Får du virkelig en Audi A6 for 427 500 kroner? Det enkle svaret er nei - det gjør du ikke. En ting er at selgeren sannsynligvis kommer til å overtale deg til å pakke inn noe ekstrautstyr, og en annen ting er at vi til den prisen snakker om en stor sedan uten den samme luksusfølelsen du kan få ut av en velutstyrt A6.
En A6 uten metallic lakk (11 660 kroner), skinnseter (24 840 kroner) og Xenon Plus med lyspakke (14 490 kroner) blir også en tungsolgt bruktbil. Derfor er det ikke overraskende at Audi-importør Møller har utstyrt vår testbil med 100 150 kroner i ekstrautstyr. Så, spørsmålet blir egentlig hvor bra Audi får du for den nette sum av 527 650 kroner?
Audi A6 er en super langtursbil. Støynivået er veldig lavt og setene er kjempegode. Bilen føles planta og trygg, så det er bare å lene seg tilbake og nyte lyden fra det fine stereoanlegget. Når vedkommende foran ikke forstår at det haster å komme fram til hytta for å slappe av, er motoren og girkassa bra nok til at du enkelt kjører forbi. For selv om kreftene virker beskjedne på papiret, duger de i massevis i virkeligheten.
Audi har prioritert komfort. Det finnes mange biler som er mer lekne enn A6 med 2-liters diesel, men det finnes få som er mer behagelig. Rattet er lett som en fjær i lave hastigheter, samtidig som det strammer seg nok ved høyere hastigheter til at kjøreopplevelsen aldri blir vinglete. Noen biler tar frem den aggressive og hensynsløse siden ved deg, i A6 får du lavere puls.
Interiøret har klassisk status. Det matcher dress, slips og dokumentmappe på en ypperlig måte. Det er ikke direkte koselig, men du føler at du blir tatt godt vare på. I alle fall så lenge du spanderer på deg noen tusenlapper på ekstrautstyr. Vi synes ikke en A6 uten skinnseter og supert klimaanlegg blir helt det samme.
Hvis du noensinne har lurt hva som menes med opplevd kvalitet, er dette en fin bil å prøve. Materialkvaliteten og finishen er gjennomført høy, og de små ankepunktene blir fullstendig overskygget av den helstøpte helheten. Vi vet det finnes biler der ute som faktisk er mer holdbare, men Audi føles så fordømt bra!
To stykker kan finne seg til rette i baksetet, så lenge de ikke har kaffekopper å håndtere. Av en eller annen merksnodig grunn har ikke midtarmlenet bak integrerte koppholdere. Bagasjerommet er stort nok, og en uttakbar skipose kan bestilles for 2 510 kroner ekstra. Baksetene er enkle å slå ned, og gulvet blir så godt som flatt.
I utgangspunktet skulle du tro at 2-liters diesel på 136 hestekrefter blir litt snaut for en så diger sedan, men motoren passer bilen imponerende bra. Den oppleves som mye kraftigere enn den er, takket være et veldig raust arbeidsregister. Utvekslingen er veldig lav, så her kan du bruke 6. giret som en sparegris på landeveiskjøring.
Jo, det hadde vært hyggelig med mer krefter, men vi ville heller brukt pengene på ekstrautstyr. Motoren støyer litt, men er ikke i nærheten av så bråkete som tidligere Audi-dieseler, og siden bilen er veldig godt støyisolert hører du lite fra innsiden.
Audi A6 gjennomgikk nylig en mild facelift, hvor sedanens baklykter kanskje er det mest karakteristiske. De har blitt fylt opp med dioder. Ellers er blinklyset flyttet opp i speilet og både eksteriørt og interiørt har det vært andre småendringer som du må være kjenner for å se. Audi A6 har et ganske diskret design i denne klassen.
Testbilen er en TDIe-modell, og er senket for å få lavere luftmotstand. Det fører dessverre også til at vi slår ned i asfalten på elendige veier ved Skåbu, og at undersiden nærmest fungerer som en plog på snødekte påskeveier. Og for utseendets del hadde det vært bedre med større felger. Vi vet det sitter vinterhjul på bilen, men de ser bare så stusselig ut.
Den lille e-en bak TDI i modellbetegnelsen er Audis variant av Bluemotion og har kommet til etter faceliften. Før hadde Audi A6 2,0 TDI et utslipp på 166 gram CO2, nå er det redusert til 139 – og det eneste du mister er 4 hester som du uansett ikke legger merke til. Dét er bra både for miljøet og lommeboka, og startprisen er lavere enn før faceliften.
Vi hadde vært veldig imponert av utslippet om det ikke var for at BMW 520d slipper ut 3 gram mindre og har 30 hestekrefter ekstra. Mercedes-Benz 250 CDI Blueeficciency kommer til å være enda mer effektiv, med henholdsvis 139 gram og 204 hester. Audi er med andre ord veldig flinke, men ikke best.
I likhet med de to andre tyske merkene koster ekstrautstyret flesk. Bare skinnseter med elektrisk justering kommer på 37 710 kroner, og Bluetooth i midtarmlenet koster 7 460 kroner. Et tankekors er om du ikke burde titte på Avant, den koster 32 300 kroner ekstra, men er mye lettere å selge igjen. Automat er heller ingen ulempe, men vi tviler på at du får igjen alle de 30 000 kronene det koster ekstra med dette motoralternativet.
Audi A6 med minste motor er en fin bil, så lenge du setter noen velplasserte kryss i utstyrslista. Vi ser egentlig få grunner til å velge større motor på en bil som først og fremst glimrer med komfort. Bilens hovedproblem er først og fremst at nordmenn foretrekker stasjonsvogn, men MÅ du ha sedan er det få som er bedre enn denne.
Du ikke får like mye ut av opsjonene som tidligere.
Du har 32 000 kroner ekstra å bruke på stasjonsvogn.
Det er fristende å foreslå Audi A6 Avant 2,7 TDI quattro med tiptronic, men siden du nesten aldri kjører deg fast med forhjulstrekk – og fartsgrensen i Norge er 100 km/t – ville vi valgt Avant med 2,0 TDI og multitronic. Den koster nemlig 176 300 kroner mindre, og det kommer godt med i finanskrisetider.