I 1982 lanserte Mercedes en ny, mindre og ikke minst billigere bil som var oppnåelig for langt flere enn de andre i modellrekken med stjerner på panseret. Den fikk navnet 190 E.
32 år senere kan vi bare konkludere med at dette har vært et av de smarteste grepene Mercedes noen gang har gjort. Vi snakker om 8,5 millioner solgte biler.
Gjennom årene har riktignok navnet endret seg til C-klasse – men konseptet er det samme.
LES OGSÅ: Design-Mercedes til under en tredjedel av nypris
Skyhøye ambisjoner
Men suksessen har ikke vært like stor med siste generasjon. Særlig ikke i Norge – der den har måttet tåle å se seg grundig slått av konkurrentene Audi A4 og ikke minst den fortsatt ferske BMW 3-serie.
Derfor er det stor spenning knyttet til den nye generasjonen, som nylig er lansert i Norge. Ambisjonene er skyhøye – og Mercedes har lagt mye prestisje i denne bilen.
Vi er i Marseille for å teste bilen, og for å se om den nye modellen kan leve opp til forventningene.
LES OGSÅ: Ja – det er gull alt som glimrer!
Prøv også:
BMW 3-serie: Mer sportslig – og et stort utvalg av motorer og utstyr
Audi A4: Solid og romslig – men begynner å bli "gammel"
Annerledes valg – se hva Cadillac gjør her!
Bil: Mercedes Type: C 220 BlueTec / C 200 / C 180 Motor: 2,1-liter, diesel / 2-liter bensin / 1,6-liter bensin Effekt: 170 hk/400 nm / 184 hk/300 nm / 156 hk/250 nm 0–100 km/t: 8,1 sek / 7,5 sek / 8,2 sek. Forbruk: 0,4 l/mil / 0,53 l/mil / 0,5 l/mil Bagasjerom: 480 liter Pris: Fra 410.000kroner (C 220 BlueTec), fra 400.000kr (C 200) & fra 360.000 kroner (C 180) |
LES OGSÅ: Slik vil Mercedes overgå konkurrentene – igjen
Mercedes er mest kjent for sin komfort. At det er godt ivaretatt her også kan vi skrive under på. Dette er komfort til det ekstreme.
Med luftfjæringen flyter du over ujevnheter på en slik måte at vi får klare assosiasjoner til flaggskipet, S-klasse.
Lydisoleringen er også imponerende god. Det er helt tydelig at Mercedes her har gjort jobben skikkelig – dette skal være et klart steg videre fra forrige generasjon. Det er også et steg videre fra resten av konkurrentene.
C-klasse blir nemlig første modell som er tilgjengelig med luftfjæring i denne klassen.
Vi haster imidlertid med å legge til at den mer tradisjonelle stålfjærene også gjør en helt utmerket jobb. Ikke minst om du vil kjøre litt aktivt.
Så bra er sistnevnte, at vi ville tenkt oss nøye og vel om før vi punget ut for å få den justerbare luftfjæringen.
Det er litt vanskelig å konkludere etter bare et par dager, men selv om den nå er blitt svært kapabel også i svingene, er det vårt inntrykk at den fortsatt ikke helt matcher BMW 3-serie når det kommer til aktiv kjøring.
Her må vi imidlertid prøve de to bilene litt mer direkte mot hverandre for å konkludere.
At den er mer sportslig enn forrige generasjon, skyldes blant annet lavere tyngdepunkt, ny, elektrisk styring og en vektreduksjon på opptil 100 kilo.
Interiøret er helt nytt. Her er det få likhetstrekk å spore med utgående modell. Faktisk skiller det seg ganske tydelig fra de andre nye modellene også.
Det er langt mer flytende design, med elegante, myke linjer og store flater. Tidligere var det mye rette flater og kanter – og integrert skjerm i dashbordet. Nå er det frittstående skjerm som gjelder – slik som har blitt standarden hos mange.
Det er ingen tvil om at det nye designet er mer moderne og penere å se på. Men det er også funksjonelt – og mindre masete enn tidligere.
Noe av det skyldes det helt nye infotainmentsystemet. Her har en hentet mye fra S-klasse – og vi snakker altså av typen med menyhjul, ikke touchskjerm.
Men fortsatt er det ikke like brukervennlig som hos Audi og BMW – selv om det utvilsomt begynner å bli lite som skiller dem. Mercedes har valgt å plassere sine hurtigmeny-knapper oppe på midtkonsollen, i stedet for rundt menyhjulet.
C-klasse har vokst – men plassen er ikke voldsom likevel. Takhøyden blir litt knapp for de mest langstrakte (180 cm+), i alle fall om du har glasstak, og benplassen er ikke mer enn den må være.
Men det er viktig å huske at dette tross alt ikke er noe storbil – og vårt inntrykk er at dette er på nivå med konkurrentene.
Bagasjerommet er 480 liter – og det er nøyaktig det samme som i A4 og 3-serien. Ellers er det bra med små oppbevaringsrom.
Verdt å merke seg, på den nærmest uendelig listen over ekstrautstyr, er at Mercedes for første gang tilbyr head up-display.
Veldig sent, men sannelig veldig godt også. Dette er noe av det mer imponerende vi har satt på den fronten. Prisen er 11.280 kroner – og det synes vi faktisk det er verdt!
