TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 BMW 5-Serie 518d 136hk Diesel Sedan

Test: BMW 518d: Nå er den billigere enn konkurrentene

Ny modell senker prisen – men er det nok BMW igjen?

 

Hva er dette?

BMW har kommet med en facelift på den svært populære 5-serien. 5-eren har vært på markedet siden 2010, og det er således på tide å gi den et løft.

Utseendemessig skal du være godt over middels interessert for å se forskjellene. De er virkelig små når det kommer til design, denne gangen. Men det finnes flere viktige nyheter med den nye varianten – blant annet at vi får ny innstegsmodell – 518d.

Dermed starter plutselig prisen på 445.000 i stedet for 469.800 kroner. Spørsmålet er om det fortsatt er "BMW" når du bare har 136 hk tilgjengelig.

Her kan du se bilder av og lese mer om nye BMW M5

 
Hvordan er den å kjøre?

Som en 5-serie skal være. Du skal lete veldig lenge etter et bedre kompromiss mellom komfort og sportslighet. Særlig med EDC-programmet som lar deg velge mellom Comfort, Eco Pro og Sport. I denne versjonen får du imidlertid ikke Sport plus.

Og det er kanskje like greit – for det er ikke akkurat et fyrverkeri av krefter under panseret. Men, noe overraskende, duger faktisk 136 hk helt greit. Mye av grunnen til det kommer av at BMW har hentet mye dreiemoment – 360 nm er bare 20 nm mindre enn utgaven med 163 hk.

Det er først når du kommer opp i fart at du vil savnet det ekstra frasparket som følger med de større motorene.

Noe av det BMW har imponert mest med på denne bilen er det lave støynivået. Det er akkurat like bra på denne bilen som på de dyrere. Men, akkurat som med 520d med 163 og 184 hk og 525d med 211 og 218 hk, må du ta til takke med lyden av fire sylindre i rekke, og ikke en rekkesekser.

LES OGSÅ: Duell: Audi A6 Avant møter BMW 5-serie Touring 

 
Finest utenpå eller inni?

Det var svært lite å utsette på designet av 5-serien også før faceliften. Det er både morderne, elegant og sportslig fra før.

Men nye lykter, der angel eyes-ringene er blitt flate øverst og nederst, og mer klarglass, utgjør den største forskjellen. Fangeren foran har også fått litt annerledes design – og det samme med fangeren bak.

Det er innvendig at vi merker den største forskjellen. For eksempel har du nå touch-sensitivt menyhjul til iDrive-systemet. iTouch kalles det. Når en først blir litt vant med det, blant annet til å lete i listen over telefonkontakter, er det faktisk svært så brukervennlig.

Utseendemessig er det ikke de helt store endringene innvendig heller – men litt pyntelister her og der, nye farge- og materialmuligheter – og litt forfinede instrumenter.

Om du plukker det fra ekstrautstyrslista, kan instrumentene dessuten bli dynamiske, slik at de endrer seg avhengig av hvilke kjøreprogram som er aktivt.

Hvis du har valgt Sport vil for eksempel farten vises digitalt, turtelleren blir framhevet og hvilket gir du har valgt blir vist. I Eco Pro forandrer turtelleren seg til en Efficient Dynamics-display, som viser hvor effektivt du kjører. 

LES OGSÅ: Topp 10: De mest pålitelige bilene

 

Hvordan er plassen?

Her er alt som før naturligvis. En velvoksen sedan på knappe fem meter skal duge for de fleste. Bakseteplassen er god, og det er høyt under taket. Foran er det også både komfortabelt og romslig.

Bagasjerommet er på 520 liter. Det er mye for en sedan. Men det er ekstrautstyr å få seter som kan legges ned – det synes vi godt kunne vært standard.

Det er greit med oppbevaringsplass og smårom til ting og tang - og koppholderne er av typen som passer fint til norske brusflasker.

LES OGSÅ: Test: BMW M5: Møtet med en helt – som nesten går helt galt

 

Går den bra?

Hva skal vi si. Ut ifra hva vi hadde forventet, er det faktisk overraskende mye trøkk selv med 136 hk. I alle fall oppleves det slik ved vanlig kjøring til og fra butikken og i byen.

0–100 km/t er unnagjort på 10,1 sekunder med automatgir. Det er ikke kjapt til å være BMW – men det oppleves noe piggere i virkeligheten enn på papiret. Dieselmotoren gjør en ypperlig jobb i å lure deg til å tro at du råder over mer krefter enn du faktisk gjør.

Når du kommer ut på motorveien cruiser den villig vekk i 100 km/t uten å anstrenge seg en smule. Forbikjøringene går også bra – men planlegg litt mer enn du ellers ville gjort.

En annen, og svært hyggelig bieffekt av nedtuningen, er at forbruket synker helt ned i 0,45 l/mil ved blandet kjøring. Det er sensasjonelt lavt på en så stor bil uten at det er en hybrid drivlinje. Selv helt nye Mercedes E-klasse, med samme effekt på 136 hk, må se seg slått.

 

Pluss: Litt lavere pris

Minus: Litt mindre krefter

LES OGSÅ: BMW 3-serie: – Den beste er blitt enda bedre 

 
Og hva er konklusjonen?

Joda, du får fortsatt premiumfølelsen – i testbilen er den sågar svært høy, blant annet takket være ekstrautstyr for over 200.000 kroner (!). Og nettopp utstyr har du kanskje litt mer penger til om du kjøper billigvarianten.

Men 5-serien leverer så det holder på opplevd kvalitet og komfort også uten at du blakker deg på ekstrautstyr.

Spørsmålet er om en seks prosent prisreduksjon er nok – med tanke på at det er 20 prosent lavere effekt. Her er vi mer usikre.

Prisen fra importøren er 445.000 kroner for 518d – mens 520d (163 hk) starter på 469.800. Det er knapt 25.000 kroner i forskjell. Men om vi ser på tallene er forskjellen i ytelser faktisk ganske betydelige. 0–100 km/t tar bare 8,7 sekunder med 163 hk.

Det er imidlertid ingen tvil om at BMW når har den billigste bilen i dette segmentet – Audi A6 2.0 TDI starter nemlig på 466.900 (163 hk) og Mercedes E200 CDI (136 hk) på 473.010 kroner.

 

 Bil: BMW Type: 518d Motor: 2-liter, diesel Effekt: 136 hk 0–100 km/t: 10,1 sek (automat) Forbruk: 0,45 l/mil Bagasjerom: 520 liter Pris: Fra 445.000 kroner

 

LES OGSÅ: BMW M5: BMWs superbil på billigsalg

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå