Konkurransen i klassen for kompakt SUV-er knalltøff, med utfordrere som Audi Q5, Range Rover Evoque, Mercedes GLK, Volvo XC60 og BMW X3 - for å nevne noen.
Nå kommer den første japaneren som skal yppe seg blandt de etablerte premiummerkene.
Subaru Forester, Nissan X-trail og Toyota RAV4 er alle greie og gode biler, men blir allikevel for "lette i rumpa" her. De er i en annen kategori.
Les også: Lexus, merket som ble dømt nord og ned:
Det er bare ett merke fra solens land som kan hevde seg - nemlig Lexus. Og den helt nye hybrid SUV-en NX 300h. Bilen vi kjører er den barske F-sport-utgaven. Den har akkurat samme motor og drivlinje som resten av NX-familien.
Prisene på NX 300h starter på 523.500 kroner, mens F-sport starter på 621.900 kroner, pluss eventuelt utstyr.
Det er slutt på den tiden der Lexus hadde én modell og den inneholdt alt av utstyr.
NX 300h fås i fem forskjellige grunnutgaver, og de tilbyr i tillegg flere forskjellige pakker som gjør at du bortimot kan skreddersy din bil akkurat slik du vil ha den.
Lexus IS 300 h: En liten sensasjon
Tekniske data - Lexus NX 300h
Motor: R4, 16V, hybrid
Slagvolum: 2.494 ccm
Effekt: 155 hk
Dreiemoment: 210 Nm
v. o/min. 4.400-4.900
Effekt elmotor (foran): 143 hk
Effekt elmotor (bak): 68 hk
Samlet effekt-system: 197 hk
Hybridbatteri: Ni-Mh, 650 Volt
0-100 km/t: 9,2 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk: 0,51 l/mil
Oppgitt utslipp: 117 g/km
Lengde: 463 cm
Bredde: 185 cm
Høyde: 165 cm
Akselavstand (cm): 266 cm
Vekt: Fra 1785 kg
Bagasjeromsvolum: 555 liter
Pris fra kr: 523.500
Lexus RX400h: Verdens beste brukt-SUV?
Pluss:
Kvalitet, driftsikkerhet, design - samt forbruk og utslipp
Minus:
Ikke så sporty som den gir inntrykk av. Mange små knapper og brytere innvendig, ingen plug-in løsning.
Kjøpte Lexus til 4,3 millioner - usett
Jeg trykker på startknappen og lysene i instrumentpanelet tennes, men ingen lyd. Setter den i drive og gir forsiktig gass, fortsatt ingen lyd. Bilen går på strøm. Den får fart og etter hvert starter også bensinmotoren på 155 hk, men det er ikke mye man hører da heller.
Etter kun kort tid bak rattet kan vi fastslå at setene er svært komfortable. Helt på høyde med både BMW og Volvo - og det er som kjent ingen dårlig målestokk.
Graden av komfort er svært høy, selvfølgelig på grunn av lydnivå, utstyrsnivå og setene. Men også bilens sømløse CVT-girsystem og ikke minst hjulopphenget som helt klart er satt opp mer med tanke på komfort enn sport, selv i en F-sport. Garantert et helt bevisst valg.
Synes man det er tøft med motorlyd så finnes det alternativ for det. Dynamic Accoustics. Dette systemet er koblet til bilens stereoanlegg og gjengir virtuelt lyden. Det blir litt vel syntetisk lyd for meg.
Blir stillheten påtagelig, nyter jeg heller lyden fra det fantastiske Mark Levinson stereoanlegget med 14 høyttalere, som er spesialtilpasset nettopp denne bilen.
Som vanlig er alt på stell når det gjelder materialkvalitet, utstyr og finish - helt ned på makro-nivå. Det er lett å trives ombord her.
Man overraskes allikevel av at det sporty har måttet vike så mye for komforten, selv i F-sporten. Den ser jo så tøff sporty ut eksteriørt. Noe av grunnen er nok CVT-girkassa (som egentlig ikke er noen girkasse) som gjør at man liksom mister litt "feelingen" og ikke får bilen opp gjennom ryggmargen, om man kan si det slik.
Styreresponsen er heller ikke sylskarp. Igjen: Komfort. Dette er ikke bilen som legger opp til aktiv kjøring på svingete småveier. Dette er bilen der du lener deg tilbake og lar turen gå sin stille, rolige og komfortable gang.
For all del – det er deilig å kjøre komfortabelt, men særlig spennende er det ikke.
Til tross for at bilen går inn under kategorien kompakt SUV, er plassen god.
Vi begynner bakerst. Bagasjerommet svelger unna 555 liter i to etasjer. Det er nemlig en lem og stort rom under gulvet også. Reservehjul er ikke standard.
Baksetene har grei plass og god takhøyde. Vinkelen på seteryggen er justerbar, men ikke selve seteputa i lengderetning.
Plassen foran er kjempegod. Raust med justeringsmuligheter og gode seter og mye utstyr gjør at ikke NX ikke står tilbake for sine konkurrenter.
Midtkonsollen er høy og henter "boomerang-elementer" fra det utvendige designet. Den er høy og kraftig - sikkert for å gi litt tøff-SUV-følelse.
I motsetning til en del av konkurrentene som jobber med å minimere antallet brytere, knotter og knapper, har Lexus forsatt mange og små. Alt pent og intuitivt plassert.
En annen ting er at de garantert kommer til å virke herfra og inn i evigheten. Så får man heller leve med at de er laget i svart- og ikke altfor eksklusiv plast.
Denne bilen har i prinsippet tre motorer. En 2,5-liter firesylindret bensinmotor på 155 hk, som naturlig nok er å finne under panseret. Der finner vi også en elmotor, samt styreenheten som styrer hele sulamitten med hvilken motor som skal drive hva - og når.
Bak finner vi også en elmotor. Denne driver bakhjulene når behovet for firehjulstrekk melder seg.
Alt sammen er sømløst, automatisk og uten knapper og reguleringer av noe slag. Sjåføren kan bare gi gass og styre, resten ordener bilen selv.
Det hele er dermed veldig likt de vi finner på den større Lexus RX 450h og gjennomprøvd fra før.
Den totale effekten på NX 300h oppgir Lexus til 197 hk. Det holder for å sende den 1785 kg tunge bilen fra 0-100 km/t på 9,2 sekunder. Ikke lynraskt, men det holder for de fleste av oss. Toppfarten er oppgitt til 180 km/t.
Bensinforbruket er oppgitt til hyggelig 0,51 l/mil ved blandet kjøring og er med det lavest i segmentet.
Det finnes ingen planer om ladbar hybrid-løsning på NX. Litt rart egentlig. Dette med hybrid har jo liksom vært Toyota og Lexus sin greie i mange, mange år. Nå kommer flere av konkurrentene med ladbare - og dermed mer moderne løsninger. Har noen sovet litt i timen, her?
Designet er både friskt, frekt og spenstig, med klare trekk fra lillebror Lexus IS. De mange linjene, vinklene og den digre grillen gir bilen et sporty særpreg. Det samme bidrar de tøffe lyktene til - både foran og bak.
Dette er både tøft, moderne, annerledes og griselekkert på samme tid. Den får Audi Q5 til å se ut som en porsjon med vassgraut og både Volvo XC 60, Mercedes GLK og BMW X3 til å se gammelmodige ut.
Nye NX 300h er en klarer ener i klassen når det gjelder design, sammen med Porsche Macan.
Prisene starter på rett over 520.000 kroner for rimeligste modell. Men i dette segmentet blir en snau bil ofte feil. Gjennomsnitts NX-en i Norge vi nok ha en pris på ca 650.000 kroner. Da får du "riktig bil, med riktig utstyr". Det er allikevel fullt konkurransedyktig i dette segmentet.
Annenhånds-verdien vil nok også være på det jevne, mye på tanke på den legendarisk gode driftsikkerheten og kvaliteten. Tradisjonelt er nok BMW, Volvo og Audi mer lettsolgte.
Forbruket på rett over 0,5 l/mil ved blandet kjøring og CO2-utslipp på 117 g/km er best i klassen. Enkelt og greit.
Lexus har gjort det igjen. De har laget en knakende flott og god bil. En bil som går rett i strupen på både Audi, BMW og Volvo. En bil som er fullt ut konkurransedyktig på pris, på forbruk og utslipp og ikke minst på design og komfort.
Det er heller ingen grunn til å tro at NX ikke klarer å følge opp resten av familien når det gjelder overlegen kvalitet og driftsikkerhet.
Som vanlig har Lexus' nesten psykotiske fokus på ørsmå detaljer stått i fokus. Alt fra sømmene på skinnet innvendig som nå brettes og sys på en ny og bedre måte, til håndpolert treverk innvendig, til hvordan glippen i baklyktene mellom bakskjerm og bagasjelokk ikke skal synes når du kjører bak bilen.
Ingen ting - absolutt ingen ting - er overlatt til tilfeldighetene her. På tradisjonelt Lexus-vis.
Men igjen – vi overraskes litt av at det tøffe og sporty ytre gir så annerledes signaler enn selve kjøreopplevelsen som er alt annet enn sporty.Ikke at det gjør så forbasket mye – det er bare litt snodig.