Tidligere i år lanserte Lexus tredje generasjon IS.
En bil i kompaktsegmentet som er ment å gå i strupen på Audi A4, Mercedes C-klasse og ikke minst BMW 3-serie.Selv om Lexus på mange måte både er – og skal være – et langt mindre og dermed kanskje også er litt mer eksklusivt merke enn de nevnte konkurrentene, så har den solgt godt i Norge.
Faktisk så godt at salgsmålet for inneværende år for lengst er passert.
Den norske importørens største jobb er derfor ikke å klare å skaffe nok kunder, men mange nok biler. Om de lykkes med det vil rundt 200 eksemplarer finne veien hit til berget i år.
Lexus GS 300h: Ny motor – og 300.000 kroner ned i pris
Hva er dette?
Nå har vi testet "tøff- i-trynet" utgaven F-Sport. Altså den mest sporty varianten over IS-temaet. Rundt halvparten av de norske IS-kjøperne velger denne varianten.
Motoren og drivlinjen i F-Sport er den samme som på den alminnelige IS-en. Vi snakker om en nyutviklet 2,5 liter firesylindret motor på 181 hestekrefter, samt en el. motor på 143. Hybrid med andre ord.
Til sammen leverer denne pakken 223 hestekrefter som tas ut på bakhjulene, etter å ha passert gjennom en trinnløs CVT-automatgirkasse.
Prisen på testbilen lyder på 568.000 kroner, inklusive leveringskostnader.
Lexus LF-NX: Nå kan de få det store gjennombruddet i Norge
Hvordan er den å kjøre?
Den nye IS-en er ikke bare mye mer sporty å se på enn forgjengeren. Det er mer sporty å kjøre også.
På F-Sport er det sporty naturlig nok trukket enda lengre. Den har blant annet 18-toms felger, mer sportslig grill, andre fangertrekk, nye sportsseter og digitalt instrumentpanel, inspirert av superbilen Lexus LFA.
I tillegg byr den adaptivt understell, der du ved hjelp av et hjul i midtkonsollen velger mellom forskjellige kjøreprogrammer. Fra Eco til Sport+.
IS er velkjørende og veldig nøytral i alle situasjoner. Selv med et stramt og sporty understellsoppsett er komfortnivået overraskende høyt. Her har Lexus virkelig klart å forene to ofte motstridende egenskaper på en uvanlig god måte.
Styringen er presis og støynivået behagelig lavt, selv med de tøffe 18-tommers hjulene som F-sporten er utstyrt med.
Disse kundene er mest fornøyd med bilverkstedet:
Hvordan er plassen?
Nye IS har vokst 7,5 centimeter i lengden, fått økt akselavstand og dermed bedre innvendig plass.
Førerplassen er raus alle veier. Man sitter litt lavt – men svært godt i de nyutviklede sportssetene.
Bagasjerommet tar nå unna 450 liter. Er ikke det nok, så kan du felle ned ryggen. Bakseteplassen har heller aldri vært bedre i en IS enn nå.
I tillegg er den økte akselavstanden gunstig med tanke på retningsstabiliteten og komforten om bord.
Lexus LFA: Superbilen ble laget i kun 500 eksemplarer
Finest utenpå eller inni?
Her blir det close race. For i Lexus IS er i utgangspunktet knalltøff. Både utenpå og inni.
F-Sport-versjon gjør ikke saken dårligere. Den er barsk med den nye grillen. Så barsk at det nesten blir overkill – men bare nesten. De grå 18-tommershjulene understreker ytterligere det sportslige sammen med andre fangertrekk. De smale baklysglassene og linjeføringen generelt er også både tøff og elegant.
Innvendig understreker testbilens mørkerøde skinninteriør både det elegante og sporty. Fargen er nesten helt på grensen til små-harry, men dog "innenfor".
Instrumentering, dashbord og midtkonsoll er også både pent, litt annerledes og intuitivt.
Hele interiøret holder svært høy klasse. Med få unntak – super materialkvalitet, god finish og god design.
Men, det finnes altså et ørlite men. Brytere og platen rundt girspaken / midtkonsollen mellom setene ser litt gammeldags og nesten litt simple ut. Jeg tviler ikke et sekund på at de nevnte bryterne varer herfra og inn i evigheten, men det er ubegripelig at design og opplevd kvalitet ikke vektlegges bitte litt mer. Slik som hos enkelte tyske konkurrenter. Det koster jo heller ikke noe mer å lage noe som er pent ...
Det blir derfor en veldig knepen seier til eksteriøret her.
Lexus til topps i stor kundeundersøkelse:
Går den bra?
Ja, man må jo si at den går bra. 0–100 km/t gjøres unna på 8,3 sekunder. Det er rimelig kjapt det. Men det føles ikke slik. Kraften her kommer så lineært og momentkurven er så flat at man mangler litt det gammeldagse GTI-suget. Det som kom når turtellernåla passerte 3500 o/min.
Den trinnløse girkassa må kanskje ta litt av skylden også. Den er suveren med tanke på utslipp og miljø, men ikke helt optimal når man ser på bilen med kjøreglade entusiastøyne.
For å gi deg en mer realistisk kjørefølelse har nye IS – som mange andre biler med automatgir – girhendler bak rattet. Men her er girskiftene simulerte. Som kjent finnes det ikke forskjellige gir i en trinnløs kasse ...
Som om dette ikke er nok, har den også ASC (Acoustic Sound Composer). Det er rett og en høyttaler i kupeen som sender syntetisk motorlyd, basert på turtallet fra "liksom girskiftene" Det høres virkelig ikke bra ut.
Denne kan heldigvis skrus av, hvilket ble gjort i testperioden. Undertegnede setter mer pris på bilens iboende stillhet eller eventuelt den gode lyden fra det Mark Levinson-stereoanlegget med hele 15 høyttalere.
Les vår test av Lexus GS 450h, her:
... og hva er konklusjonen?
Tøff, annerledes, sporty – samtidig som den byr på mange fornuftige elementer. Dette er langt mer enn en tullebil – snarere tvert imot.
Dette er bilen som gir deg det lille ekstra hele veien. Enten du er opptatt av design, kjøreegenskaper, ytelser, driftssikkerhet, luksus og komfort – det litt sporty, eller forbruk og utslipp. Bilen innfrir på samtlige punkter. I tillegg koster den ikke mer enn en VW Passat med litt utstyr. Det gjør dette til en sjelden fugl på mange måter – og en bil som virkelig skiller seg fra mengden.
Skal du ha tysk premium med samme utstyrsgrad og samme prestasjoner, må du grave langt dypere i bankkontoen. Lexusen tør å være annerledes på mange måter – dermed er den også en bil for de som vil ha noe som skiller seg fra mengden
Les også: Ekte Lexus-luksus til 99.000 kroner: