Hva er dette?
Er du interessert i bil har du garantert hørt om Freelander. Denne modellen fra Land Rover har ikke akkurat blitt forbigått i stillhet – og dessverre ikke fordi den er overøst med ros.Første generasjon er når sant skal sies en tikkende bombe hva gjelder driftssikkerhet.
Men så kom generasjon to som 2008-modell, og her hadde britene gjort leksa si. Det ble en helt annen driftssikkerhet – og bilen ble også både større og mer luksuriøs.
Nå har andre generasjon fått en facelift – og blitt enda bedre. Skal den nå endelig krabbe ut av skyggen av sitt eget dårlige rykte og ikke minst salgssuksessen Evoque?
Hvordan er den å kjøre?
Vi fikk testet Freelander 2 på skikkelig norsk vinterføre – i sprengkulde, dyp snø og smale fjellveier. Og skal si den lever opp til forventningene – blant annet i et skikkelig snøkav over den flotte, men utfordrende fjellovergangen i Røldal i Rogaland.
Vi valgte bare "snø"-innstillingen på understell og firehjulstrekksystemet, og det gikk som en drøm. På dette med framkommelighet er det få, om noen, som matcher Land Rover. Den kommer seg elegant fram "dit ingen skulle tru at nokon kunne bu" – og litt til. Året rundt.
Her kan du lese mer om nye Freelander 2
Komforten er dessuten svært god – og selv 19" felger på dårlig underlag klarer ikke å ødelegge det inntrykket.
Den nye versjonen har også fått redusert støynivå – og det oppgarderte interiøret gir også høyere luksusfølelse.
Dette er virkelig en bil for de lange turene, og den lar seg på ingen måte stresse eller skremme av litt uvørent føre, selv om sjåføren kanskje gjør det. Tvert imot – den elsker utfordringen!
Setene kunne hatt litt mer sidestøtte – og gjerne lengre sittepute – men utover dette, er det vanskelig å finne fram ankepunkter på dette punktet.
Og bare for å nevne det – sportslig kjøring er naturligvis ikke et tema i denne bilen. Enkelt og greit.
LES OGSÅ: Land Rover Freelander 2: Denne holder ingen følge med – utenfor veien
Finest utenpå eller inni?
Utvendig er det noen ganske beskjedne endringer – men ny grill og nye LED-lykter foran og bak gir det nødvendige løftet her også. Dessuten var bilen både røff og stilig fra før – så det trengtes ingen store grep her.
Innvendig har løftet vært mer merkbart. Her har elementer fra salgssuksessen Evoque kommet på plass. Mens mange andre lasser ned dashbordet med utallige og små knapper, er det deilig med færre, store og solide knapper, slik du finner hos Land Rover.
I en slik bil er det også "riktig" med ekstra kraftige hendler til lys og vindusviskere – som byr på akkurat såpass mye motstand at du må ta i litt når du skal bruke dem. Det er litt machofaktor over det – og det kjennes utrolig solid.
Mindre sans har vi for "skruløsningen" for å heve/senke armlene foran. Disse er som vanlig plassert på undersiden av selve armlenet, og er både tidkrevende og litt tungvinte å skru på.
Likevel stikker interiøret av med seieren denne gangen – men du "må" nesten ha skinn for at alt skal stemme i denne bilen.
LES OGSÅ: Land Rover Freelander: Det er faktisk mulig å elske denne bilen
Hvordan er plassen?
Freelander 2 er en rommelig bil. bagasjerommet har ikke rette sider – ettersom hjulbuene krever sitt – men her får du plass til det meste. Plassen er også mer en tilstrekkelig i baksetet – men gulvet er litt høyere i forhold til sitteputa enn i andre biler. Det er ikke ubehagelig – bare litt uvant.
For dem som sitter i baksetet er det også en god ting er at det er høye vinduer – slik at både store og små har god utsikt under turen.
Foran er det som ventet ingenting å utsette på dette punktet.
Her kan du lese vår guiden på Freelander 2 før facelift
Går den bra?
Nja, noen rakett blir denne bilen aldri. Men den seige 2,2-liters dieselmotoren på 150 hk gjør så absolutt jobben. 0–100 km/t tar 11,7 sekunder.
Forbruket er heller ikke avskrekkende, selv om vi snakker om en 4x4-bil som har automatgir og er høy, tung og klumpete. 0,7 l/mil er offisielle tall ved blandet kjøring lar seg absolutt høre.
Litt mer trøkk blir det i TD4 – som har 190 hk – men ikke så mye at det er verdt prisøkningen på nesten 35.000 kroner. De pengene ville vi heller brukt på litt kjekt utstyr.
Godt å vite er det også at dette er noe av det tryggeste du kan kjøre på veien. Denne bilen scorer svært bra hos Euro NCAP.
LES OGSÅ: Nei, sleptauet er nok ikke helt tilfeldig
Pluss
Ekstremt trygg på veien
Minus
Ikke like lekker som Evoque?
Og hva er konklusjonen?
Land Rover har fått skikk også på Freelander – og kjøpere som utelukker den basert på dårlige erfaringer med første generasjon bør helt klart revurdere. Generasjon to holder mål også når det kommer til driftssikkerhet.
Den største utfordringen Freelander 2 vil møte er nok pris. Den er langt unna å kunne betegnes som billig – innstegsmodellen med 4x4 og manuell gir, letter deg for minst 557.900 kroner. Skal du ha automat må du punge ut hele 607.950.
Ønsker du mer krefter, koster SD4 med 190 hk og automatgir 653.950 kroner, mens bensinmotoren Si4 starter på 798.000 kroner.
Men er det komfort, plass og framkommelighet som gjelder – bør imidlertid den være et godt alternativ.
En annen ting som trekker ned er at det har kommet flere helt nye modeller i denne klassen siden Freelander 2 ble lansert – blant annet Land Rovers egen Evoque.
Sistnevnte koster mindre – med en startpris på 534.850 kroner – og har et nyere og etter manges mening et tøffere utseende. Kjøreeegnskapene til lillebroren er også helt annerledes – mye mer sportslig.
Bil: Land Rover Type: Freelander 2 TD4 Motor: 2,2 diesel Effekt: 150 hk / nm 0–100 km/t: 11,7 sek. Forbruk: 0,7 l/mil (blandet) Pris: Fra 524.900 kroner (FWD), 557.900 kroner (AWD) Pris testbil: 678.000 kroner |
LES OGSÅ: De tre beste brukt-SUV-ene