Av: Ole-Martin Lundefaret
Jada, så... Ehhh... Altså... Hybrid ja, ække det sånn miljøbil?!?
Toyota er superstolte av sin Prius der den farer fram - forresten - sniler seg fram - i miljøtempo. Ut av eksosrøret slipper den kun ut 89 gram CO2 per kilometer, og signaliserer det til omverden med sitt sære utseende.
Når BMW nå melder seg inn i hybridkampen, skulle man kanskje tro at vi skulle få se en ultrasparsommelig 1-serie med lavere utslipp en Prius? Ikke akkurat!
Nesten 800 Newtonmeter!
Den er et beist av en bil, BMW X6 Activehybrid. Det dreier seg om en BMW X6, og den er ikke nedtrimmet slik du skulle tro når det dreier seg om miljøbiler. BMW tok utgangspunktet i voldsomme X6 xDrive50i, som er nest etter X6M på BMW sin SUV-verstingliste, og trimmet den oppover!
Hovedmotoren er en V8 med to turboer. Den har i utgangspunktet hele 407 hester og 600 Newtonmeter. Men hybridversjonen har hele 485 hester og 780 Newtonmeter!!!
De ekstra kreftene får den ved å spe på med to elektromotorer plassert inne i girkassa, som henter sin energi fra et batteri på 2,4 kilowatt-timer.
Les testen på lille-lillebror X1 her:
Voldsom aks!
Når man setter seg inn i en SUV som går så bra som dette, er det en nesten guffen følelse første gangen man tråkker gasspedalen hardt mot teppet. Er man vant med en lavere seteposisjon, føles det helt surrealistisk at noe så stort og høyt, skal kunne akselerere så bra. Og tallenes tale er klar, den gjør unna 0-100 km/t på 5,6 sekunder!
Jeg må vel ærlig talt innrømme at jeg ikke helt skjønner meningen med denne bilen. Å lage en BMW X6 hybrid er vel ikke akkurat slik miljøkampen skal vinnes. Toyota Prius slipper som sagt ut 89 gram CO2 per kilometer. BMW X6 Activehybrid slipper ut 231 gram.
Nå skal det selvfølgelig sies at det er en forbedring på 27 prosent kontra BMW X6 xDrive50i, som denne bilen tar utgangspunkt i - men bilen kvalifiserer neppe til medlemskap i Bellona for det.
Les mer om BMW X6 her!
Ubrukelig på norske veier
Men det er ikke utslippet som er det største problemet med denne bilen, det er de norske veiene. BMW X6 er i utgangspunktet temmelig stivt satt opp. Norske veier har en tendens til å være litt dumpete, og dette merkes ekstra godt i en bil med et stivt chassis-oppsett.
Når hybridpakka gjør at bilen har øket vekta med 260 kilo (totalt veier bilen hele 2450 kg!), så må bilen stives opp ytterligere. Da får man en bil som er så stivt satt opp at den rett og slett ikke egner seg for norske forhold. På en vinterhvit fjellvei hopper og spretter den som en hingst på vårslipp. Det er så man begynner å bekymre seg for om plombene skal falle ut.
Ser vi enda mer nøye på spesifikasjonene til BMW X6 Activehybrid, vil vi legge merke til at batteriene er basert på Nikkel. Det er en grunn til at den russiske byen med det samme navnet ikke har de beste statistikker når det kommer til barnedødelighet og andre miljørelaterte styggedommer.
Litt mer miljøvennlig? Les testen av Prius her
Maktdemonstrasjon
Broom antar at BMW X6 Activehybrid kun er en teknisk demonstrasjon fra BMW, om at "vi kan vi også." Den har hybridpakken som trengs for å lage mer reelle miljøalternativer.
Men du kan kjøre den på bare strøm i noen fa kilometer, så den gimmicken er i behold. Noen miljøbil er det uansett ikke, og for norske forhold er den som sagt totalt ubrukelig.
BMW er generelt en av bilverdens flinkeste til å lage biler - men her blir det buklanding.
Teknisk knockout: Les hybridduellen her
Bil: BMW Modell: X6 ActiveHybrid Motor(er): 4,4-liters V8, twin-turbo + 2 el. motorer (Samlet) Effekt: 485 hk/780 nm Toppfart: 236 km/t (250 km/t med sportspakke) 0-100 km/t: 5,6 sekunder Forbruk: 0,99 l/mil (blandet) Pris: ca 2.000.000 kroner