– Nå, hva tror du, Knut – Blir dette en av Norges mest solgte biler?
Det er sommerkveld i Tivoli i København, sommeren 2010. Jeg har testet splitter nye Mitsubishi ASX på danske og svenske veier hele dagen. Nå er det middag – og på andre siden av bordet sitter daværende Mitsubishi-sjef Bernt Jessen. En særdeles entusiastisk mann som har store forhåpninger for bilen. Nå lurer han på hva jeg mener om den.
Jeg tenker meg kjapt om før jeg svarer:
– For å være helt ærlig tror jeg ikke det. Det er mye bra med bilen, men jeg klarer ikke helt å se at den vil bli en bestselger. Tror den kanskje ramler litt for mye mellom stolene til å klare det.
Det tok ikke så veldig mange måneder før jeg skjønte at det var totalt skivebom. ASX solgte som varmt hvetebrød fra første stund og i første hele salgsår – 2011 – ble den Norges mest solgte firehjulstrekker.
Siden har det dabbet litt av, men likevel: Denne bilen er en stor salgssuksess for Mitsubishi. Etter snart tre år er det nå tid for en liten midtlivsoppdatering. Noen tekniske endringer, litt finpuss på design – pluss at innstegsmodellen faktisk har blitt 20.000 kroner rimeligere.
Testbilen er topputgaven InStyle +. 1,8-liters dieselmotor på 116 hestekrefter og en solid utstyrspakke, på prislappen står det 357.900 kroner.
Ny bestselger: Her kan du lese full test av ASX
Hvordan er den å kjøre?
ASX er i utgangspunktet basert på forrige generasjon Mitsubishi Outlander. I forbindelse med faceliften har den nå fått nytt bakhjulsoppheng, for øvrig identisk med det vi finner på nye Outlander.
Uten å gå direkte fra bil før facelift til denne, er ikke det så enkelt å merke de store forskjellene. Fortsatt merkes det at understellet ikke er blant de mest avanserte og påkostede på markedet. Dårlig vei og huller i asfalten forplanter seg i bilen og merkes relativt godt.
Kjøreegenskapene for øvrig er omtrent som gjennomsnittet i klassen. Nøytralt og ganske komfortabelt. Styringen gir ikke spesielt mye kontakt med underlaget. Lettkjørt er ordet som for meg oppsummerer denne delen av bilen. Lettkjørt og helt på det jevne.
Hvordan er plassen?
Tross kompakte mål, er det imponerende bra plass i kupeen. Foran er det lyst og luftig, i baksetet sitter to voksne godt med rikelig beinplass. At dette ikke er verdens lengste bil, merkes når jeg putter inn to bakovervendte barneseter. Da blir det med en gang trangt foran.
Bagasjerommet er på 420 liter. Det er greit for bilklassen, men skal du på familieferie med ASX, bør du nok pakke økonomisk. Eventuelt er skiboks løsningen. Pluss for mange smarte smårom rundt om i kupeen, her har Mitsubishi gjort en god jobb.
Lite bagasjerom? Denne har rekorden
Går den bra?
1,8-liters dieselen gjør ikke akkurat ASX til noe råskinn, men det er greit med krefter til rådighet. 10,6 sekunder på 0–100 km/t er ganske så gjennomsnittlig. Det må gires litt for å utnytte det som bor i motoren, girkassa er presis og lettsjaltet.
Motoren går kultivert og ganske stille, det er bare under akselerasjon at den høres nevneverdig. Til høsten kommer forresten ASX også med 2,2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter – og automatgir. Med riktig pris kan det bli en svært interessant bil.
Kritisk kunde: Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?
Penest utenpå eller inni?
Du skal kjenne ASX godt for å legge merke til endringene utenpå, men noe er det. Viktigst er at bilen nå er lakkert lenger nedover, både i fronten og hekken. Det gjør at den virker litt lavere, særlig bakfra.
Innvendig er det blant annet gjort endringer på ratt, setetrekk – pluss at navi-skjermen i denne utgaven har fått ny og forbedret grafikk.
Det er neppe veldig mange som kjøper denne bilen på grunn av designet, verken utenpå eller inni. Men samtidig er det heller ikke egnet til å skremme bort mange. Det er litt billigfølelse innvendig, men ikke verre enn du må regne med i denne bilklassen.
LES OGSÅ: Denne SUV-en kan du skremme naboen med
... og hva er konklusjonen?
Vi har tidligere kåret ASX til bilverdens svar på Pizza Grandiosa, og den tittelen lever den absolutt opp til.
Dette er et typisk fornuftskjøp – en kurant bil med mye utstyr, til hyggelig pris. Verditapet er også lavt og kvaliteten har vi ikke hørt noe som helst negativt om så langt. Du får rett og slett en veldig bra totalpakke.
Så får det heller våge seg at selve bilen også framstår som temmelig gjennomsnittlig. Det har ikke stoppet den fra å bli en bestselger – og det tror jeg også den kommer til å fortsette å være de kommende årene.
Merkelig så mye enklere det er å være etterpåklok!
LES OGSÅ: Her er en ny – og tøff – konkurrent fra Opel
Bil: Mitsubishi ASX Modell: Instyle + AWD Motor: 1,8-liter dieselEffekt:116 hk / 300Nm 0–100 km/t: 10,6 sek. Toppfart: 185 km/t.Forbruk: 0,51 l/mil Bagasjerom: 442/1219 liter Pris fra: 225.500,- Pris testbil: 357.900,-. |
LES OGSÅ: Storebror har gått ned hele 100.000 kroner i pris
Du kjøper bil med fornuften og vil ha mest mulig for pengene.
Du er ute etter en bil som skiller seg ut fra mengden.