Kia er på full fart framover, og har et enorm vekst også i Norge de siste årene. Det har også skjedd mye på designfronten – og å kapre den tidligere VW- og Audi-designeren Peter Schreyer har vist seg å være en liten genistrek for koreanerne.
Og de har ikke tenkt å gi seg heller.
Nå er de nemlig for første gang klare med en modell som ikke utelukkende skal appellere til fornuften, men også følelsene. Sportsbilfølelsene.
Cee'd GT baserer seg naturligvis på den vanlige og snusfornuftige Cee'd-en. Men noen justeringer på motoren her og røde detaljer der, og plutselig blir det noe helt annet likevel. I alle fall er det meningen.
Vi har testet den for å se hvordan det fungerer i praksis.
Nå advarer politiet mot ulovlige lys – sjekk reglene her
Hvordan er den å kjøre?
Svært få vil være i tvil om intensjonene med denne bilen i det de setter seg bak rattet. Her er det skikkelige bøtteseter, røde kontrastsømmer og sportslig ratt.
Når du starter bilen, får du dessverre ikke noe potent brøl eller illsint snerr. Her har Kia valgt en mer anonym og stille akustikk. Det er det naturligvis fordeler og ulemper med, men vi hadde gjerne sett at Kias mest sportslige bil fikk et lydbilde som var litt mer framtredende.
På veien merkes kreftene godt, men kjøreegenskapene er ikke fullt så skarpe som vi gjerne forventer i en kompakt bil med sportsunderstell. Den er en slags middelvei mellom komfort og sportslighet.
Komforten er egentlig ikke noe å klage på. Den er god nok – og du blir ikke sliten av verken harde smell i understellet eller høy lyd. Men det vi savner er litt mer å spille på i svingene. Det duver litt for mye – og bilen byr ikke (nok) opp til dans og moro på småveiene.
Det hjelper naturligvis heller ikke at vi er skodd med myke vinterdekk – men sånn er jo hverdagen i vinterhalvåret i Norge.
Tør jeg kjøpe koreansk SUV?
Finest utenpå eller inni?
Kia gjør som nevnt mye riktig når det kommer til designet på de nye bilene. Det gjelder de vanlige Cee'd-modellene, men spesielt GT-en.
Med sine mange små og litt større detaljer, er den rett og slett blitt steintøff. Den nye fronten egner seg veldig godt til en sportslig look. Egne LED-lys, to ovale enderør, diffusor, større luftinntak i frontspoileren, GT-emblem i grillen, nye fangere og skjørt rund baut – og ikke minst mørke alufelger med røde bremsekalipere – gjør at bilen ser herlig aggressiv ut.
Det er faktisk ganske mange som snur seg og peker – på en Kia!
Dessuten kan den bestilles med dekaler av typen "racing stripes" som går over panser og bakluke. Herlig! Det burde være standard på alle bilene.
Innvendig er det mer av det samme. Svært gode seter signert Recaro, røde kontrastsømmer, alcantara, GT-emblemer og et lite og sportslig ratt.
Sistnevnte kunne gjerne vært litt tykkere – men da er vi pirkete.
Instrumentene kan endre layout. I GT-modus får du en rød og blå søyle på hver sin side av det digitale speedometeret, som viser dreiemoment og turbotrykk. Ganske fiffig, egentlig.
Like høy kvalitetsfølelse som på Golf er det ikke – her merkes forskjellen – og det er mer kronglete å bruke infotainmentsystemet.
Eksteriøret stikker av med seieren her.
Snart kommer Kia med en skikkelig luksusbil også – se bare her
Hvordan er plassen?
Det mest overraskende er kanskje hvor god plass det er i baksetet. Det ser i utgangspunktet heller trangt og lite ut – men når vi er på plass oppdager vi at selv oss over 190 cm har plass til både ben og hode. Jo da, du må jo jenke litt på kravene sammenlignet med en sedan eller fullverdig stasjonsvogn – men dette var virkelig langt bedre enn fryktet.
Dessuten er bagasjerommet på 380 liter – som er på nivå med VW Golf. Ikke dårlig det heller.
I forsetet er det bare å boltre seg – helt til du skal åpne døren i et parkeringshus. De digre dørene gjør at du må være slank for å smyge deg ut om noen har parkert litt nært deg.
Løsningen mange vil velge her, er naturligvis å gå for femdørs-varianten.
For øvrig er det bra med oppbevaringsplasser – både til lommebok, mobil, brusflasker og annet småtteri. Det er viktig, det også ...
Kia Cee'd: Presses under magisk prisgrense
Går den bra?
I en slik bil er det jo gjerne det som er det store spørsmålet. GT-navnet og utseendet forplikter. Motoren er på beskjedne 1,6 liter – men de siste årene har vi lært at det ikke trenger å bety at den blir dvask av den grunn. I Kia Cee'd bidrar en turbo til at effekten blir på hele 204 hk. Det kan vi like!
Likevel er den ingen rakett. Den trenger 7,7 sekunder til 100 km/t. Ikke at det er sakte, men sammenlignet med en del andre i samme segment, blir det heller ikke veldig fort.
GTI-bilene, enten det er VW Golf, Ford Fiesta ST, Peugeot 208 eller VW Polo, fikser alle sammen denne øvelsen på under 7 sekunder.
Likevel er den turtallsvillige motoren underholdende nok å kjøre. Det merkes skikkelig pådrag oppover på turtallsskalaen, og kombinert med en presis sekstrinns manuell girkasse er det fullt mulig å dra skikkelig nytte av kreftene.
Dessverre er den også veldig tørst. 0,74 l/mil er ikke bra nok – og Golf GTI med 230 hk fra en 2-liters motor, klarer seg med 0,60 l/mil.
Pluss: Tøff, romslig og komfortabel
Minus: Tørst og ikke heeeeelt GTI
Kia Sportage: Smart SUV-kjøp
Og hva er konklusjonen?
Ok, den er ikke lynrask. Men den har såpass mange andre gode egenskaper at den likevel bør være en aktuell kandidat i sitt segment.
Egentlig blir det litt feil å sammenligne den med Golf GTI. Sistnevnte koster 470.000 kroner mot Cee'd GT til 400.000, men så er også Golf GTI en hel del hvassere.
Den mest nærliggende konkurrenten er heller Golf GTD. Da er det to mer eller mindre like store biler, med omtrent samme ytelser og pris.
Golf har kjempegode kjøreegenskaper, lavt forbruk (GTD er diesel) og høyere opplevd kvalitet, mens Kiaen byr på fullspekket utstyrsliste (nesten alt utstyr er inkludert) og sportslig utseende som vekker mer oppsikt.
Vi glemmer heller ikke at Kia byr på 7 års garanti – mot de fleste konkurrentenes 5 år.
Det er derfor mer glede vi konstaterer at Kia åpner døra for følelsene på gløtt – og vår lille oppfordring er å sparke den opp på vidt gap neste gang. Dette ga mersmak!
Bil: Kia Modell: Cee'd GT Motor: 1,6-liter, bensin Effekt: 204 hk/265 nm 0–100 km/t: 7,7 sek. Forbruk: 0,74 l/mil Bagasjerom: 380 liter Pris: 401.400 kroner |
Dette er Kias nyskapende familiebil