Noen biler gir deg bare "den" følelsen - av å kjøre noe som er helt spesielt. Noe som er forbeholdt noen få - noe som koster masse penger - og som er eksklusivt.
Akkurat den følelsen har vi ikke hatt mye av i C-klasse de siste årene. Den ble litt for ordinær - og passet ikke helt til slagordet som Mercedes er så stolt av: Das beste oder nichts.
Den forrige generasjonen var ganske enkelt ikke best.
Men i bilverden får du av og til en ny sjanse. Og benytter du den godt, så kan du på et øyeblikk gå fra middelmådig til klasseledende. Da kreves det et skikkelig løft. Og akkurat det er det siste generasjon av C-klasse har fått. Denne bilen bør gi både BMW og ikke minst Audi litt å tenke på...
Les også: - Er jeg dum som ikke vil ha denne?
Hva er dette?
C-klasse er på mange måter Mercedes sitt første forsøk på å lage en "folkelig" modell. Lenge var dette innstegsmodellen - og det var ikke fritt for at mange savnet litt av premiumfølelsen som de større modellene kunne by på.
Med årene ble dessuten konkurrentene skjerpet - BMW 3-serie og Audi A4 har vært langt mer populære modeller i dette segmentet.
Siste generasjon av C-klasse sedan ankom i våres norske forhandlere - og vi har nå kjørt den på norske veier et par uker. Bli med på tur - og les hva vi synes:
Les også: Topp 10: De beste nybilene
Hvordan er den å kjøre?
Det første som slår meg når jeg kjører ut på norske landeveier i nye C-klasse, er hvor komfortabel den er. Luftfjæringen er så absolutt ikke et must, og faktisk synes vi standardfjæringen er vel så god når det kommer til aktiv kjøring. Men komforten den byr på er uovertruffen - ingen andre i denne klassen kan matche den.
Så er også C-klasse den eneste bilen som tilbyr luftfjæring i dette segmentet.
Ved aktiv kjøring er den ikke på langt nær like underholdende som 3-serie. Selv når du stiller inn kjøresystemet på Sport eller Sport +.
Men for folk flest vil nok sportsligheten den byr på holde i massevis - og komforten omfavnes med åpne armer.
Setene er gode og gir skikkelig støtte - kjørestillingen er ypperlig - og bensinmotoren på 156 hk er et ypperlig alternativ til denne bilen. Den er frisk - og liker å jobbe med litt turtall.
Les også: BMW har drømmebilen for den kjøreglade familien
Finest utenpå eller inni?
Utenpå ligner den veldig på storebror S-klasse. Både fronten og hekken har helt klare likhetstrekk - og på litt avstand kan du faktisk få problemer med å skille dem. Kanskje ikke så kult å tenke på for de som kjører direktørbilen - men slett ikke dumt om du eier C-klasse.
Det er noe tidløst og pent over den elegante hekken, og fronten har de typiske Mercedes-lyktene - og med AMG-pakken får du digre luftinntak og kromleppe helt nederst. Tøft!
Designet på den nye modellen er langt mer vellykket og moderne enn den utgående modellen.
Innvendig er det enda større endringer - og her setter C-klasse en ny standard. Nytt infoainmentsystem, ny skjerm, ny midtkonsoll og for første gang i Mercedes - et head up-display!
Og når det kommer til sistnevnte, er jo ikke akkurat Mercedes tidlig ute. For eksempel er det mulig å bestille Skoda med dette utstyret nå! Men når Meredes først gjør det - så gjør de det skikkelig. Fargedisplayet er noe av det beste vi har sett! Må prøves...
Infotainmentsystemet er fortsatt ikke like brukervennlig som på BMW og Audi - men menysystemet er blitt svært elegant, og den touchsensitive "paden" over menyhjulet er nyttig.
Les også: Brukt taxi kan være et kupp
Går den bra?
Vi har kjørt C 180 - som har en 1,6-liters bensinmotor på 156 hk - med 250 nm. Det er den foreløpige innstegsmodellen, men den har et potent fraspark. 0-100 km/t tar 8,2 sekunder - og bilen har nok krefter til å oppleves livlig - særlig siden bensinmotoren trives også når turtallsnåla nærmer seg rødmerkingen.
Forbruket er på bare 0,5 l/mil ved blandet kjøring! Vi klarte ikke helt å gjenskape det tallet i testperioden, men uansett er det betydelig mer effektivt enn noen av konkurrentene.
Men vår favoritt foreløpig er likevel C 200 med 184 hk - med bare marginalt høyere forbruk (0,53 l/mil) - kombinert med betydelig bedre ytelser (0-100 km/t på 7,5 sek.).
Les også: Slik vil Mercedes overgå konkurrentene
Hvordan er plassen?
Vi er litt skuffet over benplassen i baksetet. Her forventet vi mer. Kanskje nettopp fordi bilen minner så mye om S-klasse, at vi omtrent forventer samme plass. Men dette er naturligvis en langt mindre bil - og det merkes mest i baksetet. Takhøyden er heller ikke spesielt god i baksetet.
Men ellers er det bra med plass. Bredden er fin, komforten i setene bak er god - og foran er det absolutt ikke noe å klage på. Bra med oppbevaringslommer og flere gode koppholdere er også på plass.
Bagasjerommet er på 480 liter - nok til å legge seg på nivå med hovedkonkurrentene - 3-serie og A4.
Les også: C-klasse: Mye bedre - og mye billigere
Hva er konklusjonen?
Nye C-klasse er kanskje den Mercedes-modellen som har tatt det største steget videre fra den foregående generasjonen på lenge. Målet var å sette C-klasse på kartet igjen - og det har de klart.
Prisene er også konkurransedyktige - C180 med 156 hk starter på 360.000 kroner. Senere kommer en enda billigere - med 136 hk. Og ikke minst stasjonsvogna.
Dessuten har C-klasse tatt føringen på utstyrsnivået - og ikke bare gjennom luksusalternativer som luftfjæring og head up-display, men også på sikkerhet. På sistnevnte område er dessuten mye av det standard - som det avanserte Collision Prevention Assist-systemet.
Det du imidlertid må huske, er at det koster å spekke bilen med det ekstrautstyret du har lyst på. De to bilene vi hadde, som riktignok hadde mer utstyr enn nødvendig, var priset til rundt 650.000 kroner...
Les mer om de nye sikkerhetssystemene i C-klasse her
Pluss: Komfort i særklasse
Minus: Fortsatt ikke like sportslig som BMW...
Mercedes C 180
Motor: 1,6-liter bensin Effekt: 156 hk/250 nm 0–100 km/t: 8,2 sek.Forbruk: 0,5 l/mil Bagasjerom: 480 liter CO2-utslipp: 116 g/km Vekt: 1.395 kg. Pris: Fra 360.000 kroner. Pris testbiler: 646.000 (sort, med Exlusive-pakke) og 651.000 (sølv, med AMG-pakke) kroner
Les også:
Her er Mercedes nye toppmodell