Mitsubishi Outlander ble vi kjent med for første gang i 2001, men det var når andre generasjon kom at det virkelig ble fart på sakene.
Den pene, praktiske, ujålete og litt høyreiste bilen med både firehjulstrekk og inntil syv sitteplasser passet tydeligvis oss nordmenn. Oss med hytte, offroadsykler, stort plassbehov, dårlig vær og tidvis utfordrende veistandard. Suksessen var et faktum.
Det er med andre ord store sko tredje generasjon av Outlander må fylle.
Vi må selvfølgelig teste den. Og befinner oss bak rattet i en Outlander med 2-liters bensinmotor og CVT automatgirkasse i velutstyrt – men ikke topputstyrt – Instyle+ utgave. Da står det 419 500 kr på prislappen.
Mitsubishi Outlander Hybrid: Her er SUV-en som også er elbil
Billigere
Prisene starter imidlertid langt under dette. For bare 299.000 kr kan du bli Outlander-eier. Da med tohjulstrekk. Det som kanskje er vel så imponerende er at topputgaven, med diesel, automat, 7-seter og rubb og stubb av utstyr koster 455.000 kroner. Det er i praksis 100.000 kroner ned i forhold til utgående modell.
Verditap: Disse bilene taper seg minst i pris
Bil: Mitsubishi Outlander Modell: Instyle+ Motor: 2-liter bensin Effekt: 150 hk / 195 Nm Forbruk: 0,65 l/mil ved blandet kjøring. 0–100 km/t:12,6 sekunder. Toppfart: 185 km/t. Tillatt tilhengervekt: 1600 kg. Pris fra: 299 900,- (2wd) Pris testbil: 419 500,- |
Les også: – Dette er en av de beste brukte SUV-ene på markedet!
Kjøreegenskapene i en bil som dette er mer i kategorien trygge og forutsigbare - enn sporty og spennende. Naturlig nok.
Styringen er presis og hjulopphenget takler ujevnheter på en bedre og mer komfortabel måte enn forgjengeren
En annen helt påtakelig forbedring er støydempingen. Tidligere utgaver har fått litt på pukkelen for høyt støynivå. Nye motorfester, forbedret hjuloppheng, andre dekk og tykkere tepper og taktrekk gjør nå at denne er helt på nivå med konkurrentene på dette feltet. En klar og kjærkommen forbedring.
Firehjulstrekk-systemet er i prinsipp likt som på forrige generasjon, men også dette er forbedret, modernisert og raskere. Outlander tar deg greit fram helt til hytta selv om føret er skikkelig rufsete, men i terrenget har den ikke noe å gjøre.
Både bensinmotoren på 150 hk og CVT-girkassa passer bilen godt. Mitsubishi regner med å selge ca. 40 prosent av alle Outlander med nettopp denne bensinmotoren.
God plass har alltid vært en av Outlanders store styrker og en av tingene vi nordmenn har satt pris på. Dette videreføres selvfølgelig på nykommeren. Plassen i både for- og baksetet er raus, alle veier. Setene er gode og selv langbeinte finner seg godt til rette her. Nytt er også at rattet er 4-veis justerbart.
Baksetet kan også justereres i lengderetning. Bra!
Bakre seterad (på 7-seters-varianten) derimot, er forbeholdt barn. Det er både snau beinplass og takhøyde her for voksne over lengre turer.
Som 5-seter har den stort bagasjerom – hele 591 liter. Med bakre seterad (på 7-seter) oppslått, krymper dette naturlig nok en god del, så ferietur med alle setene i bruk betinger takboks.
Dashbordet er også helt nytt. Det er også en liten opptur! Pent, intuitivt og med langt høyere opplevd kvalitet enn hva forgjengeren bød på. Nok et stort skritt i riktig retning for Outlander. Det er slett ikke på Audi- eller BMW-nivå, men det skal det heller ikke være.
2-liters bensinmotoren er helt ny, men har samme effekt som den "gamle" 2,4-literen. Den oppleves som både sterk og smidig, samtidig som den er mer drivstoffgjerrig. Det etter hvert nesten obligatoriske start / stop systemet er også på plass.
Den byr på 150 hk og 195 Nm og passer som nevnt bilen godt. 0–100 km/t går unna på 12,6 sekunder. Ikke noen racerbil med andre ord, men det duger mer enn godt nok for biltypen.
Vi du heller ha diesel, så er ikke det noe problem. Dieselmotoren er som før på 2,2 liter og 150 hk og 360 Nm tilbys – nå også i kombinasjon med forhjulstrekk for første gang. Sammen med firehjulstrekkutgaven kan du velge både manuell og automatgir i kombinasjon med dieselmotor.
Selv om Outlander leveres kun med to motorer, er allikevel kombinasjonsmulighetene mange.
Det kan jo også nevnes at en spennende hybridutgave ( med plug in) av Outlander vil være på plass i løpet av 2013.
Borte er den karakteristiske grillen (som ikke var helt heldig med tanke på aerodynamikk) og de særegne bakre siderutene. Den nye er mer aerodynamisk og preges av et "glattere" og rundere design – men på den samme plattformen og med de samme utvendige målene som den forrige generasjonen.
Tross dette har Mitsubishi lyktes å slanke den nye med 100 kilo, samtidig som den passive sikkerheten er forbedret.
Smalere lykter både foran og bak, samt en smal og tett grill og en markant karosseri linje langs hele bilens side preger nykommeren og gir den særegenhet.
Ikke direkte pen kanskje. og det er ikke til å komme fra at det har vært endel negative kommentarer om utseendet allerede. Kanskje man venner seg til det?
Mitsubishi Outlander som er "riktig" utstyrt er en av vinnerne når det gjelder lavt verditap. Det er ingen grunn til å tro at nykommeren – som er en enda bedre bil – ikke skal kunne klare det samme.
Drivstofforbruket på testbilen er oppgitt til 0,65 l/mil på blandet kjøring. Slett ikke verst for en 7-seter med automatgir og firehjulstrekk! CO2-utslippet er på 150 g/km.
Dette kombinert med en nesten legendarisk driftssikkerhet og en hyggelig innkjøpspris, gjør Outlanderen til et av de mest fornuftige bilkjøpene du kan gjøre.
Mitsubishi var veldig tidlig ute med fem års nybilgaranti og er omtrent midt på treet i klassen når det gjelder service og vedlikeholdskostnader.
Mitsubishi har lyttet til kundene sine og forbedret tredje generasjon etter deres ønsker, samtidig som de har ivaretatt og forbedret bilens allerede sterke sider.
Resultatet er at en allerede god og fornuftig bil her blitt enda bedre og enda mer fornuftig, samtidig som den finnes i enda flere varianter. Dette er en bil som konkurrentene har all grunn til å frykte.
Vi ser ingen grunn til at de norske forhandlerne ikke skal klare sitt mål om å selge 3000 biler i 2013 – og dermed få Mitsubishi inn på topp-10 statistikken over mest solgte bilmerker igjen.
Vi har tro på denne bilen. Dette er fornuft på fire hjul!