Den norske folke-SUV-en er kort fortalt slik: Rundt 4,5 meter lang, med firehjulstrekk, 2-liters dieselmotor på rundt 140 hestekrefter - og prislappen ender som regel på rundt 500.000 kroner.
En god bunke biler oppfyller denne ”gullrekka”. De fleste kommer fra Asia, men de siste årene har europeerne også begynt å blande seg inn. Så er da dette også i ferd med å bli en av de største bilklassene.
VW var relativt tidlig ute med sin Tiguan og i fjor fulgte konsernbror Audi etter med Q3. Oppskriften er også her den samme, men med et stort unntak: Nemlig prisen. Audi legger seg også i denne klassen et godt stykke over de mer ”hverdagslige” konkurrentene, det er denne testbilen et godt eksempel på.
Her snakker vi om å unne seg litt ekstra. 2-liters dieselen yter 177 hk og kreftene går via Audis utmerkede S-Tronic-automat ut til alle hjulene. Et par gode utstyrspakker pluss mye annet tilleggsutstyr er på plass. Dermed drar det seg på i forhold til listeprisen 485.000 kroner. Testbilen ender på 644.000 kroner. Da begynner Q3 relativt sett å bli ganske lite bil for pengene.
Hvordan er den å kjøre?
Dette er en av klassens aller mest velkjørende biler. Q3 imponerer med avansert understell og mye komfort. Den ekstra høyden merkes fint lite i forhold til krenging og selv om akselavstanden langt fra er i storbilklassen, er Q3 imponerende stabil og rolig på veien.
Små ujevnheter slukes effektivt og på motorvei går milene uanstrengt unna. Litt dekkstøy er det eneste som trekker ned, men det skal sies at mange (de fleste) i klassen bråker mye mer.
LES OGSÅ: Hvordan kan denne være så billig?
Hvordan er plassen?
Q3 er kompakt i utvendige mål (4,39 meter lang) men Audi har utnyttet plassen godt. Foran kunne vi like gjerne sittet i storebror Q5 og baksetet har helt grei plass til to voksne.
Bagasjerommet er midt på treet i klassen, med 460 liter. Det er for eksempel 80 liter mindre enn nevnte Q5. I praksis oppleves ikke det som veldig mye.
Baksete skyvbart i lengderetningen hadde økt fleksibiliteten og brukervennligheten ytterligere. Dette er en detalj som virkelig kommer godt med i denne klassen, der bagasjerommene gjerne er korte i lengderetningen.
LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp
Finest utenpå eller inni?
Q3 er fargeavhengig og ser fort litt puslete ut fra siden. Fronten og hekken sitter imidlertid som de skal. Audi er inne i en veldig diskret designperiode og her er det lite effekter og fiksfakserier. Det gjør sannsynligvis at designet vil holde seg lenge, men vi mener likevel at de kunne dratt på litt mer. Litt tøffe felger bør du i alle fall koste på deg hvis du kjøper Q3.
Innvendig er det typisk Audi, men ikke fra de øverste hyllene. Materialkvaliteten er grei og det ser både ryddig og ordentlig ut. Men spesielt eksklusivt er det ikke. Her har nok Audi kikket litt på konkurrentene og (helt riktig) konkludert med at dette holder. Q3-interiøret har akkurat nok premiumfaktor til å forsvare prisen.
LES OGSÅ: Dette bilmerket er snart forsvunnet
Går den bra?
Du får også Q3 med ”klassestandarden” 140-hesters diesel, men testbilen er et godt hakk over med 177 hestekrefter. Den gir akkurat den lille ekstra morofaktoren og løfter bilen flere hakk.
Med denne motoren er Q3 rett og slett kvikk og samtidig sterk. 0-100 km/t går på 8,2 sekunder, det bør holde for de aller fleste. Motoren jobber kultivert og dempet og quattro-systemet vil sikre utmerkede vinteregenskaper
... og hva er konklusjonen?
Som vår egen Broom-Larssen har påpekt et par ganger: Denne bilen har faktisk veldig mye til felles med en helt alminnelig og hverdagslig Golf med firehjulstrekk. Men med et stort unntak: Nemlig prisen.
644.000 kroner er veldig mye for en liten SUV og i kategorien "mye bil for penga" kommer ikke Q3 spesielt godt ut.
Likevel er det vanskelig å ikke få veldig sans for den. Plassen er overraskende god, kjørekomforten utmerket - og du merker at det lille ekstra er der på alle områder. Med denne motoren blir Q3 også en strålende langtursbil, med bra kraftoverskudd. Det er rett og slett en klasse opp i forhold til de aller fleste konkurrentene. Så hvis du har pengene...
Pluss: Gjennomført bil, høy kvalitetsfølelse
Minus: Pris, kunne vært enda mer fleksibilitet
LES OGSÅ: Flerbruksbil? Disse bør du holde deg unna!
Bil: Audi Q3 Modell: 2,0 TDI quattro S-tronic Motor: 2-liter diesel Effekt:177hk / 380 Nm 0–100 km/t: 8,2 sekunder Forbruk: 0,59 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 460/1365liter Pris fra: 485.000 kroner Pris testbil: 644.000 kroner |