I Norge er det i første omgang tre forskjellige varianter som lanseres nå: Dieselmotoren C 220 BlueTec med 170 hk – og to bensinmotorer, C 180 på 156 hk og C 200 med 184 hk.
Vi fikk prøve både C 220 og C 200 ganske grundig. Vi kan starte med dieselmotoren. Med 170 hk gjør den 0–100 km/t på 8,3 sekunder – samtidig som forbruket er imponerende lave 0,4 l/mil ved blandet kjøring.
Det siste sier litt om hvor langt en har kommet med tanke på å strupe forbruket, vi snakker tross alt om en rimelig sprek familiebil her.
Dieselen kjennetegnes jo med sitt høye dreiemoment, og at du får mye krefter tidlig. Den blir sjelden kortpustet, og du vil nok raskt merke at du sjelden trenger å presse turtallet opp over 2.500 o/min.
Men bensinmotoren på 184 hk i C 200 er likevel vår favoritt. Den er nydelig. Enkelt og greit.
En herlig motor som også den kombinerer lavt forbruk med imponerende ytelser. 0–100 km/t koster unna på 7,5 sekunder – nesten likt raskt som BMW 320i, som også har 184 hk. At Mercedes står seg såpass godt mot sin mer sportslige konkurrent når det kommer til ytelser er ikke hverdagskost.
Her er det for øvrig bare å la turtallsnåla danse oppover på skalaen. Da får du virkelig utnyttet kreftene.
Ved vanlig kjøring har du likevel mer enn nok moment til å kunne kjøre veldig lenge på ett gir. Vi prøvde nemlig denne motoren i kombinasjon med manuell girkasse – og fjerdegiret fungerte helt ned i 40 km/t, uten å mukke i det hele tatt!
Snittforbruket på denne er 0,53 l/mil.
Fra å være en litt traust og kjedelig bil – er C-klasse nå virkelig blitt lekker. Den har hovedlinjene fra S-klasse – og gir også assosiasjoner til langt større og dyrere biler.
Vi liker at det er langt mer fokus på myke linjer, også utvendig. Akkurat som mer eller mindre alt annet Mercedes har kommet opp med de siste to årene, og de begynner å bli en del, er det gjennomført og vellykket.
Det er umiskjennelig Mercedes. Grillen er klassisk og dominerende – med enten en stor stjerne midt i, eller den tradisjonelle som står oppreist på panseret.
Standardutgaven er elegant og klassisk – rett og slett stilig.
AMG-pakken gir som alltid et løft i retning av mer sportslighet. Store og markerte luftinntak og en skarpere frontfanger er med å skape en aggressiv look.
Hekken ser nesten identisk ut med S-klasse – men vi synes faktisk det ser enda penere ut på nykommeren.
Dette er blitt en modell som pynter opp parkeringsplassen, og som du gjerne kaster et ekstra blikk på etter at du har parkert den.
C-klasse har gått ned i pris – den som merker klart mest til prisendringen er vår foreløpige favoritt, nemlig C 200. Den koster 400.000 kroner blank, noe som er en prisnedgang på hele 57.000 kroner.
Men både C 220 BlueTec og C 180 går ned til henholdsvis 410.000 (- 14.400) og 360.000 (-11.400) kroner.
Sammenlignet med konkurrentene er det imidlertid fortsatt mulig å finne billigere alternativer andre steder. BMW 320i (også den med 184 hk) koster fra 391.200 kroner, mens Audi A4 med TFSI-motoren på 170 hk starter på 388.100 kroner.
Rimeligste variant av C-klasse akkurat nå er altså C180, med bensinmotoren på 156 hk.
Etterhvert kommer det imidlertid en 1,6-liter på 136 hk også – sammen med stasjonsvogna og firehjulsdrift er denne ventet til høsten.
Miljøet blir godt ivaretatt av Mercedes. De lager gjerrige motorer, som igjen betyr lave utslipp. C 180 klarer seg for eksempel med kun 0,5 l/mil i snittforbruk (oppgitt) – og har et Co2-utslipp på bare 116 g/km.
Til sammenligning kan nevnes at BMW 316i med 136 hk, altså en mindre motor, bruker betydelig mer – 0,57 l/mil.
Et eksempel for å vise hvilket detaljfokus som må til for å få så lave tall: Nye C-klasse kan bestilles med "ventiler" i grillen som stenges (Airpanel) når det ikke trengs kjøling til motoren. Det bidrar til lavere luftmotstand, og dermed mer effektiv kjøring.
Mercedes har gjort det igjen. Det begynner nesten å bli kjedelig å si det – men de har knekt koden på flere plattformer de siste årene. Og resultatet er en modellserie som nå begynner å bli tilnærmet komplett.
Det vil overraske oss stort om ikke den nye modellen setter C-klasse ettertrykkelig tilbake på kartet.
Høydepunkter er klasseledende på komfort, ekstreme mengder utstyr, gjerrige motorer, lavere priser, høy sikkerhet og stilfullt design.
Dette er så gjennomarbeidet som bare Mercedes kan gjøre det – og bør sette en støkk i konkurrentene.
Vi har aller mest sansen for C 200 – som virkelig gir det beste av to verdener, og som er den modellen som har kommet klart mest gunstig ut med tanke på ny pris.
Du er ute etter ekstrem komfort og storbilfølelse i mindre innpakning.
Hvis du absolutt MÅ ha BMW eller Audi ...