Crossover var et relativt nytt konsept da Audi lanserte sin første Allroad i 1999. Bare Subaru hadde noe lignende i sin Outback.
Crossovere er i all hovedsak basert på stasjonsvogn-utgaver, men med litt større hjul, firehjulstrekk, høyere bakkeklaring, kraftig motor og en god dose offroadstyling for å gi bilen litt "Jeep-preg". Ofte er de godt utstyrte også.
Med aktiv livsstil, til tider utfordrende vær, hytter på fjellet og en veistandard som ikke er verdens rikeste land verdig – er dette en biltype som passer oss nordmann som hånd i hanske. Så har heller ikke suksessen uteblitt selv om prisen ofte er ganske stiv.
Les også: Slik oppsto en helt ny biltrend:
Første generasjon av Allroad kom altså i 1999. Dette var noe av det heftigste man fikk kjøpt for penger den gang. Litt annerledes, tøff, kraftig men med langt bedre kjøreegenskaper enn en høyreist SUV. Rett og slett en drømmebil for svært mange.
Det er vel ikke til å stikke under en stol at Audi-kvaliteten den gang kunne være litt bob-bob, og 2,5 TDI-motoren (som var den vanligste her hjemme) er det dårligste som noen gang har stått mellom forskjermene på en tysk bil. Drømmebilen ble et økonomisk mareritt for mange etter hvert som kilometerne rullet på.
Den ble heldigvis bedre for hvert år, og når 2. generasjon kom i 2006 hadde det skjedd mye, ikke minst med kvaliteten. Med helt ny design og helt nye motorer tiltalte den fortsatt oss nordboere – og suksessen fortsatte.
Hva er dette?
Nå er det altså klart for 3. generasjon Audi A6 Allroad Quattro – som den offisielt heter. Dette er en bil som både forhandlere og kunder har store forventninger til.
Målet er å selge 500 slike biler i året her hjemme. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut, men med en snittpris på over 850.000 blanke, hardt beskattede norske kroner er det et betydelig antall.
Når den norske importøren dette målet blir nye A6 Allroad Norges mest solgte luksusbil!
Les vår test av Audi A6 3,0 TDI her:
Jeg går en liten tur rundt testbilen som er det som trolig blir en typisk "norsk bil", med minste motor – en 3-liter TDI (diesel) på 204 hk og en relativt velutstyrt utgave med blant annet 19 tommers hjul, skinninteriør, S-tronic girkasse, sportsseter i skinn, xenon / LED lamper, navigasjonsanlegg og diverse annet snacks.
Såpass må det liksom være i en bil av dette kaliberet. Startprisen er på 713.000 kroner, mens bilen jeg skal teste koster ca. 870.000 kroner. Og jeg liker det jeg ser...
Hvordan er den å kjøre?
Til tross for minste motor – som slett ikke er så liten likevel med sine 3-liter og 204 seige, sterke dieselhestekrefter – har du kreftene du trenger. S-tronic-kassa putter på nye gir på en litt nonchalant måte som jeg liker når man tråkker på, og nærmer seg definitivt Mercedes-nivå i måten den veksler på.
Bilen er komfortabel med behagelige seter (uten el-justering!) og så å si lydløs, med bare litt behagelig og dyp murring fra 3-literen under panseret ved belastning. Raust med plass, lyst skinn, pent og funksjonelt design på interiøret og raust med utstyr gir en skikkelig godfølelse. Jeg får lyst til å kjøre langt! Det må vel sies å være et kompliment?
Audis fine Drive Select-program (standard) gjør at du finner et oppsett som passer deg, og veien du kjører på. Enten du foretrekker å duve komfortabelt og rolig over ujevnhetene, eller om du ønsker et litt fastere oppsett, litt raskere gassrespons og kjappere nedgiringer og litt strammere styring. Men noen racerbil blir den aldri, snarere et gedigent landeveislokomotiv.
Du kan også justere bakkeklaringen fra 15,3 cm til 21,3 cm. Altså 6 cm totalt. En vanlig A6 ligger til sammenligning på mellom 11 og 13 cm avhengig av modell.
Ved rask svingkjøring merker man at det er mye vekt og masse som flyttes, men det hele oppleves som udramatisk og bilen ligger overraskende godt på veien. Audis quattro firehjulstrekksystem sørger også for optimal framkommelighet uansett føre.
Du skal være rimelig sær for ikke å trives bak dette rattet!
Sjekk ut: Dette er helt nye Audi A3:
Hvordan er plassen?
Audi A6 er en stor bil. Allroaden mangler bare 6 cm på å være 5 meter lang, og den er 190 cm bred. Dette gjør plassen raus alle veier. I forsetene har man all den plassen man kan ønske seg og mer til. Baksetene byr helt klart også på akseptabel plass.
