God plass er et relativt begrep. Gamle hus kan for eksempel se store ut fra utsiden, men når en ser hvilke planløsninger som er tatt i bruk, blir det ikke så romslig likevel. Det har skjedd mye når det gjelder kreative og smarte løsninger for å få mye ut av minst mulig.
Det samme kan sies å ha skjedd i bilbransjen. Kompakte ytre mål trenger ikke nødvendigvis å bety at det er trangt innvendig.
Et prakteksempel på dette, er Fords nyeste skudd på stammen – nemlig den lille familiebilen Tourneo Courier.
Vi dro til Tyskland for å teste bilen som blir en av de billigste familiebilene du kan få kjøpt i Norge.
LES OGSÅ: Brukt Ford Mondeo: et av de beste familiebilkjøpene du kan gjøre
Prøv også:
Ford B-Max:
Litt penere design, men koster mer og har mindre bagasjerom
Citroën Berlingo:
Samme konsept – men koster vesentlig mer og har mindre bagasjerom
LES OGSÅ: Fred kjøpte super-BMW-en usett
En ting er sikkert – dette er ikke ment å være bilen for deg som er banebil-entusiast og vil ha et leketøy. Det gjenspeiles i oppsettet. Det er fornuft og komfort som gjelder.
Men den er likevel ikke helt uengasjerende å kjøre. Du kan få fram smilet, ikke minst med den herlige 1-liters Ecoboost-motoren på 100 hk under panseret. Men selv da er det nok mest fordi du synes det er deilig å tenke på hvor billig bil du kjører – uten at du må ofre plass og moderne sikkerhetsutstyr.
Kjøreegenskapenen er trygge og gode – og selv om dette i utgangspunktet er en varebil, er det gjort en skikkelig jobb med å dempe støy i coupeen, få på plass skikkelig understell og gode styrefølelse.
Du merker at bilen er høy og hjulene små og tynne når du møter litt krappe svinger, men den typiske kjøperen av denne bilen har uansett både ektefelle, barn og kanskje en hund å ta hensyn til. Da blir hornene i panna normalt sett godt gjemt i en skuff i garasjen før avreise ...
Vi tar interiøret først: Her virker det som om Ford har vært nøye på å ikke falle for fristelsen å ta noen snarveier fra varebilen som er utgangspunktet. Det er skikkelig polstret, ryddig og solid.
Jo da, det er grått og kjedelig, hardplast dominerer og det mangler en del fancy utstyr, men husk at vi her snakker om en bil som koster under 220.000 kroner. Du kan ikke forvente eksklusive tykke gulmatter, skinntrykket dashbord og sportsseter med kontrastsømmer.
Men du kan få ryggekamera, navigasjon og Ford Sync med AppLink - og et rikt utvalg av viktig sikkerhetsutstyr.
Det vi imidlertid gjerne skulle hatt var muligheten til å få glasstak.
Ut ifra pris og målgruppe tror vi dette holder fint for 90 prosent av brukerne.
Setene er litt flate, men komforten er bra nok. Også i baksetet – der vi dessuten ble overrasket over hvor god plass det var til bena.
Og takhøyden er det naturligvis ingenting å si på – uansett hvor mye over to meter du måtte strekke deg. Det er forfriskende i en tid der mange ofrer takhøyden for andre seterad for å få en penere design.
Bagasjerommet tar 708 liter. Det er rett og slett tøysete høyt volum for en så liten bil! Vipper du setene framover, får du dessuten 1.656 liter til rådighet.
Men det er ikke alt – det er også en rekke små og store oppbevaringslommer. Ikke minst en stor hylle i taket foran, og skuffer under setene.
Det er slikt du kommer til å sette stor pris på – og på dette området har Ford tenkt på alt, virker det som.
Som nevnt, dette er ingen racer eller et leketøy – men snarere transportmiddel for dem som skal frakte noen små som fortsatt bruker leketøy.
Forbruk er satt høyt på prioriteringslista – og det er naturligvis gode nyheter for lommeboka, både når det kommer til salgsprisen på bilen og forbruket.
