Utvendig skal du ha bra peiling for å se forskjellene. Men litt smalere grill og nye støtfangere er blant endringene fra forrige generasjon. Under skallet har det imidlertid skjedd mer. Blant annet en serie med helt nye V8-er. Det starter med 3,2-liter, dessuten 4-liter med og uten kompressor.
Inne i bilen er det også nye tider. Helt nytt dashbord som har mye til felles med det vi finner i sportscoupeen XK. Både design og materialvalg er et skikkelig steg opp, på dette området matcher XJ virkelig de tyske statuskonkurrentene. Også kjøreegenskapene er blitt hvassere. Den mangler den gedigne og tunge kjørefølelsen til f. eks. Mercedes S-klasse og BMW 7-serie, men føles til gjengjeld mer lettbent.
På et område klarer imidlertid ikke Jaguar å skjule at grunndesignet begynner å bli gammelt: Plassen. Baksetepassasjerene har ikke mye mer plass å boltre seg på enn i en Golf. I forhold til de nevnte tyske konkurrentene er det selvfølgelig ikke spesielt heldig. Men du fikk også XJ i en LW-versjon (Long Wheelbase) som bedret på dette.
Komfortabel milsluker
Erke-engelsk, høy status
Sliter i tøff konkurranse
Alderen begynner å tynge
Skal det være, så skal det være: En fin og velholdt XJ med 4-liters motor på 284 hk i Sovereign-utgave er vårt førstevalg.
Biler med høyreratt og biler uten traction control. Riktig fargekombinasjon er også viktig.
Høyt gasjerte direktører - pluss en og annen lege/tannlege/dyrlege.