I august 1983 skyter Toyota sjef Eiji Toyoda startskuddet for et hemmelig prosjekt. Målet er å utvikle en luksus-sedan for det Internasjonale markedet.
Det som gjør dette prosjektet unikt er at det ikke er noen begrensinger hverken på budsjett eller tid.
Målet er å lage et flaggskip av en bil som kan tukte rivaliserende amerikanske og europeiske premiumbiler, både når det gjelder plass, komfort, design, utstyrsnivå, drivstofføkonomi, ytelser og driftssikkerhet.
I 1989 vises resultatet og det som kanskje er verdens beste bil. Nemlig Lexus LS. Bilen som har nådd til topps i utallige og gjentatte kåringer for kundetilfredshet og pålitelighet hos aktører som: J.D. Powers, Consumer Reports og ikke minst amerikanske Vehicle Dependability Survey hvor LS fikk toppkarakter hele 15 (ja, femten) år på rad!
Lexus: - Kanskje er dette verdens beste bil
I 2007 var det klart for fjerde generasjon Lexus LS. Nå hadde den fått hybrid-drivlinje og kunne leveres med lang akselavstand også. Lexus har aldri gått på akkord med sine opprinnelige intensjoner for bilen. Snarere tvert i mot. De skal fortsatt være best.
2013-utgaven har fått en oppdatering. Faktisk er det som kanskje var verdens beste bil blitt forbedret på mer enn 3000 punkter!
Japansk kontra tysk kvalitet
Japanske ingeniører tenker annerledes enn tyske. Det populære uttrykket "opplevd kvalitet" som tyskerne er så glade i, eksisterer ikke i Japan. Et eksempel: For en komponent - for eksempel en bryter - i en tysk bil, er det viktig at denne skal denne være god å ta på og se elegant ut.
I en japansk bil, og i Lexus spesielt er det viktigste at den virker. Alltid.
Og at den er så intuitiv at alle forstår hva den er til og hvordan den brukes. Da først er det kvalitet.
Avansert
Kjedelig, tenker du kanskje? Nei. Denne bilen er proppfull av merkelige nyheter - men som du knapt ser eller merker. Japansk diskresjon, ydmykhet og høflighet. De vil jo ikke være vulgære. Bare best...
Eksemplene på hva som bor i denne bilen er mange. Et er felgene med egne lydkanaler for å dempe støy. Et annet er at LED-lysene inne i bilen. De som lyser på sjåføren har en annen lysstyrke, for å gi et varmere inntrykk.
Et tredje er at intet mindre en tolv sensorer, som blant annet føler kroppstemperaturen - sørger for at klimaanlegget gir maksimalt velbehag - på høyreplass i baksetet!
Dessuten sørger klimaanlegget for luften blir ladet med nanopartikler som fjerner lukt - og virker rensende. Godt for både hud, hår og inneklima, samtidig som et annet snedig system fjerner selv de minste støvpartikler.
Her er nye Lexus IS300h:
Et fjerde eksempel er verdens mest avanserte LED-hovedlys som blant annet splitter lysbilder når man møter andre biler. For å nevne noe. Listen over avanserte systemer er lang nok til å skrive en bok. Vi forsøker å fatte oiss i korthet, i den grad det er mulig.
Lexus LS 600h koster fra ca. 1,7 millioner kroner. I lang utgave bikker testbilen vi kjører nå akkurat 2 millioner.
Les test: Lexus GS 450h, bilen konkurrentene bør frykte
Prøv også:
Audi A8: Stor, komfortabel og fylt til randen med luksusutstyr - A8 er helt klart en av hovedkonkurrentene...
Range Rover: For deg som er en skikkelig jordbruks-pamp og drømmer om eget slott.
Rolls Royce Ghost: Er alt annet for pinglete, eller har du blått blod i årene? Da er det nok denne du skal ha.
Brukt Lexus LS: Diger luksusbil til under 100.000 kroner
Bil: Lexus Modell: LS600h Lang Motor: 5-liters V8 bensin på 394 hk + elektromotor på 225 hk Samlet effekt: 445 hk. 0-100 km/t: 6,1 sekund. Forbruk: 0,86 l/mil ved blandet kjøring Lengde: 5,2 meter Bagasjerom: 420 liter uten reservehjul. Pris fra: 1.751.000,- (kort utgave) Pris testbil: 2.017.000,- |
Se også: Lexus LS600H: Drømmebil til halv pris
Man skulle kanskje tro at det å sette seg inn i denne bilen omtrent er som å entre en ufo. Det er det ikke. Den er faktisk ganske konservativ. De fleste av bilens avanserte systemer synes nemlig ikke. De bare er der - og virker for deg..
Man merker at bilen er fysisk stor. Den lange akselavstanden gir også utmerket retningsstabilitet i høy fart. Motorene er kraftige nok til at det skyver skikkelig unna når du tråkker til.
Bilen har også flere forskjellige kjøreprogrammer å velge mellom, alt fra sparemodus og skikkelig komfort - til det langt mer bøllete Sport+ som faktisk gir deg snev av sportsbilfølelse i en over fem meter lang limousin!
At materialkvalitet, seter, utstyrsnivå er high end i en tomillioners-bil overrasker neppe... Det finnes vel nesten bare ett sted det er enda bedre å være enn bak rattet på denne - og det er i baksetet.
Denne bilen er primært bygget for høyre bakseteplass. De andre plassene er sekundærplasser. Det er ikke dermed sagt at de ikke er gode steder å være.
