Allroad kom til verden for første gang i 1999, da med utgangspunkt i Audis A6-karosseri. Det ble en slags krysning mellom en SUV og en vanlig stasjonsvogn. Og selv om den har et mildt sagt frynsete rykte som bruktbil, ble den varmt omfavnet av kundene da den ble lansert.
Nå er vi i gang med tredje generasjon A6 i Allroad-versjon – og i 2010 fikk også A4 sin Allroad-utgave.
Her finner du informasjon og bilder av nye Audi A4/S4/Allroad
Her har Audi foreløpig i et lite monopol i klassen – ettersom hverken Mercedes C-klasse eller BMW 3-serie er å få tak i med litt røffere utseende og firehjulstrekk.
Men flere andre har kastet seg på trenden, blant annet er en offroad-variant av Peugeot 508 på vei. Til og med Opel vil gjøre det samme, med sin Insignia. Og VW Passat selger meget bra i Alltrack-versjon.
Hvordan er den å kjøre?
Vi har testet modellen som mange av kjøperne vil gå for, nemlig 2.0 TDI med 163 hk og automatgir.
Audi har problemer med å matche BMWs sportslige kjøreegenskaper på bilene med forhjulstrekk. Men så snart vi snakker Quattro og permanent firehjulstrekk – tar Audi kontrollen. Her er de om ikke overlegne, så i alle fall best.
Plutselig slipper du å tviholde på rattet under akselerasjon, og i tillegg får du mindre sporing på slitte, norske veier.
Allroad-utgaven er jo egentlig bare en litt forhøyet utgave av en vanlig A4. Du får 18 cm bakkeklaring, som er 3,7 cm mer enn vanlig.
Den noe høyere bakkeklaringen merker du lite til når du kjører på vanlige veier – mens den kommer godt med når du skal ferdes utenfor allfarvei.
Testbilen er også utstyrt med Driver select. Det gjør at du kan velge hvordan understellet skal settes opp, enten du ønsker økt komfort eller mer lekne kjøreegenskaper. Men skillet mellom de ulike modusene er nok ikke like tydelig som du kanskje skulle tro.
Skal du kjøpe Audi A4 fra før siste facelift? Da bør du vite dette:
Hvordan er plassen?
Selv om Allroad er 2 centimeter lengre enn en standard A4, er den innvendige plassen akkurat den samme. Det vil si at du har 490 liters bagasjerom – som blir til 1430 liter om du legger ned setene.
Det er nok til å være med i toppsjiktet i klassen.
For øvrig er det rikelig med plass for både de foran og passasjerene i baksetet.
Eneste punktet som kan skape litt trøbbel er beinplassen i baksetet – da snakker vi riktignok om personer som er godt over snittet høye. Men det finnes jo noen av oss også ...
Flere kaster seg på offroad-trenden - denne kan bli en tøff Allroad-konkurrent
Finest utenpå eller inni?
Om en ting strides de lærde: Er det pent eller ikke med svart plastdekor på en bil i 2012? Undertegnede hører til i kategorien som liker det best når alt er lakkert.
Men da er det samtidig mye vanskeligere å se at du faktisk har betalt noen høvdinger ekstra for bilen din.
Vi skylder å legge til at det ikke bare er plasten som avslører at du har en Allroad, det er nemlig en egen grill, aluminiumselementer i støtfangeren både foran og bak og dørlister i edelstål.
Alt i alt blir det ganske tøft. Men akkurat sølv er ikke fargen vi ville valgt – hvitt er mer kledelig.
Interiøret på sin side er tilsynelatende nøyaktig likt det du finner i en vanlig A4. Og i denne sammenheng blir det litt vel ... ja, nettopp A4. Allroad-modellen fortjener mer særpreg og en røffere look, slik at det barske inntrykket du får av eksteriøret blir med inn i kupeen. Men slik er det ikke.
Så selv om interiøret på mange måter er både flott og brukervennlig – i kjent Audi-stil – må vi la seieren gå til eksteriøret i denne duellen. Det eneste negative vi kan komme på her, er at likheten til storebror A6 Allroad kanskje er litt vel stor.
LES OGSÅ: Hva skal jeg velge - Volvo XC60 eller Audi Allroad?
Går den bra?
Toliters dieselen, som i testbilen yter 163 hk, er i alle fall ingen sinke. Med et dreiemoment på 380 nm og i kombinasjon med S-tronic automatgir og firehjulsdrift, får du både bra ytelser og gode kjøreegenskaper.
0–100 km/t når du på 8,4 sekunder – og finner du en lang nok strekning på tyske motorveier, kan du kanskje klare å nå toppfarten på 207 km/t.
Forbruket er imidlertid ikke lavere enn det må være. 0,6 l/mila er kanskje litt mer enn en skulle tro med en slik motor, men det er prisen en må betale for litt mer vekt, høyere bakkeklaring og firehjulsdrift.
Og hva er konklusjonen?
Dette er noe av det Audi gjør aller best – få kan matche framkommeligheten til Quattros permanente firehjulsdrift. Dessuten er det ingen andre i premiumklassen som har en direkte konkurrent til denne modellen.
Dermed blir den nærmeste konkurrenten fort intern i familien, i form av søsknene Q5 eller en vanlig A4 med Quattro – eller den litt fjernere slektningen, VW Passat Alltrack. Vi kan også ta med Peugeot 508 RXH.
Hvilke behov du har med hensyn til plass, kjøreegenskaper, økonomi og status avgjør hvilken av modellene du går for.
Men en ting er i alle fall sikkert, få sikrer SUV-framkommelighet med personbilkjøreegenskaper like bra som Allroad-modellene.
Bil: Audi A4 Allroad Modell: 2.0 TDI Motor: 2.0-liter, diesel Effekt: 163 hk/380 nm 0–100 km/t: 8,4 sek. Toppfart: 207 km/t Forbruk: 0,6 l/mila (blandet) CO2-utslipp: 156 g/km Bagasjerom: 490 liter Pris: Fra 509.000 Pris testbil: 611.800. |