Hva er dette?
Vi har fått låne Mazda 6 med den største bensinmotoren, på 192 hestekrefter, i sedanutgave.
Tidligere har vi kjørt dieselmotoren med 150 hestekrefter som stasjonsvogn - og lot oss imponere over den nye familiebilen fra Mazda.
Nå har vi en fullspekka sedan - og det er rett og slett imponerende saker det også. Ikke minst liker vi motoren, både med tanke på lyd, forbruk og ytelser.
LES OGSÅ: Nye Mazda 6 stasjonsvogn: Her blir den nye familiebilen grundig testet
Hvordan er den å kjøre?
Kort sagt, morsom. Det er mye krefter i motoren, og understellet visste vi fra testen av dieselutgaven er kapabelt til å håndtere det. Her kan du faktisk ha det litt moro når svingene kommer tett.
Testbilen hadde også F1-giring på rattet. Og denne responderte raskt og effektivt. Ikke helt på DSG-nivå, men absolutt godkjent.
Dessuten forsøker den ikke å overstyre valgene mine, uansett hvor håpløse de er. Glemmer jeg å gire, blir den stående å stange på turtallssperra, den girer ikke av seg selv. Og slik skal og må det være. Pluss i margen!
I tillegg sitter du godt og med god støtte i sportssetene.
Dessuten begynner det å bli godt med utstyr på Mazda også - for eksempel kan du få den med radabasert cruise control, som justerer farten etter bilen foran.
LES OGSÅ: Mazda 6: Dette kan bli en norsk familiebil-vinner
Finest utenpå eller inni?
Forrige testbil hadde sort interiør, sorte lister og sorte stoffseter. Det gjorde inntrykket rimelig mørkt og dystert.
I denne modellen har vi ikke bare fått skinninteriør, det er dessuten kremfarget. Og listeverket er ikke helt svart, men har litt rødtone i seg.
Det er ingen tvil om at dette kler bilen godt. Kremfarget skinn vil naturligvis alltid være en smakssak, men litt lyse farger trengs i interiøret for at det ikke skal bli for dunkelt og kjedelig.
Designet fungerer forøvrig minst like godt i firedørsutgave som stasjonsvogn - kanskje enda litt bedre. Hekken ser i alle fall penere ut på sedanen. Det er elegant og sporty - og mer spennende enn konkurrentene. Rød lakk er dessuten perfekt for denne bilen - og understreker det sporty utgangspunktet.
Men takket være det oppgraderte interiøret på testbilen er det dette som stikker av med førstepremien denne gangen.
LES OGSÅ: Mazda CX-5: Denne bilen vil mamma ha
Hvordan er plassen?
Mazda 6 er blitt vesentlig større - også som sedan. Plassen er dermed ganske bra. Ikke minst i baksetet. Her er det nå rom for å boltre seg, i vesentlig større grad enn forrige generasjon.
Bagasjerommet på 489 liter er imidlertid vesentlig mindre enn sammenlignbare VW Passat sedan og Ford Mondeo combicupe, med henholdsvis 565 og 540 liter.
Det er fullt mulig å legge ned bakseteryggene. Og takket være to smart plasserte håndtak lett tilgjengelig i bagasjerommet, er det også veldig fort gjort. Men vi savner kroker til å henge poser på, slik mange andre har fått.
Foran er det godt med plass, og du kan justere både seter og ratt slik at du finner en komfortabel kjørestilling.
LES OGSÅ: Mazda 929 Coupe: Denne begynner virkelig å bli sjelden
Går den bra?
Det svinger skikkelig av den største motoren med bensin. 192 hestekrefter er ikke så mye at forhjulene sliter for mye med å finne grep.
Faktisk er dette vesentlig bedre her enn på den svakere dieselmotoren på 150 hestekrefter. Der ble dreiemomentet for stort - og dermed ble det brått mye spinning og du må holde godt i rattet.
0-100 km/t tar 7,9 sekunder. Ikke brennkjapt, men absolutt kjapt nok. Og akselerasjonen ved kick down i forbindelse med for eksempel forbikjøringer kjennes virkelig potent. Dessuten låter det bra - hest og fint, uten å bli plagsomt.
Karakteristikken på motoren legger opp til at du gjerne må pushe turtallet litt. Da kommer nemlig effekten for fullt.
LES OGSÅ: Disse merkene kjøper vi igjen og igjen
Og hva er konklusjonen?
Det er tvilsomt at sedanutgaven av Mazda 6 blir en storselger. Ikke fordi den er en dårlig bil, men fordi det koster nøyaktig det samme å kjøpe modellen som stasjonsvogn. For nordmenn flest vil valget dermed bli enkelt.
Hvis vi ser på konkurrentene er det egentlig bare Ford Mondeo som har noe tilsvarende. Deres combicupe med 2-liters EcoBoost-motor på 203 hestekrefter er omtrent på samme nivå. Men den koster 24.000 kroner mer enn 6-eren, og trass i høyere effekt er 0-100 km/t-tiden akkurat den samme. Dessuten er forbruket/utslipp på Mazdaen vesentlig lavere.
Det som avgjør blir gjerne hvor stort beov du har for bagasjeplass. Her er altså Mazda ikke klasseledende.
Men det virkelig kuppet får du hvis du bytter ut sedan med stasjonsvogn - som koster akkurat det samme. Da er det ingen tvil om at Mazda gir mest utstyr, ytelser og effekt for pengene ...
Pluss:
Lavt forbruk - sprek motor
Minus:
Mindre bagasjeplass enn konkurrentene
Bil: Mazda 6 Type: Sedan Motor: 2,5 liter, bensin Effekt: 192 hk/256 nm 0-100 km/t: 7,9 sek. Forbruk: 0,63 l/mil Bagasjerom: 489 liter Pris: fra 422.900 kroner
|
LES OGSÅ: Mazda CX-7: Nå er det slutt for denne SUV-en