Finn biler og biltester

Volvo XC60

Volvo XC60

Å lage en stor SUV er nok noe av det smarteste Volvo noen gang har gjort. XC90 ble en umiddelbar suksess og har særlig solgt bra i USA. Den debuterte som 2003-modell - og egentlig er det rart at det tok Volvo så mye som seks år før den fikk en lillebror.

Men timingen har likevel vist seg å være god. XC60 kom inn på markedet akkurat da de store SUV-ene begynte å få et lite harry-stempel. Mange begynte å se på dem som både litt vulgære og ikke minst svært lite miljøvennlige. Dermed ble det for mange kunder mer attraktivt å kjøpe en SUV som var litt mindre prangende.

XC60 fikk umiddelbart mye skryt for både utvendig design og høy interiørkvalitet. Kjøremessig er den preget av fokus på komfort. Plassen er god og XC60 fikk ikke overraskende svært gode resultater i kollisjonstester.

På motorsiden lot det seg imidlertid ikke skjule at Volvo hadde havnet litt i bakleksa. Dieselen på 2,4 liter var den klart mest vanlige motoriseringen i starten, i forhold til de beste konkurrentene var den både litt dorsk og litt tørst. Det ble heller ikke bedre av at automatgirkassa (i denne klassen sverger de aller fleste til automat) ikke hang helt med på notene. Dette skremte nok bort noen kunder.

Bortsett fra det fikk XC60 en kjempemottagelse både av biljournalister og kunder - og ble raskt bestselgere i sitt segment i Norge. Introduksjonen av nye dieselmotorer og ny automagirkasse i 2011 ga også bilen et solid løft.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Volvo XC60 kommer godt fra det i kvalitetsundersøkelser. I tillegg er dette trolig en av de aller sikreste bilene du kan kjøre.



Men heller ikke XC60 har vært helt feilfri. På 2010- og 2011-modellen har det vært kontaktproblemer på airbag. Giroverføringene på biler med manuelt gir har det også vært feil på – i verste fall får man ikke skiftet gir. På dieselbiler som går mye på småkjøring, kan partikkelfilteret tette seg. På noen veldig få biler har det også vært feil på styringen, slik at tannstangen må byttes.

På biler med T6 bensinmotor – det finnes vel knapt i Norge - har det vært noe problemer med oljelekkasjer fra motoren.

På biler med 2,4-liter dieselmotor hvor det er påfylt for mye olje, dvs over maks-merket, kan det i verste fall ende med at gassen henger seg opp.

Volvo har også fått en del kritikk for at automatgirkassa virker litt ”treg” sammen med den gamle 2,4-liters motoren. Dette er bedre i nyere biler med D3-motoren.

Feilene på XC60 har så langt vært dekket av nybilgarantien, men nå er denne i ferd med å utløpe på de eldste bilene. Biler fra 2011 og nyere har fem års nybilgaranti.

"Familiesvakheten" med feil på endeledd og lenkarmer ser det endelig ut til at Volvo har fått bukt med på XC60.

+ Pluss

Rommelig, pent interiør.

- Minus

Ikke de mest inspirerende kjøreegenskapene.

For deg

Du vil en stor og robust SUV uten at det blir for prangende.

Ikke for deg

Sporty kjøreegenskaper står høyt på ønskelista.

Beste kjøp

Velutstyrte utgaver med den nye D3-motoren, firehjulstrekk og automatgir.

Styr unna

Biler med lite utstyr og manuelt gir oppleves som litt ukurante.

Kjøpt ny av

Bemidlede familier som ville ha en ny, sikker og trendy SUV med grei plass og god framkommelighet. Statusfaktor - uten at det blir vulgært.

Siste nytt om Volvo