Jeg husker det godt. Første gangen jeg så en Lexus. Det var på Toyotas importanlegg i Drammen, og det må ha vært i 1991 eller 1992.
De var tydelig stolte over bilen. Den var både kraftig og velutstyrt - med mange finesser - og kunne visst omtrent ikke gå i stykker.
Jeg satt i den og kjente at det var bra. Skinn, automat, stor motor og masse utstyr, men jeg klarte allikevel ikke helt å dele deres begeistring over bilen. Den manglet noe. Den virket hard, kald og effektiv. Litt som en gal, tysk professor kunne ha utviklet på det kliniske laboratoriet sitt, iført hvit frakk og munnbind.
Samtidig som den lignet en forvokst Toyota Camry eller Crown. Bilen hadde omtrent samme karisma som en 40 watts lyspære fra Osram.
Les også vår test av Lexus CT 200h her:
Hva er dette?
Dette er nå mer enn 20 år siden. Jeg har siden jeg var en av de aller første i Norge som plasserte stumpen min i et Lexus-sete, fulgt merket med argusøyne.
Bilene er kjent for å være svært gode, ja blant det beste som kan kjøpes for penger, men har opp gjennom årene manglet litt på nettopp sjel og utstråling.
Det er derfor med stor spenning jeg entrer nye Lexus GS 450h. Har de klart det denne gangen?
"H-en" står for hybrid. Bilen er en F-Sport utgave, altså den mest sporty av GS-modellene, og på prislappen står det rett over en million kroner.
Hvordan er den å kjøre?
Mange sammenligner denne med en kraftig motorisert BMW 5-serie. Jeg er ikke sikker på om det er riktig. BMW 5-eren er hakket hvassere på det rent sporty – når svingene kommer tett og du virkelig skal ha det moro bak rattet.
Ikke for det – når du velger Sport+ i Lexusen og du formelig kjenner bilen spenne muskler i form av raskere gassrespons og strammere understell, så er dette helt klart også i kategorien sporty. I tillegg har man her en vanvittig kraftreserve å øse av. El-motoren slår inn momentant og gir en akselerasjon fra 60–100 km/t som jeg sjelden har opplevd.
På den annen side: Det føles liksom som det allikevel skjer med en viss verdighet og diskresjon i forhold til Audier med "S" i modellbetegnelsen og spreke BMW-er.
19-tommers hjul med 235/40 dekk foran og 265/35 bak sikrer et enormt veigrep, helt uten at den sporer eller har hjulstøy. Bilen er også en av få som også har bakhjulsstyring, uten at man merker så mye til det i praksis.
Alt i alt er dette en nydelig, velbalansert, kraftfull og lettkjørt bil som ivaretar både det sporty–når du vil – og det komfortable. Et realt landeveislokomotiv for lange turer i høy hastighet.
Hvordan er plassen?
For å begynne bakerst: Bagasjerommet er på 482 liter. Ikke spesielt stort, bilstørrelsen tatt i betraktning, men langt fra håpløst lite. Batteripakken ligger under bagasjerommet og må ta skylden for at det er slik.
Fortsetter vi framover til baksetene, er alt så meget bedre. Her er plassen raus for to. Kardangtunellen i gulvet tar en del plass og gjør midtsetet bak nærmest til en nødløsning.
Forsetene er uansett de som byr på både den beste plassen og komforten, naturlig nok. Utstyrsnivå, materialkvalitet, komfort og finish imponerer enda mer enn plassen.
I en Lexus er hver minste detalj nøye gjennomtenkt. Mange ganger. Alt fra måten sømmer er sydd på, til hvordan perforeringshullene i skinnet er utformet, hvordan brytere føles å ta på. Alt - absolutt alt - er tunet mot at du som bruker skal ha den optimale opplevelsen.
Det er også verdt å nevne at navigasjonsskjermen er på hele 12,3 tommer og med det er verdens største. Alt er lett forståelig og intuitivt, men selve grafikken og informasjonen kunne vært enda litt bedre.
– Er det skummelt å kjøpe fem år gammel hybridbil?
Går den bra?
Her er det to forskjellige motorer. En 3,5-liters V6 på 292 hk og en elektromotor på 200 hk. Summen blir ulogisk nok 345 svært effektive hestekrefter. Automatgirkassa har det Lexus kaller "Emotional tuning" som gir raskere kickdown og raskere opplevd akselerasjon. Det merkes. Den store bilen drar av gårde som den skulle vært skutt ut av et kanonløp.
0–100 går unna på kjappe 5,9 sekunder. Du må med andre ord være i besittelse av en anstendig sportsbil for i det hele tatt holde følge med denne 4-dørs, komfortable hybrid-sedanen. Toppfarten er forresten 250 km/t.
Drivstofforbruket er på hyggelige 0,59 l/mil. mens CO2-utslippet er på 137 g/Km. Absolutt godkjent på en bil av dette kalibret.
Mot tidenes Lexus-år i Norge:
Finest utenpå eller inni?
F-sport er som nevnt topputgaven. Det betyr feite hjul, store bremser, og tøffere fangertrekk som gjør bilen litt sintere å se til. Alt i alt er bilen både pen og ikke minst elegant. Den svarte lakken understreker det eksklusive og elegante. Litt på samme måten som et dyrt ur setter prikken over i-en på et pent antrekk.
Designmessig har Lexus tatt store skritt i riktig retning.
Allikevel er det interiøret som fascinerer aller mest. De dyprøde setene, sittestillingen, utstyret, den store skjermen, utstyrsnivå og opplevd kvalitet gir en luksusfølelse som det går lenge mellom hver gang en noe blasert motorjournalist opplever.
Det beste av alt, og det som gleder aller mest, er allikevel at man føler at GS 450h har fått både særpreg og egenart.
Test Lexus IS-F: Power fra Japan:
... og hva er konklusjonen?
Lexus er ikke lenger synonymt med en forvokst Toyota med klinisk teknisk presisjon. Lexus er nå kvitt det litt kjølige og kjønnsløse. Nå har de fått karakter, sjel og karisma. Faktisk så mye at konkurrenter som BMW, Mercedes og Audi har all grunn til å få dype rynker i pannen.
Den er lekker, den komfortabel og luksuriøs, den er rask, den er miljøvennlig effekten tatt i betraktning. GS 450h er intet mindre enn en fulltreffer fra Lexus.
Dessverre har den en pris som gjør at den forblir med drømmen for de fleste av oss normale lønnsmottakere.
Bil: Lexus Modell: GS 450 hybrid F-Sport Motor: 3,5-liter bensin V6 på 292 hk + el. motor på 200 hk 0–100 km/t: 5,9 sekunder Forbruk: 0,59 l/mil ved blandet kjøring Vekt: 1900 kg. Tilhengervekt: 1500 kg. Pris fra: 860 400,- (Gs Eco) Pris testbil: 1 052 700 |
Les også: Lexus LS – ny luksusflåte fra Lexus