Den dukket opp første gang i 2008 og skapte furore. Designet var mildt sagt omdiskutert. Det samme var hele X6-konseptet. En svinedyr coupe-SUV – eller SAC (Sports Activity Coupé) som BMW selv kaller den.
En bil som hverken bød på det beste av BMWs velkjente kjøreegenskaper – til det var den for stor, tung og høy – og i tillegg ikke bød på all verdens plass i forhold til fysisk størrelse og pris.
- En vulgær penisforlenger, mente skeptikerne. Men en del skeptikere til tross - bilen har vært en kjempesuksess. Mer enn 260.000 X6 har blitt produsert hittil.
Super-BMW satte råkjøring-rekord på norske veier
Nå er det klart for andre generasjon av bilen som ingen – absolutt ingen – er likegyldige til.
Vi tar Norges-varianten med 3-liters dieselmotor på 211 hk og M-sportpakke til fjells.
Prisene på helt nye X6 - med kodenavn F16 - starter på 878.500 kroner. Vår testbil koster 1,2 millioner
Dette har ikke BMW gjort før
Fakta BMW X6 3,0d:
Motor: 3-liter diesel
Effekt: 211 hk / 560 Nm
Forbruk: 0,6 l/mil ved blandet kjøring
0-100 km/t: ca 7,7 sek
Toppfart: 218 km/t
Bagasjerom: XXX liter
Bakkeklaring: 21,5 cm
Tillatt tilhengervekt: 2700 kg
Pris fra: 878.500 kroner
Pris testbil: 1,2 millioner
Ser du hva som er ulovlig på dette BMW-bildet?
Og det selv med "minste" motor. Bilen vi kjører har en nedtunet (fra 258 hk), avgiftsgunstig motor på 211 hk.3-liters dieselen brummer litt grovt på tomgang. Girspaken plasseres i "D" og vil legger ubeskjedent gasspedalen rett ned i gulvmatta. Den digre, litt klumpete bilen skyter raskt fart, nye gir pøses på kjapt og presist etterhvert som speedometernåla beveger seg oppover. Dette går unna!
Man kan vanskelig tenke seg at denne ikke duger for folk flest. Den oppleves som både sterk og seig, samtidig som man alltid har et anstendig kraftoverskudd ved forbikjøringer og andre påkommende tilfeller.
X6 er en svært stillegående bil - nesten lydløs, med minimalt med både hjulstøy og vindstøy.
Dessuten svarer både setene og det nye interiøret til forventningene, og vel så det. For å si det enkelt: Det blir ikke så mye bedre enn dette.
X6 har til tross for at den mangler lavgir og nesten uten unntak er utstyrt med feite gatedekk - en utrolig god framkommelighet, takket være sitt geniale firehjulstrekk-system.
Vi kjørte bilen fra fjord til fjell for å få testet den både på snø og barmark, og prøvde oss også opp en alpinbakke. Og lot oss imponere. Trygt ned igjen kom vi også, takket være Hill Descent Control.
En annen ting som imponerer, er BMWs elektriske bak-differensial. Som sammen med hydrauliske stabilisatorstag og justerbare støtdempere - alt i et system som jobber sammen - utgjør det BMW kaller Dynamic Drive.
Og det er virkelig nettopp det - dynamisk. Det gir økt sikkerhet og maksimalt grep ved svingkjøring, sørger for minimal krengning og gir deg som fører både komfort og mulighet for sporty egenskaper.
Når det er sagt: BMW X6 er ikke noen sportsbil, genialt understell til tross. De fysiske lovene gjelder fortsatt. X6 er både tung, høy og en smule framtung. Det merkes godt når farten er høy og svingene kommer tett. Den er ikke i nærheten av å ha svingegenskapene til hverken 6- eller 5-serie med firehjulstrekk
Interiøret har fått en generell "make over". Både materialkvalitet og finish har fått et løft.Som vi allerede har vært inne på. Førerplassen i nye X6 byr på noe av det ypperste du får kjøpt for penger. Plassen er selvfølgelig god, setene enda bedre, og av komfort- og sikkerhetsutstyr er alt på plass. Som seg hør og bør i en bil som dette.
Men har du sittet i en BMW de siste ti årene, vil du kjenne deg igjen. Designet er veldig likt det vi er vant til på bilene fra München. Evolusjon framfor revolusjon her, altså.
BMW selv kaller bilen for en 4 + 1. Det vil si at den har fire anstendige sitteplasser og en nødplass i midten av baksetet.
Takhøyden kniper litt for langvokste i baksetet, det samme gjør beinplassen om det sitter langbeinte i setene foran deg. Men fire "normalvokste" vil finne seg vel til rette her.
Det er høyt opp til bagasjerommet i X6, som for øvrig rommer XXX liter.
Dette er altså ikke det som gir mest plass for pengene og det har aldri vært meningen med denne bilen.
Selvfølgelig har 211-hesteren litt lavere topphastighet (218 km/t mot 230 km/t) og ca ett sekund lengre tid fra 0-100 km/t, som er 6,7 sekunder for 258 hk-utgaven.Motoren i testbilen er en rekkesekser på 3-liter som byr på 211 hk og ikke minst 560 Nm.
