BMW har hatt eventyrlig suksess med sin omdiskuterte SUV X6. Årsaken til det er ganske enkelt at den er såpass annerledes enn de andre. I stedet for den tradisjonelle stasjonsvognhekken, skråner taket slakt nedover, omtrent som på en coupe.
Det ødelegger takhøyden i baksetet, minsker plassen i bagasjerommet - og sørger for en design som ifølge Brooms egen bilekspert, Benny Christensen, kan skremme fanden på flatmark.
Men til tross for kritikken den har måttet tåle, har salget gått som ei kule. X6 er en ubestridt suksess.
Les også: Er dette den mest Harry-SUV-en?
Nå har den dessuten fått en lillebror. X4. Prinsippet er det samme - bare i litt mindre skala. Spørsmålet er om denne kan slå til på samme måten. Vi har testet den for å se:
BMW X4
Motor: 3-liter, diesel Effekt: 258 hk/ 560 nm CO2-utslipp: 156 g/kmForbruk: 0,56 l/mil 0-100 km/t: 5,8 sek. Toppfart: 234 km/t L/B/H:467/188/162 Bagasjerom: 500 liter Pris: Fra 582.700 kroner (163 hk, diesel) 751.000 (258 hk, deisel) Pris testbil: 930.600 kroner
Les også: Så hva BMWs nye designbombe skal koste
Prøv også:
Range Rover Evoque: Tåler å bli brukt mye mer utenfor veien
Porsche Macan: En av få SUV-er som kan overgå BMW på kjøreegenskaper
Les også: Nå er SUV-drømmen blitt realistisk
Det er ikke til å komme fra at BMW har knekt en kode, når det kommer til å lage biler som er en fryd å kjøre. Og uansett hva en måtte mene om utseendet, er det imponerende hva de har klart å gjøre med kjøreegenskapene i en tross alt høyreist bil som X4.
I komfort og eco pro-modus er det noe helt annet. I motsetning til en del andre biler, så merker du virkelig forskjellen. Og eco pro-moduset har en smart vri som gjør at du hele tiden ser hvor mye ekstra rekkevidde du får ved å velge dette kjøreprogrammet.
Du merker naturligvis et noe høyere tyngdepunkt, og myke vinterdekk er ikke ideelt for aktiv kjøring. Men med elektroniske dempere (EDC) på plass, kan du i stor grad bestemme selv hvilket fokus bilen skal ha. I Sport merker du at den strammer seg, blir mer pigg. Baksiden av medaljen er at den holder lavt gir lenge, slik at det kan bli litt masete.
Skal vi være kritisk til noe, må det være at det er litt lite særpreg, og at det har skjedd lite nytt med tanke på design. Innvendig er det mye mindre kontroversielt enn utvendig. Dette er BMW slik vi kjenner det: Ryddig, alt er skikkelig skrudd sammen, ser bra ut og kjennes riktig ut å ta på - ikke noe virker billig, knirker eller vibrerer.
Bagasjerommet er på 500 liter - men kombiluka gjør at du har klare begrensninger for hva du kan legge der. Skal du ha mer praktisk bil - er det X3 som er alternativet.Plassen er naturligvis noe mindre enn i X6. Baksetet er lavt mens gulvet er høyt - noe som gjør at de med litt lange bein kan bli sittende med knærne opp i haka. Takhøyden er også begrenset - og siden vinduene er såpass skrå, blir også utsikten til siden begrenset.
I Norge får du X4 med to forskjellige 3-liters dieselmotorer. Den som står i testbilen er på hele 258 hk - og har et dreiemoment på 560 nm. Det er en skikkelig kruttønne. Frasparket er av typen brutalt - og den spurter fra stillestående til 100 km/t på bare 5,8 sekunder. Da har du rukket å gi eventuelle passasjerer en lett nakkesleng underveis.
Bunndraget imponerer også - og med en kjapp og presis girkasse har du alltid riktig gir tilgjengelig.
Forbikjøringer blir en lek - og du trenger nesten ikke å gire ned en gang, takket være det høye dreiemomentet.
På langkjøring er det bare å lene seg tilbake og slappe - mens motoren såvidt purrer forsiktig i bakgrunnen.
Undertegnede er ikke helt enig med alle de som hater X6. Det er et eller annet jeg synes er litt fascinerende med den bilen. Noe annerledes. Den er ikke pen eller elegant, men annerledes og litt tøff, ja, det synes jeg den er.
X4 er langt mindre kontroversiell. Delvis fordi X6 har brøytet vei og gjort oss litt mer vant med selve SUV-coupe-konseptet - men mest fordi den rett og slett ser veldig bra ut.
Hadde vi kunne velge farge selv, ville det nok imidlertid ikke blitt sort. Rød metallic kler den - særlig med lyst interiør. Men det er det nok ikke mange nordmenn som våger seg på...Dette er en bil som vi ikke fikk noen negative kommentarer på. I stedet skryter de vi treffer av det barske utseendet - og mange snur seg etter den på gata. Testbilen har også M-pakke, som øker macho-faktoren noen knepp ekstra.
Hekken og profilen er faktisk det vi liker best - frontlyktene foran er sinte og typisk BMW - men vi kunne gjerne sett at de hadde litt mer særpreg. Forfra er det nemlig vanskelig å skille X4 fra for eksempel X3.
X4 er kanskje ingen typisk miljøbil - men det er imponerende tall den 258 hk-sterke motoren kan vise til. Blandet forbruk er oppgitt til 0,56 l/mil - og selv om du velger den nedtunede Norges-modellen på 211 hk, blir ikke det tallet noe lavere.
CO2-utslippet er på 156 gram per kilometer. Tatt i betraktning at vi snakker om en særdeles sprek SUV, nøler vi ikke med å gi godkjent her også.
Innstegsmodellen er forøvrig på 163 hk - og koster fra 582.700 kroner. Det er naturligvis den nedtunede varianten som blir storselgeren her hjemme. Prisforskjellen på 258 og 211 hk er nemlig drøyt 60.000 kroner. Og sistnevnte er slett ingen sinke den heller - og klarer 0-100 km/t på 6,9 sekunder.
Men på en BMW må du regne med minst 100.000 kroner i "nødvendig" utstyr - vi ville i alle fall gått for M Sportpakke (37.800 kroner), head up display (12.200 kroner), navigasjonpakke (19.300 kroner) og comfortpakke (14.900 kroner). Sistnevnte inkluderer ryggekamera - og det kommer godt med i en bil som er heller uoversiktlig å rygge med.
X4 er en bil som appellerer sterkt til følelsene. Den ser bra ut, kjører akkurat slik en BMW skal og har utstråling mange andre biler bare kan drømme om.
De praktiske egenskapene er noe begrenset - men 500 liters bagasjerom og sitteplass til fem er tross alt ikke verst.
Det er derfor fullt mulig å gi noenlunde rasjonelle forklaringer på hvorfor dette er riktig bil for deg. Men du vet godt at det er følelsene som gjør at du velger denne i stedet for en mer praktisk, og like god, X3.
Du liker å skille deg litt ut og vil ha en kjøreglad og litt høyreist bil
Du er ute etter mest mulig plass