Mitt sterkeste minne fra da jeg eide en sort Audi TT på starten av 2000-tallet, er ikke nødvendigvis positivt. Jeg skal kjøre bilen til mitt første møte med det som nå er min svigermor. Bilen er vasket, felgene pusset - og interiøret shinet og støvsugd. Man vil jo gjerne gjøre et godt inntrykk på moren til sin store kjærlighet.
Les også: Er dette en skikkelig sportsbil?
Jeg parkerer den i oppkjørselen og ringer på - og vi hilser. Såvidt. Før hun legger merke til bilen. Jeg synes den tar seg godt ut, der den glinser i vårlig kveldssol.
- Jøss, har du en sånn Donald-bil, undrer min kommende svigermor.
Det er bare å innrømme at grombilen mistet litt av magien etter den uttalelsen. For uansett hvor mye jeg kikket på den etterpå, var likheten dessverre ikke helt til å benekte.
Litt tegneseriebil
På sett og vis var også første generasjon TT litt tegneseriebil. Joda, den så da tøff nok ut, til tross for likheten med Donalds doning, turbomotorene var morsomme og spreke og interiøret var kanskje noe av det tøffeste og mest gjennomførte en kunne finne på den tiden.
Les også: Audi TT Roadster: Dyr som ny - nå er den billig
Problemet var bare at under staffasjen var det egentlig "bare" en Golf. Og kjøreegenskapene var ikke skarpe nok.
Men mye har skjedd siden første generasjon TT tok verden med storm. La det forresten ikke være noen tvil - den tok virkelig verden med storm. Et designikon ble født i det øyeblikket TT ble vist første gang - og i fjor rullet bil nummer 500.000 ut på veiene.
Les også: Første smakebit på folkelig sportsbil
Nå er tiden kommet for tredje generasjon av Audis lille coupe. Den nye modellen skal ikke bare være fin å se på og bringe til torgs et banebrytende interiør - den skal også kunne kjøres som en ekte sportsbil. Er planen. Den skal rett og slett ut av tegneserieverden - og inn i virkelighetens sportsbilverden.
Vårt spørsmål i det vi setter snuten mot Marbella, der vi skal få kjøre den både på bane og svingete fjellveier, er: Skal TT endelig svare til forventningene på alle områder?
Audi TT som bruktbil: Les vår guide her
Les også: LED-lys: Kult eller harry?
Audi TT/TTS
Motor: 2.0 TFSI / 2.0 TDI
Effekt: 230 hk og 310 hk (bensin) / 184 hk (diesel)
Forbruk: 0,68 l/mil (310 hk, quattro, aut), 0,64 l/mil (230 hk, quattro, aut), 0,42 l/mil (184 hk, diesel, manuell)
0-100 km/t: 4,9 sek (310 hk), 5,3 sek (230 hk), 71, sek (184 hk)
Toppfart: 250 km/t / 241 km/t (diesel)
Lengde/bredde/høyde:418/183/135 cm
Bagasjerom: 305/712 liter
Vekt: 1230 kg
Pris: Prisen på innstegsmodellen, med 184 hk TDI-motor, er ikke helt fastsatt. Men rundt 490.000 kroner. 230 hk bensin starter på 498.000 kroner, 528.000 med automat og 558.000 med automat og quattro. TTS med 310 hk, automat og quattro starter på 770.700 kroner.
Bak rattet i en TT sitter du nå lavere enn i utgående generasjon. Det gir ikke bare bedre plass til hodet - men bygger også opp under go cart-følelsen. Det kjennes ut som det såvidt er plass til et bakepapir mellom asfalten og rumpa. Det er bra.
Rattet er tykt og godt - og utsikten er overraskende bra, med tanke på de smale vinduene.
For øvrig har bilen blitt både kortere og smalere siden sist - vekten er redusert - og hjulene flyttet enda mer ut mot hvert sitt hjørne. Alt bidrar til at forutsetningene for å være mer presis og sportslig er til stede.
I TTS-modellen er understellet hardere enn granitt - og du risikerer å riste løs noen plomber hvis du skulle kjøre litt uvørent over en tannpirker. Selv om du velger komfort-mode er det fortsatt altfor hardt på 90 prosent av norske veier. På bane er det imidlertid fantastisk - og du kan så avgjort sette noen gode rundetider i denne bilen.
Men en vanlig TT har heldigvis et mer fornuftig oppsett. Du kan kjøre fort, men samtidig cruise i et behagelig tempo uten at du trenger å stålsette deg for enhver liten ujevnhet i veien.
Coupe-støyen er også imponerede lav - men om asfalten er dårlig, merker du en god del dekkstøy - særlig med 19"-20" felger.
Forøvrig trenger du ikke quattro for å ha det moro i TT. Forhjulstrekk og manuell girkasse er sannelig morsomt det også. Den biter godt i fra - uten at rattet forsøker å rømme ut av hendene dine. Litt hjulspinn må du regne med om du gir flat pedal fra stillestående, men det kan vi leve med.
Det nye infotainmentsystemet til TT er en helt egen sak. Det kjennes veldig uvant å sette seg inn i en bil i 2014, som IKKE har en eller annen skjerm på dashbordet. Ikke en gang til klimaanlegget!
I stedet er det 12,3" skjerm i instrumenthuset, som gjør nytten både til de tradisjonelle instrumentene - og infotainmentskjermen. Klimaanlegget er "skjult" midt inni viftene på klimaanlegget - og bidrar til at det hele ser enda mer minimalistisk ut.
Det er ingen tvil om at den salgs grep er kontroversielle. Vi antar at det finnes en hel del som synes dette blir for rart. Men faktum er, og du må nesten bare tro oss på dette, at det fungerer helt ypperlig i praksis.
Ikke bare det - skjermen er i dette tilfellet et så imponerende skue, i form av delikat og brukervennlige menyer, utrolig oppløsning og imonerende kapasitet - at vi rett og slett må gratulere Audi-folket med bragden.
Her kan du svitsje mellom navigasjon, musikk, kjørecomputer, oppsett av bilen, telefon - og alt sammen kan nå styres via rattet. Det beste er dessuten at det er intuitivt å lære seg - du har skjønt grunnprinsippet nesten umiddelbart.
Plassen er mer enn nok for de som sitter i forsetene. Også i høyden. Baksetene er høyst provisoriske - og Audi har sågar satt en øvre grense på 145 cm for de som skal sitte her.
Men bagasjerommet er bra - over 300 liter lar seg så absolutt høre. Og når du smeller ned bakseteryggene, har du plutselig et hav av plass for to personer.Undertegnede klarte likevel, etter mye pusteteknikk, diverse yoga-øvelser og kun noen få beinbrudd å krangle seg på plass. Bare for å ha gjort det. Men mitt råd til alle andre på 190 cm - ikke la dere friste til å prøve dette stuntet. Selv ikke en gang for å overbevise din bedre halvdel om at bilen er "praktisk" og har plass til fire voksne...
Vi kan med glede rapportere at TT har fått ordentlige muskler. Og vi har flere gode nyheter - den minste motoren passer bilen best. 230 hk holder i massevis - og i motsetning til TTS-en med 310 hk - kjennes kreftene mer tilgjengelig ut på lavt turtall.
Vi er rett og slett litt småforelsket i kombinasjonen med 230 hk, quattro og S-tronic-gearkassen.
Med alt dette på plass blir TT en skikkelig nytelse å ratte rundt - både i s-kombinasjoner og på motoroveien. Kreftene er der tidlig, og holder koken helt opp mot rødmerkingen. Det gjør at du får det beste fra to verdner. Kan en be om mer?
Det skal naturligvis sies at TTSen er makeløst hurtig - og fikser 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder hvis du har automatgirkassen. Men det er sjelden du vil kunne bruke de enorme kreftene, og dessuten krever den litt turtall for å virkelig våkne til liv. Men få turtelleren over 3.500 - og du får et herlig skyv, akkompagnert av delvis syntetisk, men likevel herlig broomming.
Med 230 hk kan TT klare 0-100 km/t unna på 5,9 sekunder. Tro oss, det holder i massevis. Og lydbildet er mye av det samme som i den litt mer rampete TTS-versjonen.
Dieselversjonen med 184 hk blir neppe noen storselger - med vesentlig dårligere ytelser og et helt annet lydbilde.
Etterhvert kommer det imidlertid en litt mindre bensinmotor, med 180 hk, og den kan nok vise seg å bli et populært og litt billigere alternativ.
Nå som TTen har bestemt seg for å være en skikkelig sportsbil - er det greit at Audi helt åpenbart har brukt superbilen R8 som et designmessig forbilde. Det er flere små og store detaljer som avslører taktikken.
Ringene i grillen er flyttet opp på panseret, designet er mye mer kantete - og hekken ser omtrent ut som en krympet R8. Og det fungerer. TT har fortsatt sitt helt klare særpreg, og alle som ser den vil fortsatt vite at det er nettopp en TT.
Men den har på en måten vokst opp. Den har fortsatt flere av de runde kurvene den hadde i oppveksten, men nå har de fått selskap av langt mer definerte, skarpe kanter rundt både lykter, grill og fangere.
Med S-line styling blir det hakket mer sportslig, men det er ikke store forskjellen fra standardpakken.
Felgene varierer fra 17" til 20" - og selv om det ser lekkert ut med de største, ville vi gått for 18" eller kanskje 19". Da slipper du å ofre for mye komfort - og bilen ser fortsatt lekker ut.
Deisgnet innvendig byr også på en hel del nyheter. Vi har nevnt infotainmentskjermen. At den er flyttet bort fra midtkonsollen, betyr bedre plass til luftdysene og klimaanlegget.
Forøvrig er coupeen opplyst av en passe mengde atmosfærebelysning - slik en forventer av nye biler.
Hvis du setter TT-en i dynamic mode og gir gass nedover gaten der du bor - høres det ut som du har en skikkelig miljøversting. En sånn bil som ene og alene er skyld i videoer på youtube av isbjørner som seiler hjelpeløst rundt på et lite isflak på grunn av glodbal oppvarming.
Men faktum er at Audi har tatt klima- og ikke minst forbruket på alvor. Bak den syntetiske barskinglyden, er det nemlig "bare" en firesylindret bensinmotor. Den har et imponerende lavt forbruk - 0,68 l/mil med S-tronic automatgir og 4x4 lar seg høre.
Hvis du velger diesel, men det gjør du nok ikke, er forbruket kun 0,42 l/mil! Men som sagt, diesel på nye TT er feil - både fordi bensinmotoren er betydelig sterkere (230 mot 184 hk) og passer bilen bedre - og fordi prisforskjellen er for liten.
Nærmeste direkte konkurrent for Audi TT er nok faktisk Peugeot RCZ. Franskmannen har også et veldig særegent coupe-design og 2+2 seteløsning. Med 200 hk bensinmotor og manuell gir er RCZ ca 60.000 kroner billigere enn Audi TT med 230 hk og manuell girkasse. Men RCZ er ikke tilgjengelig med 4x4.
TT kan også sammenlignes med Golf GTI med tanke på effekt. Men TT-en koster knapt 60.000 kroner mer med den samme 230 hks bensinmotoren koblet mot automatgirkassen.
En kan sågar trekke sammenligninger mot Porsche Cayman. Med 211 hk og PDK-automatgirkassen koster imidlertid denne toseters coupeen knappe 200.000 mer enn TT-en med 230 hk og S-tronic.
Det kommer altså an på hva du vil ha - men vi synes absolutt at TT kommer godt ut av det, med tanke på hva du får for prisen. Ikke minst går den ned i pris, sammenlinget med utgående utgave. Den forrige kostet nemlig 515.000 kroner med 210 hk og S-tronic. Nå får du 230 hk og automatgir for fra 498.000 kroner.
Andrehåndsverdien bør også være noenlunde stabil, med tanke på posisjonen TT har opparbeidet seg siden slutten av 90-tallet.
Audi TT har med tredje generasjon gjort mer av det de gjorde med første generasjon: Laget litt oppstyr. Denne gangen er den største nyheten det nye interiøret. Men også designet, kjøreegenskapene og motorene leverer.
Mest gledelig er det å kunne slå fast at innstegsmodellen er så bra.
Ja, her skal vi forresten legge til at det med innstegsmodell er litt feil. For du kan få TT med 180 hesters diesel også - noen få tusenlapper mindre enn 230 hks bensinvarianten. Men diesel blir rett og slett så feil i denne bilen, at vi ikke en gang tar den med som et alternativ. Skal du ha nye TT kjøper du den med bensin!
PS: Det skal riktignok sier at svigers fortsatt vil kunne bringe fram likheten med Donald-bilen - for Audi er svært tro mot det grunnleggende designet fra opprinnelsen.
Du likte designet på første generasjon, men syntes kjøreegenskapene ble for slappe
Du faktisk har planer om å bruke baksetene...