Hva er dette?
Audi A7 ble for rundt ett år siden kjent i hele Norge for én ting: Å være bilen landets skikonge, Petter Northug, krasjet i fylla.
Nå er avtalen med Audi historie, og A7 har fått en facelift.
Utseendet endres med litt mer agressiv grill, noen mindre justeringer på fangeren foran og bak – og naturligvis nye lykter.
Under panseret har det også skjedd ting. I testbilen banker et hjerte sterkt nok til å trekke et tog! Den nye dieselverstingen er på 320 hk, og sørger for at selv en stor og tung bil som A7 spurter avgårde med hurtigheten til en viss skistjerne.
På bruktmarkedet kan du spare mye penger på Audi A7
Hvordan er den å kjøre?
Det som slår deg bak rattet i en A7 er først og fremst hvor fantastisk førermiljøet er. Audi kan dette til fingerspissene. Nettopp A7 er kanskje det aller mest vellykkede eksempelet på hvor høy finish, god brukervennlighet og fin design de kan levere.
Sitteposisjonen er lav og sportslig, men du merker fort at dette ikke er en gocart. A7-en med sine over fem meter er rett og slett diger. Og tung.
Den er også uoversiktlig å rygge, takket være begrenset sikt bakover og et ryggekamera som er svært utsatt til for støv og søle.
Men som cruiser er dette noe av det mer komplette du kan ratte. Luftfjæring sørger for at du kan få komforten du trenger også. Ikke forsøk å gjør det til en sportsbil, ved å sette understellet i Dynamic-mode (den mest sportslige), for det eneste du oppnår er dårligere komfort.
Med quattro firehjulstrekk, med hovedvekt på bakhjulene, oppleves den akkurat så trygg og stabil som du forventer. Dette kan Audi. Og, er du humør til det, er det fullt mulig å begrense antispinn-systemet. Da slenger den gjerne med rumpa. A7 ser kanskje stor og alvorstynget ut - men den kan være leken også!
Den åttetrinns girkassen leverer varene raskt og presist. Særlig i den mest sportslige innstillingen. Da får du virkelig kvikk respons. Ved vanlig kjøring funker det fint å la den stå i Comfort eller Efficient-modus. Så sparer du litt drivstoff.
Vi lot oss imidlertid overraske over mer vindsus enn vi hadde forventet. Rammeløse coupe-dører må nok ta skylden for det. Men irriterende likevel.
Les også: Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige
Finest utenpå eller inni?
Vi synes faceliften er vellykket. Det skal sies at vi på ingen måte syntes den var desperat etter en ansiktsløftning – den var lekker fra før.
Men de nye lyktene gir den mer særpreg, og sørger for hakket med moderne framtoning.
Selv om interiøret også har fått litt mer staffasje og pynt, er de reelle endringene minimale. Og igjen – noe annet var det ikke behov for. Det så mer eller mindre perfekt ut fra før.
Infotainmentsystem er også blitt finjustert noen hakk til i riktig retning. Og nå kan du ha kartvisning i instrumentpanelet også. Men de analoge viserne sørger for at det er begrenset med plass å boltre seg på.
Hva som er finest? Vi velger eksteriøret. Rett og slett fordi vi synes denne bilen, med sitt særpreg, er en av Audis mest visuelle modeller. Så får vi heller tåle at det finnes de som er svært uenig i det ...
Les også: Topp 10: De dårligste bilene de siste 15 årene
Hvordan er plassen?
Du skulle kanskje tro at det var rene overfloden av plass i en så stor bil. Det er det ikke. Takhøyden i baksetet er ikke all verden, og du får ikke nødvendigvis plass til fem en gang. Skal du ha plass til tre i baksetet, koster det 3.750 kroner ekstra. A7 er altså i utgangspunktet en fireseter.
Det skjønner vi ikke helt poenget med. Særlig ikke når det uansett er en sitepute der, og det eneste som egentlig mangler er sikkerhetsbelte. Poenget med bare to seter bak, synes vi må være at de er større og bedre enn vanlig, og at plassen i midten brukes til noe fornuftig. Og ikke som et ekstra sete ingen i realiteten kan bruke.
Bagasjerommet er stort nok for de fleste. I alle fall i dybden. Men siden taklinjen er såpass fallende bakover, så blir det naturligvis ikke like praktisk som en stasjonsvogn.
535 liter lar seg så avgjort høre - og legger du ned baksetene øker det til 1.390 liter.
Her kan du lese testen av A7 før faceliften
Går den bra?
Om den gjør? Den går som et børseskudd! Og du kommer ikke til å høre et snev av dieselknatring, heller. Her er det grov, V8-er-lyd som gjelder. Helt herlig!
Skyvet i bunn er så rått at du omtrent ikke får brukt førstegiret i det hele tatt. Ja, her tipper vi rett og slett at en har valgt å skåne girkassen for den belastningen det ville vært.
Fra 0 går det litt tregt helt i starten, men så kommer skyvet som et hammerslag. Og når andregir smeller inn, så bare fortsetter det tilsynelatende fullstendig uten å avta.
Toppfarten er oppgitt til 250 km/t - mens 0-100 km/t er gjort på 5,2 sekunder. Det er nok av sportsbiler som kan være misunnelige på de tallene ...
Og enda flere som kan gråte over forbruket på A7-en. Den klarer seg med 0,61 l/mil. Det er rett og slett svært imponerende!
Audi A7 Sportback
Modell: A7
Motor: 3-liter, V6, turbodiesel
Effekt: 320 hk/650 nm
0-100 km/t: 5,2 sek.
Toppfart: 250 km/t (begrenset)
Forbruk: 0,61 l/mil (EU-snitt)
Co2-utslipp: 162 g/km
Bagasjerom: 535/1390 liter
Pris: Pris 1.035.600 kroner Testbil: 1.354.080 kroner
Les også: Audi A7 ABT: Familiebilen som kjører fra det meste ...
Konklusjon:
A7 er fortsatt en lekker bil – og ja, den er blitt enda flottere. Den største dieselmotoren er dessuten blitt enda litt råere.
Prisen er imidlertid stiv. Og utstyret koster penger. For eksempel er det litt snålt å kjøre rundt i en bil til 1,3 millioner, der over 300.000 er resultat av å krysse av for ekstrautstyr, som likevel IKKE har for eksempel nøkkelfri adgang eller skiltavleser.
Til gjengjeld er det både night vision, head up og adaptiv cruise. Men det har som nevnt en ganske stiv pris. Og en A7 med lite utstyr er neppe en god investering. Så her må du nok gå "all in", eller finne på noe annet.
Vi synes dette er en av markedets mest stilrene modeller – og helt klart en bil som skiller seg fra mengden. Komforten, særlig med luftunderstell, er svært god på langkjøring. Og dette er en cruiser. Lange turer på kryss og tvers av Norge, eller Europa, i denne? Ja, takk. Det gjør vi mer enn gjerne!