Vi har kjørt bilen med to av de tre motorene den blir tilgjengelig med.
Ecoboost-bensinmotoren på 100 hk er vår favoritt. De tre sylindrene gir et helt spesielt og faktisk ganske så tøft lydbilde.
Det er dessuten nok krefter til at bilen kjennes pigg å kjøre. Den trenger ikke hyppige girskift for å holde deg i gang, selv om vi faktisk savnet å ha et sjettegir da vi kjørte på tyske motorveier. Her hjemme blir dette imidlertid neppe noe stort savn ...
Forbruket er på imponerende 0,52 l/mil.
Dieselmotoren på 95 hk gjør også en god jobb. Den har et forbruk på bare 0,37 l/mil. Men den oppleves litt mer kortpustet enn Ecoboost-motoren – og har ikke det samme, sjarmerende lydbildet.
Du kan også få bilen med en dieselmotor på 75 hk – men den har faktisk høyere forbruk. Dessuten mistenker vi at med denne motoren blir litt snaut med krefter når bilen pakkes full for å dra på ferie.
Tourneo Courier ligner litt på en Fiesta på stylter. Designet er verken tøft eller vakkert – og de små hjulene ser nesten underdimensjonerte ut.
Fasongen bærer preg av at praktisk nytte kommer langt foran hensynet til estetikk.
Fronten har den klassiske Ford-grillen, lyktene har også umiskjennelig likhetstrekk til andre i familien.
Dørene til andre seterad er av typen som skyves bakover, noe som gir langt lettere atkomst til baksetene. Det gjør det også mer lettvint å komme seg inn og ut hvis du står trangt parkert.
Bakluka er av typen XXL. Her har du full høyde når du åpner opp – og i bagasjerommet er det en hylle som lett kan fjernes eller flyttes for å bedre organiseringen av bagasjen.
Ford Tourneo Courier er neppe bilen du forelsker deg i basert på utseendet. Det er heller ikke den bilen du vil parkere utenfor garasjen for å imponere naboene.
Men det er som kjent mange andre egenskaper som er viktigere i hverdagen enn utseendet. Hvis du lar den få sjansen til å vise deg akkurat hvor god den er på innsiden, risikere du å bli glad i den likevel.
Full pott for fleksibilitet og praktiske hensyn der altså – og en stor 0 (null) med tanke på sprekt design.
På mange måter er dette virkelig en miljøbil. En ting er jo de kompakte ytre målene og gjerrige motorene, som sørger for lave utslipp. Med 95 hk dieselmotor er faktisk CO2-utslippet på under 100 g/km. Det er jo hyggelig og positivt i seg selv.
Men minst like viktig er det kanskje at denne bilen gjør det mulig å begrense kjøpet av andre, større biler – med vesentlig høyere utslipp.
Den gode plassutnyttelsen gjør at du som kanskje tenkte at du trengte en Mondeo, kan klare deg med denne i stedet.
Økonomien er også godt ivaretatt. Skal du ha en romslig familiebil, er dette noe av det aller billigste – både å kjøpe og eie.
Og siden dette egentlig er en varebil, som dermed er testet vesentlig tøffere enn personbiler har for vane å bli, kan du forvente at den skal holde seg godt.
Noen biler må få en ekstra sjanse til å vise hva de faktisk er gode for. Hvis du velger å se bort fra denne bilen basert på et heller kjedelig design – så vit at du risikerer å gå glipp av en skikkelig godbit.
For deg som vil ha en praktisk, romslig, rimelig og gjerrig familiebil – er nemlig Torneo Courier en ny, sterk kandidat.
Akkurat nå er den dessuten uten noen direkte konkurrenter i sitt segment.
Men for eksempel vil nok Citroën Berlingo kunne være en aktuell bil å sammenligne med. Den har mindre plass, høyere drivstoff-forbruk – og ikke minst mye høyere pris.
Dette er etter vår mening årets mest prisgunstige familiebil.
Trenger god plass og vil bruke lite penger på bil
Du vil ha en barsk bil som kjører som en gokart