Men det som kanskje er det aller viktigste er at momentet er det samme på de to motorene. Nemlig 560 Nm. Det gjør at man aldri savner hverken krefter eller overskudd, selv med minste motor.
8-trinns automatkassa fra BMW leverer også varene på en ypperlig måte og er noe av det beste som finnes på markedet, med presise, kontante og behagelige girskift. Manuelt gir finnes ikke.
Forbruket er også hyggelig. Kun 0,6 l/mil er det BMW oppgir ved blandet kjøring. Også det er det samme på 211- og 258 hk-utgaven.
Det er liten tvil om at 211 hk er det mest fornuftige motorvalget her. I tilegg til å være både sterk og seig er den rask nok. X6 er som nevnt ikke noen sportsbil.
Men nå er ikke X6 i seg selv noen veldig fornuftig bil og i dette segmentet er fornuft nærmest et skjellsord. Det vet så klart BMW som tilbyr flere motorer, både bensin og diesel, som gir både mer flærr og blås... Og høyere pris.
X6-eiere og BMW-kjennere vil garantert ikke ha noen problemer med å skille ny og gammel X6 fra hverandre. Alle andre - naboer, venner kolleger - vil imidlertid slite litt. Så går du med tanker om å bytte inn din gamle i en ny, så bytt farge også - så ser folk at du har kjøp ny.Akkurat som med det oppgraderte interiøret, snakker vi her evolusjon framfor revolusjon. En forsiktig en.
Den nye er både litt lengre, litt lavere og litt bredere. Det er snakk om en par centimeter alle veier. For de som måtte være det minste i tvil - det er en helt ny bil det her er snakk om. Og X6 bygger fortsatt på X5.
Sammen med en ny og lavere og mer coupeliknende taklinje, gir dette i sum en litt mindre klumpete og mer elegant bil. Den er ikke fultt så vulgær lenger, og lettere å like.
BMW har jobbet med aerodynamikken og den nye byr på betydelig lavere luftmotstand og så og si totalt fravær av vindsus, selv i høye hastigheter.
Noen kilo lettere har den også blitt, og 19-tommers felger standard.
Bilen har med små visuelle endringer blitt mer moderne og up to date. Forandringene er kanskje ikke store, men viktige.
For de som vurderer å kjøpe nye BMW X6, tviler jeg på at hverken miljø eller fornuftig biløkonomi er noe brennhett tema. Det er en smal sak å velge mer fornuftig om disse to faktorene spiller en avgjørende rolle.
X6 har en startpris på 878.500 kroner. Testbilen må sies å være "riktig" utstyrt - altså godt utstyrt - hvilket er svært viktig i dette segmentet. Men da stopper kalkulatoren svært tett oppunder 1,2 milloner kroner.
Det inkluderer blant annet M-sportpakke til 48.600 kroner, adaptive LED-lykter til 22.000 kroner, Driving Assistant Plus til 22.000, kupevarmer til 13.300, navigasjon professional til 22.200, head up-display til 15.400 og Harman Kardon høyttalere til 12.100, for å nevne noe av "bør absolutt ha"-utstyret.
X6 er en nisjebil og som andre nisjebiler må man regne med en noe høyere prosentvis avskriving enn på mer etterspurt "hyllevare" slik som X3, 5-serie Touring og X5.
Når det gjelder forbruk og utslipp, så er X6 som øvrige BMW-modeller blant de aller, aller beste i klassen. 0,6 liter på mila er ikke ille på et beist av en bil som dette er.
Bli likevel ikke skuffet om det ikke dukker opp julekort fra Naturvernforbundet i postkassa...
Dette er nemlig en bil – eller en tøysete, unødvendig luksusgjenstand som enkelte nok vil kalle det – som får noen grupperinger i samfunnet til å føle seg provosert.
BMW X6 er en sammensatt bil. Er du ute etter maksimal kjøreglede, er BMW 6-serie et bedre alternativ. Er du ute etter maksimal komfort er BMW 7-serie et bedre alternativ. Er framkommelighet og plass kriteriene, så er det vanskelig å komme utenom BMW X5.
X6 har også et utseende og oppsyn som faktisk provoserer enkelte - samtidig som andre, og faktisk ganske mange, bare elsker den.
Mens andre igjen sliter å se hvilken plass denne nisjebilen egentlig fyller. Men 260.000 kjøpere har så langt altså knekt den koden - og gjort X6 til en suksess.
For oss er BMW X6 er på mange måter det norske svaret på Grand Turismo, eller Grand Tourer. En luksuriøs, komfortabel og kraftfull bil til å krysse kontinenter med i høy fart. Her kan vi kanskje bytte ut kontinenter med fjelloverganger og tidvis ikke altfor god norsk veistandard - og ting begynner så smått å falle på plass.
Eller er det slik at disse bilene stort sett går fra pene adresser i Asker og Bærum på flate asfaltveier til fasjonable glasskontorer på Oslos vestkant? Og at show off-faktoren er viktigere enn bilens iboende egenskaper?
Vi vet ikke. Det vi vet er at nykommeren til tross for tilsynelatende beskjedne oppdateringer tar dette litt sære konseptet et langt og riktig steg videre.
Bilen er penere, bedre, lettere å like, litt billigere, har lavere vekt, lavere forbruk og byr på enda mer komfort. Men det er fortsatt en bil som kan provosere.