Finn biler og biltester

Volvo 760

Volvo 760

På 760 så valgte Volvo og Jan Wilsgaard – som var sjefsdesigner – å holde svært stramme linjer både utvendig og innvendig. Dette til tross for at det året før – altså i 1981, hadde kommet en facelift med ”avrundet” 240.

Svenskene valgte altså en helt annen designstrategi enn for eksempel Ford Sierra som kom høsten 1982 – den var rund som et såpestykke.

Det helt nye hjulopphenget på 760 fikk mye skryt, og bilen ble omtalt som både komfortabel, kjøreglad og med svært gode kjøreegenskaper. Servostyring var standard – det var ikke vanlig på europeiske biler selv i dette segmentet i 1982.

Men en del mennesker syntes rett og slett at dette var ubehagelig å kjøre med. Det krevde en del tilvenning – styringen var for lett. Volvo hadde jo ofte ord på seg for det motsatte...

Høy lasteterskel til det romslige bagasjerommet, noen interiørdetaljer med dårlig kvalitet og vindstøy var ting 760-en fikk kritikk for i testene da den var ny.

Volvo slår selv fast at 760 ble modellen som reddet selskapet og dannet grunnlaget for det vi nå kan kalle det moderne Volvo.

760 ble jo etter hvert til den billigere og mer folkeligere 740, som solgte i over 1,2 millioner eksemplarer.

7-serien dannet også på mange måter grunnlaget for det som etter hvert ble 850 og som igjen ble til V70. Sistnevnte lever fortsatt i beste velgående og ble en av Norges mest solgte biler i 2011. 2012 og 2013!

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote B28 V6-motoren med litt tvilsomt rykte er nok grunnen til at mange skygger unna 760-en. Motoren er en videreutvikling og heldigvis mye bedre enn B27-motoren som satt i Volvo 264. Men den er fortsatt mye mer komplisert og dyrere og skru på enn Volvos firesylindrede motorer.

Slurv med oljeskift eller høy kilometerstand resulterer ofte i slitte kamaksler. Slitt registerkjede er ikke uvanlig på biler som har gått langt. Defekt toppakning forekommer også på B28 – men er ikke på langt nær så vanlig som på den gamle B27-en.

Defekt turtallssensor, dårlig kontakt eller defekt bensinpumpe rele og defekt bensinpumpe er som regel årsakene til motorstopp. Bensinpumpene kan også stoppe. Den har to stykker – en matepumpe i tanken og en ved bensinfilteret.

På biler med firesylindret turbomotor må man ikke glemme å bytte registerreima. Turbohavari forekommer også.

På biler med aircondition – sjekk nøye at denne virker. Reparasjoner medfører gjerne at den må konverteres fra R12 kjølemiddel (som ikke er lovlig lengre) til R134a. Dette drar fort med seg noen kostnader. Sjekk også at varmeapparatvifta fungerer på alle trinn og ikke har ulyder.

Bremser, hjuloppheng og forstilling er også obligatorisk å sjekke. Det samme er selvfølgelig rust. Den ruster ikke like mye som 240, men nedkant av dører, hjulbuer og nedkant av forskjermer samt kanaler og gulv må sjekkes.

Et helt og pent interiør sparer deg for både mye jobb og penger. 760 har også en del listverk som den billigere 740-en ikke har – så sjekk også at dette er komplett, helt og pent.

Hva skal du betale

Du får kjørbar og passe halvgrei bil som trenger noe omsorg og kjærlighet for ca. 10 lapper. For en EU-godkjent, velfungerende, hel og pen bil må du ut med 25.000 kroner. Men selv for topp, originalbiler med lav kilometerstand og god historikk må du sjelden ut med mer enn ca. 60.000.

Prisene vil trolig stige noe de neste årene, så en fin, klassisk 760 er neppe noen dårlig investering.

+ Pluss

Denne blir garantert et Volvo-ikon og er basisen for den siste ”ekte” Volvoen med bakhjulstrekk, nemlig V90.

- Minus

Det finnes godt med andre Volvo-ikoner å velge i. Vi nevner kjapt: PV Sport, Amazon Sport / 123 GT, P1800, 164, 264/262, 242 GT og 240 Turbo er noen. Enn så lenge er 760 den klart billigste av disse

Siste nytt om Volvo