Det er ikke så ofte BMW må se seg slått når det kommer til utvikling av nye biler – men når det gjelder firedørscoupeer ble de akkurat det. Grundig slått, til og med.
Ikke bare var Mercedes der – aller først – med sin CLS, men i tillegg klarte både Audi og Volkswagen (!) å lansere sine firedørscoupeer i god tid før BMW hadde fått somlet seg til å reagere.
Så ille er det faktisk at både CLS og CC er på plass med andre generasjon før BMW har klart å lage sin første. Har de tapt kampen før de i det hele tatt har kommet i gang?
LES OGSÅ: Rålekker BMW stjeler showet
Mye å leve opp til
En skulle kanskje tro det. At BMW er så langt bak i løypa, at de ikke makter å holde følge med sine tyske konkurrenter.
Det var derfor spennende å hente den nye "designbilen" fra BMW – for den er viktig, kanskje ikke for volumsalget, men for prestisjen. BMW har ikke råd til å komme diltende etter med en bil som ikke holder standarden til de andre.
LES OGSÅ: BMW 6-serie: Årets mest sexy bilnyhet?
Vakker
Og det har de heller ikke gjort. Det er bare å stålsette seg, alle Audi-, Mercedes- og VW-fans, det er kommet en ny elev i klassen – som akter å bli lagt merke til!
Gran Coupe er etter vår mening den vakreste bilen fra BMW på lang, lang tid – og uten tvil den flotteste i dagens omfattende modellutvalg. Men utseendet er ikke alt – kundegruppene som vurderer biler i prisklassen over en million kroner forventer så mye, mye mer.
Og selv om BMW innfrir på mange områder – er det et par punkter som trekker ned også.
Prøv også:
Mercedes CLS – komfortkongen!
Les hele testen av CLS her
Audi A7 – med trekk på alle fire
Les hele testen av A7 her
Bil: BMW Gran Coupe Modell: 640d Motor: 3-liters R6 Effekt: 313 hk 0–100 km/t: 5,4 sek. Toppfart: 250 km/t Forbruk: 0,55 l/mil (blandet) Bagasjeplass: 460/1260 liter Pris: Fra 1.164.900 kroner / Pris testbil: 1.679.040 kroner |
Kjøreegenskapene i en slik bil er omtrent like viktige som strengene på en gitar. Det har BMW tatt konsekvensene av – for maken til kjøremaskin skal du lete lenge etter.
En skulle ikke tro at dette er en firedørsbil – for her er det coupefølelse hele veien. Den runder hårnålssvingene med en nesten arrogant selvtillit – og lokker fram smilet til den som sitter bak rattet.
De ulike oppsettene for girkasse, understell og styring er ikke like omfattende som i M-modellene – men byr på det meste av det du trenger.
Det eneste jeg savner, som finnes på M5/M6, er gir- og turteller i head up-displayet når jeg ønsker å virkelig kjøre selv, og gire med hendlene bak rattet.
Baksetene er ikke så romslige som i 5-serien naturligvis, og takhøyden kan by på problemer for de mest langstrakte. Men de aller fleste vil finne seg veldig godt til rette.
Det er sågar plass til tre i baksetet – men det er høyst teoretisk. Hvis du taper loddtrekningen og må sitte der på langturen – kan du like gjerne sette deg på bussen i stedet. Eller bli hjemme.
Foran er det raust med plass – også i høyden. Setene er i kjent stil meget komfortable – og gir samtidig støtten du trenger.
For øvrig gir det sjelero å nyte det elegante og luksuriøse designet på interiøret – og stillheten i coupeen. Testbilen har skinn og kontrastsømmer så langt som øye kan skue – det neste blir vel at knappene på stereoanlegget og speedometernåla også får skinntrekk på seg!
Funksjonaliteten og oppsettet i den digre skjermen til IDrive-systemet er eksemplarisk – selv om vi fremdeles liker utseendet best når de er integrert i selve dashbordet.
Bagasjerommet er på 460 liter – langt ifra største i klassen (CLS: 520 liter/A7 535 liter) – men trolig nok for de fleste så lenge barnevogna ikke skal med.
Testbilen, 640d, har 313 hk våryre hingster som bare verker etter å få utfolde seg. Det betyr også at du har 630 nm til rådighet. Og for noen prestasjoner det gir! Ikke bare når du 100 km/t på 5,4 sekunder – du gjør det med trygg forvissning om at snittforbruket ditt er litt over halvliteren på mila.
