I 1976 smalt bomben. En hel bilverden ble tatt med buksene nede.
VW Golf GTI så dagens lys. Den la grunnlaget for et helt nytt bilsegment.
Riktignok hadde vi sett spreke versjoner av standardbiler tidligere. Mini Cooper, Ford Cortina Lotus og Renault Gordini er alle gode eksempler på det.
Men dette var allikevel noe helt nytt. Tilgjengelig for hvermannsen og til forholdsvis greie priser. Den ble raskt en kjempesuksess både på gata og ikke minst på motorsportsarenaer – hvor den forsynte seg grådig fra premiebordene.
Men det var også en bil VW-ledelsen var mildt sagt skeptiske til, og meningen var at den skulle produseres i en svært begrenset serie.
VW – som ikke akkurat var kjent for spreke og svært morsomme biler på denne tiden – var redde for at denne "rabiat-modellen" skulle ødelegge "Folkevogn-imaget".
Så feil kan man altså ta...
Suksess
Resten av den 37-årige GTI-tradisjonen er en suksesshistorie som savner sidestykke i bilhistorien.
Men suksess forplikter også. En ny modell har store sko som skal fylles.
Vil den helt nye - og syvende generasjon GTI klare oppgaven? Det skal vi finne ut.
Brooms utsendte er utstyrt med en mørk grå VW Golf GTI med Perfomace pack – det vi si den grommeste modellen – og den eneste som kommer til Norge – med 230 hk 2-liters motor på 230 hk og DSG-girkasse. Prisen lyder på 493.800 kroner.
Les vår stortest av VW Golf her:
Hvordan er den å kjøre?
Farten er høy og den krappe venstresvingen nærmer seg faretruende fort på den smale fjellveien. Det er på høy tid å bremse.
DGS-girkassa gir mellomgass med et hissig snerr og girer kjapt ned samtidig som jeg med rattet plasserer forhjulene i ønsket retning og på vei ut av svingen ligger gasspedalen igjen presset mot gulvmatta.
Der er en forhjulstrekket bil normalt ville understyrt går GTI-en i et perfekt spor, samtidig som DSG-kassa raskt hiver på et par nye gir når veien retter seg ut. Turtellernåla nærmer seg rødmerkinga og ekvipasjen formelig skyter fart mot en ny krapp sving...
Den helt nye Golf GTI kommuniserer utmerket på alle nivåer: Styring, gass, girkasse, hjuloppheng og bremser.
18 tommers felgene er skodd med 225/40x18-dekk og sørger for festet. Den progressive styringen er presis, hjulopphenget har fått stivere og lavere fjærer og bremsene er raust dimensjonert for å takle grisekjøring.
Og det her det jo lett for å bli litt av når det under panseret bor 230 ivrige hestekrefter og veiene er morsomme...
Det tykke skinnrattet er deilig å holde og setene byr på god sidestøtte og komfort.
Topp 10: Verdens mest solgte biler
Finest utenpå eller inni?
Tja... si det du. 18-tommershjul, lav fjæring, doble eksosrør, GTI-emblemer, spesiell grill, røde lister, spoilere og store luftinntak sladrer til alle som er litt interessert i bil om at dette ikke er en helt vanlig Golf.
Innvendig er det primært de skotskrutede og skinnkledte setene, det svarte taktekket, pedalene i aluminium og det tykke, deilige skinnrattet som gir beskjed om at dette ikke er volummodellen.
Det utvendige og innvendige "henger godt sammen" her, og det hele virker veldig godt gjennomført og gjennomtenkt. Samtidig som den ivaretar legendariske designelementer som har satt dype spor hos alle som er glade i små og kjappe biler og viderefører dette på nye måter.
Men finest utenpå eller innvendig? Tror det blir uavgjort jeg, gitt.
VW Golf I: – Den var ganske enkelt genial
Hvordan er plassen?
GTI er den eneste Golfen du får kjøpt som tredørs i Norge. Noen mener at en slik bil ikke skal ha fem dører. Men det er nå ikke til å komme ifra at bakdørene er kjekke å ha. Tenk bare på treningsbagen, ungene, handleposen – eller bare det å ha et lettvint sted å legge jakka.
Dessuten koster tre- og femdørsversjonen akkurat det samme, men femdørsen vil garantert holde seg best i pris.
Plassen for øvrig er lik som en alminnelig VW Golf. Altså helt klart godkjent – den har aldri vært større. Plassen i baksetet er helt grei. Bagasjerommet svelger unna 380 liter og har "hull" i midtarmlenet for lange gjenstander.
Bilen er både praktisk og morsom. I GTI er det naturlig nok det morsomme som har hatt mest prioritet. Er det de rent praktiske egenskapene som betyr noe – ja, da får du en fin VW Passat til denne prisen...
VW Golf: Sjelden har begrepet "ulv i fåreklær" passet bedre
Går den bra?
Jepp – den går ikke bare bra, men veldig bra. 2-liters TSI-motoren med turbo leverer 230 hk mellom 4.700 og 6.200 o/min, mens dreiemomentet heller ikke skuffer med sine 350 Nm allerede fra 1.500 o/min. En ganske potent maskin, med andre ord.
Den sender bilen fra stillestående til 100 km/t på bare 6,4 sekunder. Dermed er dette den raskeste GTI-en noensinne.
Motoren tilfredsstiller også de kommende Euro 6-kravene. Bensinforbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,64 l/mil og CO2-utslippet er på 149 g/km. Dette er faktisk veldig bra med tanke på effekt og prestasjoner. Dessuten er det en vesentlig reduksjon fra foregående modell.
Jeg tror allikevel ikke at du skal forvente julekort fra verken Bellona eller Greenpeace. Det er liksom noe med den litt aggressive framtoningen som skurrer litt i miljøsammenheng.
Test VW Golf 4 Motion: Slik er den med 4x4
...og hva er konklusjonen?
Den nye VW Golf GTI er en bil som er både sprekere, lettere og mer velkjørende enn sin forgjenger, samtidig som den viderefører et viktig og verdifullt GTI-DNA.
Det er faktisk svært lite å sette fingeren på her. Selvfølgelig kan man si at ting var bedre før. At den klassiske første generasjonen var vel så kul og vel så morsom og mer klassisk uten masse elektronikk eller annet dilldall.
Men etter en tur inn bak rattet på nettopp selve opprinnelsen – som du ser sammen med den nye i et av bildene over – så kan jeg love deg at ting har skjedd i løpet av de snart 40 årene som har gått.
Første generasjon er rett og slett liten, trang og direkte simpel i forhold.
Konklusjonen er rett og slett at syndende generasjon er en svært verdig arvtaker i klassiker-rekken, og den aller beste Golf GTI noensinne.
Audi S3: Pass opp – denne biter fra seg
Bil: VW Modell: Golf GTI Motor: 2-liter TSI bensin med turbo Effekt: 230 hk /350 Nm 0–100 km/t: 6,4 sek. Toppfart: 248 km/t. Forbruk: 0,64 l/mil ved blandet kjøring Pris fra: Kr 474.800,- |
Les også: Slik blir den nye Golf stasjonsvogna