutter produksjonen av åttende generasjon HiLux til fordel for niende generasjon.

Siste nytt om Toyota