Mercedes-importør Bertel O. Steen har vært frekke nok til å skrive «Verdens reneste dieselbil» på hele siden av E300 Bluetec. Du kan få inntrykk av at dette er bilen som skal redde verden, men det er den nok dessverre ikke. En ny E-klasse hjelper ikke til å minske den globale oppvarmingen, faktisk finnes det mange biler som slipper ut mindre CO2. Men Mercedes mener vel at klimagasser ikke er alt – når de velger å fokusere på lokal luftforurensing.
Ved hjelp av flere katalysatorer og avansert motorteknologi skal utslippet av NOx-gasser være 80 prosent og partikkelutslippet 98 prosent lavere. Bilen tilfredsstiller allerede de skjerpede kravene fra 2011, og flere Mercedeser kommer med teknologien i nær fremtid. Fortsatt ikke nok i våre øyne til å kalle E-klasse noen miljøbil, men i det minste et steg på veien. Og det er jo hyggelig å ha en unnskyldning for å kjøpe en stor Mercedes!
Det er så du får lyst til å ta kjentmannsprøven. Det kan ikke være så ille å ratte en E-klasse taxi til daglig. Setene er kanskje litt for myke og behaglige i det lange løp, men dette er en komfortabel bil som bærer alderen godt. E-klasse i denne formen kom i 2002, og den henger fortsatt med selv om en ny modell i skrivende stund er rett rundt hjørnet.
I noen biler er automatgir en gledesdreper. Her er det helt riktig og går hånd i hanske med den hastighetsavhengige servostyringen. Vi blir sittende å holde rattet som en kaffekopp med Evergood.
Selv om motoren markedsføres som snill, er den ingen sinke. På vinterstid har du mildt sagt mer enn nok å rutte med. Varseltrekanten i instrumentpanelet blinker flittig om du er litt brå på gassen, og det skal ikke mye til før bakenden slipper på glatte veier. Heldigvis føles den store Mercedesen veldig forutsigbar, og ESP-en retter opp bilen på en utmerket måte.
Å glemme koppholdere kvalifiserer egentlig til strykkarakter. Har ikke de tyske ingeniørene fått med seg at veldig mange liker å kombinere bilkjøring og kaffedrikking? Prøver de å hindre taxisjåfører i å få i seg for mye koffein? Det bør da være mulig å nyte dagens aviser og en Statoil-kopp uten å måtte lime på den medfølgende koppholderen! En formildende omstendighet er at de har fått plass til to koppholdere i midtarmlenet bak. Da får du heller strekke deg dit.
Kvalitetsfølelsen er på topp og vi takker og bukker for at vi slipper treverk. Du kan kanskje beskylde interiøret for å være traust og gubbete, men det ser likevel bra ut. Helhetsinntrykket er helstøpt og gjennomført og spesielt instrumentene er tiltalende.
Stor plass er en god erstatning for praktiske løsninger. Bagasjerommet er på størrelse med en kjellerbod. Eiere av Sankt Bernhards-hunder bør vurdere stasjonsvogn, men sedanen holder for resten av oss. Da har du til og med mindre areal å varme opp vinterstid.
Det er utrolig hvor langt produsentene er kommet med dieselmotorene. Mercedes-Benz har lange tradisjoner for driftssikre oljebrennere, men her er det lite som minner om de gode gamle dager. I dagens E-klasse er prestasjonene bedre med en 3-liters dieselmotor enn en 3,5-liters bensinmotor!
0 til 100 km/t går unna på 6,8 sekunder. Takket være moment på hele 540 Nm, kan du fint legge på deg noen kilo uten at det merkes. I kombinasjon med Bluetec-teknologien gjør det at du skal være bra sær for ikke å velge diesel. Prikken over i-en er at motoren går forbausende stille.
Ny E-klasse er rett rundt hjørnet, og designet på testbilen fremstår ikke som spesielt moderne. Det er et digert flak med en populær kastestjerne på fronten. Mercedes-Benz lagde verdens første bil, så da er det kanskje lov å fremstå som litt gammeldags og gubbete?
Det er fint at Mercedes har laget en renere dieselmotor, og spesielt for bylufta er det et viktig framskritt. Vi håper at Mercedes tar med seg teknologien inn i framtidens motorer, men når det gjelder CO2-utslipp har de fortsatt litt å lære av sine tyske premiumkonkurrenter.
På den andre siden: Det er mer miljøvennlig med én E-klasse enn fire A-klasse. Bruker du over 800 000 kroner på en fullspekket bil, har du kanskje ikke så mye til overs å bruke på andre forbruksvarer.
Markedsføring fører med seg mye fint. Etter at noen bilfabrikanter begynte å bruke kollisjonstestresultater i reklame, ble alle biler sikrere. Så lenge kjøpere spør etter renere biler, kommer de til å bli snillere mot miljøet. Mercedes skal ha ros for ikke å fokusere utelukkende på CO2-utslipp, men må bli bedre også der før vi tar av oss hatten.
E-klasse leverer komfort og Mercedes beviser at du ikke trenger sportslighet for å kose deg bak rattet. Om noen ringer og sier at jeg kan få ekstrajobb som taxisjåfør i en E300 Bluetec, skal jeg vurdere tilbudet nøye. Jeg føler meg dessverre fortsatt for ung – og for fattig – til å gå til anskaffelse av en.
Du er moden nok til å tåle en taxivits eller to.
Du er ung, og vil ikke at folk skal tro du har lånt pappas bil.
Har du astma, bør du gå for E300 Bluetec. Er du mer opptatt av å spare penger, er E220 CDI et bra valg. 170 hestekrefter og 400 Nm er nok, og da har du 180 000 kroner til overs på ekstrautstyr.