Med et lite tastetrykk når du entrer baksetet på høyre side, sklir høyre forsete pent og rolig framover - samtidig som nakkestøtten felles ned slik at man har maksimalt utsyn. Beinplassen kan man heller ikke klage på her. Den er formidabel - som det meste andre i denne bilen.
Vel på plass i baksetet har man et hav av justeringsmuligheter. Her snakker vi skikkelig recliner med "alle rettigheter". Komforten er helt på høyde med Stressless fra Ekornes. Har du behov for massasje, ligger fjernkontrollen i lokket til armlenet - ved siden av fjernkontrollen til TV / audioanlegget som felles lydløst ned fra taket når du skrur på.
Det overrasker litt at fjernkontrollene ser ut som om de stammer fra en Finlux TV fra 80-tallet, men de virker sikkert herfra og inn i evigheten...
Fra konsollen mellom setene styrer du også de elektriske gardinene som hindrer innsyn, samtidig som du kan overstyre både det allerede omtalte klimaanlegget og stereoanlegget. Du er faktisk totalt oversjef i dette baksetet.
Det er umulig ikke å trives her, med mindre du har sterke selvdestruktive tendenser.
Bare en liten praktisk opplysning: Det er ikke mulig å sitte i høyre forsete når baksetet er i passasjermodus.
Bagasjerommet er med tanke på bilen fysiske størrelse nesten komisk lite. Men du har plass til saksdokumenter, stresskoffert og en ren skjorte.
Doningen er jo tross alt beregnet på dagsturer. Skal man lengre, bruker man jo privat jeten.
Det norske kongehuset disponerer forresten en slik bil. Det er derfor mulig at du får plass til en vadebukse og fluestang i bagasjerommet også...
Det er en liten trykkfeil i mellomtittelen over. Det skal være motorer - i flertall. Denne bilen har nemlig to motorer. En 5-liters bensin V8 foran på 394 hk, samt en elektromotor - ett eller annet sted - på 225 hk. Til sammen gir dette 445 hk om man summerer på Lexus-måten.
Nok til å sende den mektige bilen fra 0-100 på bare 6,3 sekunder. Det er faktisk fryktelig raskt til denne biltypen å være... Allikevel er drivstofforbruket på bare 0,86 l/mil. Det er intet mindre enn imponerende! Ytelser, størrelse og prestasjoner tatt i betraktning. Toppfarten er 250 km/t
Vi snakker tross alt om et slagskip på godt over to tonn her.
Girkassen er en trinnløs CVT-automatkasse og bilen har firehjulstrekk og luftfjæring og kan heves og senkes ved behov.
Dette er som nevnt ingen helt ny bil, men en kraftig oppdatering av den som kom i 2007, selv om man kjenner den igjen. Linjene langs siden er like, bakenden oppdatert og mer moderne, men alt i alt er dette en ganske konservativ bil - til du kommer foran. Der har det virkelig skjedd ting. Til det bedre. Den har fått det nye, tøffe Lexus-fjeset. Litt atypisk limousinfront kanskje, men absolutt både moderne og kledelig.
Bilen utstråler både autoritet og eleganse, men på en diskret og behagelig måte som ikke støter noen. Men folk blir nysgjerrige og snur seg mår den digre bilen kommer rullende. De lurer nok på hva slags godtfolk som er ute og reker.
De skulle bare visst at det er en skarve motorjournalist som sitter bak de mørke gardinene...
Også innvendig har bilen fått en tiltrengt modifisering. Den velkjente og geniale Lexus-musa er på plass, og med den styrer man mye av bilens "sentralnervesystem" via den digre skjermen på dashbordet.
Det hele er pent, intuitivt, elegant og nesten litt enkelt. Slik som dette ser det ikke ut i en Audi A8. Vi er da igjen inne på forskjellen mellom tyske og japanske ingeniører...
Bryr folk som kjøper seg en bil til over 2 millioner kroner seg om verditapet? Jeg tror ikke det. Det er kanskje like greit for verditapet på disse bilene er ganske formidabelt. Minus 50 % på tre år er nok realistisk. Det vil si en avskrivning på ca 27.000 kroner - per måned.
Bryr de seg virkelig om miljøet da? Ja - det tror jeg faktisk at de gjør. En mer politisk korrekt mulighet for å vise det i sosietetskretser enn en LS 600h finnes ikke.
Den legendariske driftssikkerheten var vi innom innledningsvis. At bilen har fem års garanti er nesten ikke vits i å nevne. Den går uansett ikke i stykker.
Ser du en slik bil i veikanten med varselblinken på, er det bare ett mulig scenario. Privatsjåføren har sagt opp på flekken og forlatt åstedet til fots og stakkaren i baksetet har tatt seg en pjolter og kan ikke kjøre videre selv...
Konklusjonen er ganske enkel. Det som kanskje var verdens beste bil har blitt enda bedre. Trolig på alle 3000 punktene, uten at vi har sjekket alle i detalj. I tillegg har den blitt både penere og mer moderne. Rett og slett lekker, har den blitt.
Men ett spørsmål har plaget meg mens jeg har hatt denne fantastiske bilen. I den lange utgaven som vi har testet er det altså høyre bakseteplass som har fått høyeste prioritet - og det så til gangs. Det aller meste er sentrert omkring denne.
Det norske kongehuset her som nevnt én - dog av den forrige "gamle" utgaven. Greit nok det, ikke alle kan bli motorjournalist...
Men når vår kjære konge og dronning er ute på biltur - hvem av de to er det da som sitter på høyre side i baksetet?
Er det slik at når du er "sjefen" i et helt land - så er du også sjefen i familiebilen også - eller har damene fortsatt rangen?
Svaret - nei, det har jeg ikke fått ennå.