CO2-utslippet er på sin side 146 g/km – også det er utrolig lavt for en bil med slike ytelser.
Til å fordele kreftene er det en åtte trinns sportsautomatkasse. Og sammen med muligheten til å bestemme hvilket lynne bilen skal ha – fra miljøvennlig, komfortabel til sportslig – er dette en bil som i realiteten er flere modeller i et og samme skall: En rolig og god cruiser om du vil det – eller en sportsbil med knivskarpe kjøreegenskaper når humøret heller i den retningen.
6-serie Gran Coupe bygger naturligvis på Coupe – og skal du slekte på noen, er jo heller ikke det et dårlig utgangspunkt akkurat.
Men i motsetning til hva som gjerne er regelen, synes jeg denne gangen at utseendet blir enda vakrere med fire dører enn med to. Den blir enda mer elegant og virker lavere – dessuten blir den 5 meter lang. Et skikkelig flak, rett og slett!
Testbilen er for øvrig lakkert i fargen Frozen Bronze – som virkelig framhever de lekre linjene.
Likevel er det nok den minst coupeaktige av de tidligere nevnte firedørscoupeene. Hekken flyter nesten ut i en vanlig sedan, mens både Mercedes CLS og Audi A7 (og Passat CC) alle heller mer mot kombiløsningen.
Alt er relativt, er det et uttrykk som heter. Og det kommer godt med når det blir snakk om denne typen biler. For det blir meningsløst å bruke uttrykk som billig – i forbindelse med en bil som koster 1.164.900 kroner – før ekstrautstyr.
Men du får uendelig mye bil for pengene – og det eneste vi kan komme på at vi ville savnet i denne bilen, er firehjulstrekk. Når vinteren og snøen kommer, kan nok det enorme dreiemomentet og bakhjulstrekken by på visse problemer i motbakkene.
Skal du ha trekk på alle fire må du punge ut rundt en halv million kroner til – men da snakker vi bensin (650i xDrive). Det er foreløpig eneste modell med xDrive.
Men drivstoffutgiftene er i alle fall så lave som det er lov å håpe på i en bil som kjører fletta av det meste du møter på veien.
Og hånd i hånd med forbruk går jo som kjent utslippene. Med tanke på det globale miljøet er det i alle fall lite å klage over. Men det er jo en diesel, og på grunn av NOX-utslippene er den ikke akkurat velkommen i storbyene på vinterstid lenger.
BMW har kommet sent til festen, men når de først møter opp så er det med kveldens flotteste modell. Og ikke bare det – på dansegulvet er hun den mest smidige og elegante – særlig når sviskene er unnagjort, og det skal rockes så svetten spruter.
Gran Coupe setter seg umiddelbart i respekt. Spørsmålet vi sitter igjen med, er bare hvorfor i alle dager en ventet så lenge?
Også skal det sies at alle bilene i dette segmentet er meget gode. CLSen byr på mest komfort, mens Audien tilbyr firehjulstrekk på langt flere av modellene enn det BMW og Mercedes gjør – og i Norge er dette et poeng.
Den billigste A7-en med trekk på alle fire koster 709.800 kroner – da får du 2,8-liters FSI-motoren på 204 hk. Den mest direkte sammenlignbare med 640d er A7 3,0 TDI med 313 hk – denne koster ca. 113.000 kroner mindre enn BMWen (!) - og da får du altså Quattro med på kjøpet.
CLS har to modeller med firehjulstrekk, eller 4MATIC som de kaller det, en diesel (CLS 350 CDI / 265 hk – 973.900 kroner) og en bensin (CLS 500 / 408 hk – 1.456.900 kroner).
BMW-en legger seg altså over konkurrentene i pris, og tilbyr enn så lenge bare én variant med firehjulstrekk. Så valget blir derfor "enkelt" – er det nødvendig med firehjulstrekk har både Audi og Mercedes alternativer som er gunstigere priset. Men hvis rå kjøreglede er viktigere enn å få bilen helt fram til hytta eller opp den bratteste bakken om vinteren – så er Gran Coupe den rette bilen for deg!
Du liker å KJØRE bil
Du sliter med å betjene lånene du har fra før...