Bagasjerommet svelger unna 565 liter og oppleves som stort. Selv om det er mindre enn i for eksempel Mercedes E-klasse med 695 liter og VW Passat med 603 liter, så tror jeg de fleste klarer seg med plassen her.
Finest utenpå eller inni?
Innvendig er den så å si helt lik med sine standard A6-søsken. Som jeg allerede her nevnt, pent, ryddig, moderne og intuitivt og med muligheter til å dekke individuelle behov fra en rikholdig utstyrsliste.
Utvendig har det ikke skjedd de helt store og dramatiske endringene i forhold til forrige generasjon rent estetisk. Men nå består karosseriet av 20 % aluminium og er 30 kg lettere enn hos forrige generasjon.
Utseende er skarpt og kraftfullt – og ganske barskt, men uten å bli vulgært med Allroad-staffasjen. Tøffest forfra, med de velkjente LED-lampene og den store, etter hvert velkjente grillen som på Allroaden har fått en liten "utover-vipp" på grillribbene rett over skiltet.
Allroaden er langt tøffere enn standard A6-en som jeg oppfatter som litt tam i forhold. Her har de lyktes! Seier til eksteriøret fra meg.
Les også: Audi-drøm til 1,7 millioner:
Går den bra?
Ja – med minste motor til tross – så gjør den det. Den 1.850 kilo tunge stasjonsvogna med automatgir og firhjulstrekk gjør unna 0–100 km/t på bare 7,5 sekunder. Det er veldig bra og jeg ser absolutt ingen grunn til å legge 90.000 kroner ekstra på bordet for å få en motor med 245 hk.
204-hesteren byr på 450 Nm (1.250–3.000/min) og har en toppfart på 223 km/t. Forbruket er også imponerende ytelsene tatt i betraktning. Bare 0,61 liter på mila ved blandet kjøring er det den slurper i seg.
Av andre motoralternativer har jeg allerede nevnt 3-liter TDI på 245 hk, men du kan også få den med en 3-liters TDI med twin-turbo på hele 313 hk. Foretrekker du bensin så er alternativet en 3-liter TFSI på 310 hk. Prisene øker ganske dramatisk proporsjonalt med motorstørrelsen.
Rundt 70 prosent av bilene som selges i Norge vil ha minste motor på 204 hk. Et fornuftig valg.
Duell: Audi A6 Avant mot BMW 5-serie Touring:
... og hva er konklusjonen?
Jeg innrømmer at det er vanskelig å være kritisk motorjournalist etter å ha kjørt A6 allroad. Det er nemlig svært lite å sette fingeren på.
Bilen framstår som en av de mest komplette bilene jeg kan tenke meg. God framkommelighet, lekker både innvendig og utvendig, den har god plass, den går bra og den går billig, den kombinerer det sporty med det komfortable på en utmerket måte, den byr på en god dose status og gir helt klart følelsen av på kjøre et upperclass produkt. Det siste gjenspeiles også i prisen.
Dette er rett og slett en helt suveren bil!
Audi selv definerer SUV-en Mecedes ML som nærmeste konkurrent. Det sier jo sitt.
På den annen side – en VW Passat Alltrack gjør samme jobben, men du ryker fort på 650.000 kroner for en velutstyrt bil der også – og det er fortsatt en Passat, selv om den nærmer seg Volvo XC60 i pris. Innledningsvis nevnte jeg Subaru Outback – veldig gode biler som også gjør samme jobben, men koster fra 450.000 kroner.
Nå tror jeg ikke at A6 Allroad-kundene vurderer den engang. Dette handler ikke bare om kalde tall og harde fakta på et stykke papir, men også om følelser, status og drømmer.
Sett i det perspektivet har Audi gjort det igjen – og viderefører sine 13 år gamle, stolte Allroad-tradisjoner – nye Audi A6 Allroad Quattro er ikke bare en påkostet drømmebil, den er i tillegg en skikkelig, fin og god bil. Og – nei! Den er ikke for dyr. Da hadde nemlig ikke 500 norske familier kjøpt den!
Les vår test av Audi A6 Avant her:
Pluss: En svært komplett bil!
Minus: De færreste har råd til en...
Bil: Audi Modell: A6 allroad quattro. Motor: 3-liter diesel Effekt: 204 hk / 450 Nm 0–100 km/t: 7,5 sekunder Forbruk: 0,61l/mil ved blandet kjøring Bakkeklaring: 15,3 cm–21,3 cm Tillatt hengervekt: 2500 kg. Pris fra: 713 000,- Pris testbil: Ca 870 000,- |
Brukt Audi? Sjekk vår store bruktbilguide, her: