Audi hadde beinhardt fokus på å løfte seg opp mot statusen til Mercedes og BMW, og A8 var et viktig virkemiddel for å klare det. Dette er en svært avansert konstruksjon med utstrakt bruk av aluminium. Det gjorde det mulig å holde vekten nede. Samtidig var det et image-boost for Audi; fabrikken fikk vise at de var langt framme på avanserte tekniske løsninger.
A8 kom kun som sedan, men i to utgaver hvorav A8L har større akselavstand. Det gir 12,7 cm bedre beinplass i baksetet, så her er plassen gedigen. Minste bensinmotor er 2,8-liters V6, mens minste (og mest vanlige) diesel er 2,5-liters V6 TDI. Sistnevnte har blitt tatt inn i ganske stort antall som bruktimport. S8 har 4,2-liters V8 på 340 hk.
Mange har firehjulstrekk og A8 er en strålende langtursbil. Komfortnivået er høyt og de fleste er svært velutstyrte.
Mye bil for penga
Komfortabel milsluker
Imagen ikke lenger den beste
Karosserireparasjoner kan bli svært kostbare
Å finne en fin, velholdt bil i teknisk god stand er viktig. Det samme er utstyrsnivå og servicehistorikk. 3,7- eller 4,2-liters V8 bensin er riktig motor i A8.
Lurvete biler med dårlig servicehistorikk og lite utstyr – og spesielt biler med 2,5-liters TDI-motor. Biler med forhjulstrekk er også ukurante.