TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2012 Range Rover Evoque Coupe Si4 Dynamic AT

Test: Range Rover Evoque Si4: Denne SUV-en er barnslig morsom

Sigve (10) gliser bredt – og det gjør vi også. Men av forskjellige grunner.

 

Hva er dette?

Evoque er ganske enkelt årets mest trendy kompakt-SUV – og en formidabel salgssuksess for Land Rover. Den har nemlig stått for brorparten av en økning på, hold deg godt fast, 663 prosent fra september i fjor til september i år!

Og det er ikke så vanskelig å skjønne hvorfor. Bilen er etter vår mening helrå – barsk som få – og dessuten billig, relativt sett i alle fall. Det er nemlig innstegsmodellen til Land Rover – og dieselmodellene starter på rundt 530.000 kroner.

Men den varianten vi har testet her, koster mye mer. Under panseret finner vi nemlig en formidabel kraftkilde, som bruker bensin, og yter 240 hk.

Ikke ideell for norske avgifter, men herre min skaper så godt den passer til denne bilen!

LES OGSÅ: Suksess-SUV har gitt rekordøkning

  

Hvordan er den å kjøre?

Evoque er i utgangspunktet en sportslig og kompakt bil å kjøre. Denne testbilen har i tillegg egen sportsmodus, som skjerper understell, gass- og styrerespons, og gir ilter, rød belysning i instrumentene. Det er nesten som denne innstillingen i tillegg gir deg horn i panna!

Vrir du girvelgeren over på S, for sport, i tillegg, har du rett og slett en sportsbil! Du kan også velge å bruke girhendlene bak rattet om du vil gjøre alt selv.

Det magnetiske fjæringssystemet, det samme som finnes i for eksempel Audi R8, gjør en formidabel jobb med å hindre krenging. Og firehjulstrekken som jo er uovertruffen, planter kreftene trygt i bakken.

Det er rett og slett et skikkelig leketøy! Derfor gliser vi voksne – hvorfor de to guttene gliser minst like bredt skal vi komme tilbake til.

Ja, også må du huske at om du trenger det kan den "sportsbilen" vade i 50 cm vann – eller forsere fjellknauser og kjerreveier med letthet.

Dette mente Benny etter å ha testet Evoque med dieselmotor

 

Finest utenpå eller inni?

Er det lov å si ja takk, begge deler? Denne bilen er tøff fra alle vinkler utvendig. Den lave taklinjen, som gir coupe-assosiasjoner, den kraftige fronten med den umiskjennelige grillen og de smale lyktene, de kraftige hjulbuene og kompakte enden. Det er bare å nyte.

Hvit lakk, sorte felger og sort tak gir "vår" bil et ekstra særpreg – og både unge og gamle tok mot til seg og kom bort for å spørre hvilken bil dette var.

Derfor bryr vi oss IKKE om at enkelte forvirrede sjeler (les: undertegnedes bedre halvdel) mener den ser ut som en vanlig Range Rover som et troll har satt seg på, slik at den bare er blitt klemt sammen ...

LES OGSÅ: Range Rover: 40 år med eksklusiv terrengbil

Interiøret er også imponerende. Særlig på kveldstid, når blå og hvit instrument- og stemningsbelysning kommer til sin rett. Det er som å ta plass i en moderne bar. Lekkert, lekkert og lekkert.

Også må vi ta med infotainment-skjermen – den som gjør at barna gliser så bredt. Den er nemlig "magisk" – fordi den viser vanlig informasjon om radio/navigasjon/telefon om du ser på den fra førersetet – men samme skjerm kan vise DVD-film om du kikker fra passasjersetet. Hvor genialt er ikke det? Sigve (10) er i alle fall ikke i tvil om dette er det viktigste som har skjedd på bilfronten de seneste 100 årene.

Vi haster med å legge til at denne skjermen naturligvis er ekstrautstyr – så det letter deg for en fin bunke tusenlapper.

Evoque er rett og slett en vinner på design – både innvendig og utvendig.

LES OGSÅ: Land Rover Sport 2014: Lar du deg lure av denne fronten?

 

Hvordan er plassen?

Vi har testet tredørsvarianten, og plassen er slett ikke ille – heller ikke i baksetet. Faktum er at bilen er akkurat like stor enten du velger den med tre eller fem dører.

Men det er ikke til å legge skjul på at det å ha tre dører er langt mindre praktisk enn fem. Ikke minst når det kommer til inn- og utstigning. De lange dørene gjør det også litt mer komplisert å åpne døren når du står på litt trange parkeringsplasser eller garasjer.

Takhøyden er overraskende bra også i baksetet – men i coupeen er det litt mindre plass i høyden i baksetet enn i femdørsvarianten. Og utsynet gjennom de smale bakvinduene er svært begrenset. Design har sin pris.

Bagasjerommet svelger unna 550 liter om du har tre dører, mens femdørsvarianten klarer 575.

Synes du en vanlig Evoque er litt kjedelig? Da digger du nok denne!

 

Går den bra?

Med Si4-motoren, med 2-literen på 240 hk / 340 nm, gjør Evoque 0–100 km/t på hyggelige 7,6 sekunder. Det er slett ikke ille – og det er en deilig følelse å la turtelleren klatre oppover på skalaen mens du kjenner skyvet komme jevnt og trutt hele veien.

Det er dessuten gjort en god jobb med forbruket. Hvis du ikke kjører like fort som du har lyst til hele tiden, skal du klare deg med 0,87 l/mil ved blandet kjøring – ved langkjøring er tallet 0,69 l/mil.

Men bilen tåler enda mer krefter også – kanskje kommer det en Sport-variant som skal konkurrere mot SQ5 og X3M også. Det hadde vært moro!

 
Pluss

Kjøreegenskaper og design

Minus:

Pris ...

LES OGSÅ: Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig

 

Og hva er konklusjonen?

Dette er uten tvil den motoren som passer best til Evoquens sportslige oppsett. Her får en utnyttet understellet til det fulle – og lyden og egenskapene fra en bensinmotor passer godt til bilen.

Men det blir naturligvis svært få av disse på veiene. Prisen starter på 806.850 kroner. Det gjør at den konkurrerer med mye annet som er både større og sterkere.

Norske avgifter gjør derfor at vi blir snytt for den motorkombinasjonen som Evoquen er best tjent med.

For alle som bruker baksetene, ville vil uten tvil gått for femdørs varianten. Utover bedre bagasjeplass og mer praktisk atkomst er den marginalt billigere enn coupe-varianten.

Og hvis vi alle folder hendene og ber en tynn bønn om at norske avgifter skal bli bedre tilpasset denne motoriseringen, så kanskje det skjer et mirakel? Verdt å prøve?

 

Bil: Range Rover Evoque Type: Si4 Motor: 2-liters bensin Effekt: 240 hk 0–100 km/t: 7,6 sek. Toppfart: 217 km/t Forbruk: 0,87 l/mil Bagasjerom: 550 liter Pris: Fra 806.850 kroner (Diesel, 150 hk, fra 534.000 kroner) Pris testbil: 976.950 kroner

LES OGSÅ: Er dette verdens mest ekstreme SUV?

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå