TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2009 Opel Corsa 1,3 CDTi ecoFlex 75 hk

Test: Opel Corsa 1,3 CDTi ecoFlex: Liten sjarmør med stort potensial

Dette er bilen som Europa elsker, men Norge har glemt. Hvorfor?

Første generasjon Opel Corsa debuterte i 1982 og har siden vært en av de aller meste solgte småbilene i Europa. I 2006 kom fjerdegenerasjon – som kalles D på Opel-språket. Her hjemme har det de siste årene gått ganske trått med Corsa-salget. Er det forbi det ikke er en bra bil?

5 Kjøreglede

Kjøreglede. Kanskje ikke det ordet du først og fremst assosierer en Opel med – i alle fall ikke når vi snakker om en liten Corsa. Men faktum er at denne lille tassen overrasker akkurat på det området. Til tross for at det er en liten bil så er den overraskende god og komfortabel å kjøre.

I motorveihastighet ligger den fjellstøtt og stabilt på veien, og kjennes som en langt større bil enn den er. Og dette er absolutt en av de bilene jeg ville satt opp på en liste om jeg skulle velge en småbil som også fungerer godt på langkjøring. Til tross for et de er mildt sagt triste å se på er setene gode, og sittestillingen bra.

Styringen kunne vært enda litt skarpere – den oppleves som litt ullen når svingene kommer tett og farten er i høy. Dieselmotoren på 1,3-liter og 75 hk er ikke kjempesprek, men duger.

4 Interiør/plass

Interiørdesign har aldri vært Opels sterkeste side. Husker med skrekk og gru tilbake på mine egne to Opel Mantaer, som jeg hadde i ungdommen – tror de hadde rappet dashbordet fra den kjipeste Kadetten og puttet inn… På Corsa har de i alle fall prøvd. Instrumentene er kjedlige, men funksjonelle og midtkonsollen er helt grei. Moderne design og god materialkvalitet trekker opp.

Når det gjelder plassen foran er den intet mindre enn raus, bilstørrelsen tatt i betraktning. Bakseteplassen har jo sine helt klare fysiske begrensninger, men også denne er grei nok størrelsen tatt i betraktning og det samme kan sies om bagasjerommet. Corsa er rett og slett såpass stor at den kan være ”vikar” for familiebilen. Litt mer fleksible løsninger, og litt flere praktiske smårom hadde hjulpet enda mer.

3 Motor

Opel Corsa er en nær slektning av Fiat Grande Punto, og blant annet motoren kommer fra den italienske slektningen. Som nevnt tidligere har vi i testbilen en dieselmaskin på 1,3-liter og 75 hk / 170 Nm. Girkassen er femtrinns.

0-100 km/t tar 14,5 sekunder, så det er ikke mye racerbil-fakter over dette. Og du må regne med å bruke girstanga en del… Dieselforbruket er oppgitt til 0,45 l/mil ved blandet kjøring. Du kan også få Corsa med 90hk dieselmotor og sekstrinns girkasse, samt flere forskjellige bensinmotorer.

5 Design

Corsa er en av få biler jeg liker bedre i femdørs utgave enn i tredørs. Corsa er en pen bil, linjene er harmoniske og moderne. Særlig bakfra liker jeg den godt. Forfra ser den litt mer puslete ut.
Skal du virkelig sette prikken over i-en går du for en original OPC-line stylingpakke. Den koster noen kroner, men til gjengjeld blir bilen skikkelig barsk.

5 Miljø/økonomi

Opel Corsa faller nok noe mer i verdi enn de aller beste i klassen, uten at det er noe veldig dramatisk ved det. Utgiftene til drift og vedlikehold derimot er blant de aller beste i dette segmentet.
CO2-utslippet er på 119 g/km. Det er helt greit, men aller best i klassen er det ikke. Det samme kan sies om dieselforbruket, som altså er 0,45 l/mil. Altså ingen grunn til å styre unna Corsa på grunn av miljø og økonomi med andre ord.

Konklusjon

Opel Corsa er en romslig, pen og ikke minst en velkjørende bil. Den finnes i mange utstyrs- og motorvarianter og kan derfor tilpasses de flestes behov og ønsker. Prisen skremmer neppe noen. Og jeg mener at den - på tross av sine få svakheter - burde solgt langt bedre enn den gjør.

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at å selge småbiler i Norge ikke er lett. Dette er nok en bil som selger bedre på markeder hvor det prioriteres fornuft framfor status og prestisje. Kjører du mye med to i bilen eller alene, så er det faktisk ingen grunn til å kjøpe Astra framfor denne.

Både forhandlere og ikke minst importøren burde ta en ”runde” med seg selv og finne ut hvorfor Ford Fiesta og VW Polo selger bedre enn denne.

Totalt: 5/6

For deg

Du ikke er veldig opptatt av status…

Ikke for deg

Du skal ha racerbil…

Vårt førstevalg

Min soleklare Corsa-favoritt er en 90 hk diesel med 6-trinns girkasse i Cosmo-utgave og med Performace-pakke. Da får du 17 tommershjul, og den tøffe OPC-line stylingen, samt at den er litt senket. Gjerne i hvit og med panorama-glasstak – så klart. Tøffere småbil skal du jammen meg lete lenge etter!

Jeg innser at de fleste velger å spare 50 000 kroner og går for en relativt standard-utstyrt Corsa Enjoy med 75 hk diesel. Kanskje er det mer fornuftig – men på langt nær like morsomt…

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå