TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2010 Volkswagen Polo 1,2 105hk TSI Highline Combi-Coupè Bensin

Test: Volkswagen Polo 1,2 TSI Highline: Polo den femte

De vokser opp, disse småbilene. Nå er Polo i ferd med å ta igjen sin storebror Golf, og setter samtidig en ny standard i klassen.

Storebror Golf er en av Norges mest solgte biler, takket være riktig størrelse, plass, og ytelser. I september kommer den nye Polo, og kanskje den vil passe vel så godt? Personlig tror jeg det er duket for et salg av Polo som aldri før.

4 Kjøreglede

En ordinær Polo gir ingen kjøreglede av spesiell karakter. Det er nettopp det som kommer til å være dens styrke, for mens de fleste konkurrentene drar med seg unoter og elementer vi missliker i trå av sin størrelse, så gjør ikke Polo det. Den oppfører seg som en større bil enn den egentlig er, og det skal legges til at den heller ikke er liten.

Understellet er satt opp på en måte som gjør den fast i fisken, samtidig som komforten er opprettholdt. At bilen har et tiltalende utseende er heller ikke med på å trekke ned den gode følelsen. For ikke å snakke om det innvendige. Det er med andre ord bilens karisma som gjør at den får gode karakterer med tanke på kjøreglede, for selve kjøreegenskapene er omtrent som forventet.

4 Interiør/plass

Interiøret er utvilsomt Polo sitt beste salgstriks. Her er det skjedd mye, og kvalitetsfølelsen er rett og slett til å bli imponert av. Mens andre biler i samme klasse stiller med hardere plast enn du finner i kabinettet på mors gamle fjernsynsapparat, så frister Polo med nydelig soft padding i dashbordet, og det med en struktur som ligner skinn fortreffelig. Det finnes derimot et unntak, for VW har faktisk laget to forskjellige versjoner av interiøret. Innstegsmodellen Trendline har nemlig dashbord i plast, men dette er en utstyrsversjon det selges veldig lite av i Norge.

I toppversjonen Highline har du alt. Her kan du velge sportsstoler i skinn, med Alcantara i sitte og ryggpute. Du får automatisk klimaanlegg, cruisekontroll, pluss alt det hjertet måtte behage av utstyr som normalt er å finne på større biler.

Plassen innvendig er heller ikke dårlig. Med en anelse lengre akselavstand er det duket for bedre innvendig plass. Baksetet er ikke laget for godt voksne, men det gjelder alle biler i denne klassen. Faktisk har Polo nå lagt på seg så mye at den er på samme nivå som Golf II når det gjelder plass.

5 Motor

Er det noe VW kan for tiden, så er det motorer og girkasser. Den mest spennende nyheten i Polo er bensinversjonen med 1,2 liter slagvolum, og en ytelse på 105 hk. Denne er et eksempel på at nedskalering er mulig, samtidig som ytelsene opprettholdes. Dersom du koster på deg nettopp denne bensindrankeren, så bør du også koste på deg DSG-girkassen. De ekstra kronene denne måtte koste vil du uansett få igjen den dagen du skal selge bilen igjen. Prisene for kassen er ennå ikke kjent.

Etter å ha prøvekjørt de fleste kommende motoralternativer er det likevel dieselversjonene som imponerer mest. De har noe man trenger i mindre biler med relativt svake motorer, nemlig dreiemoment ved lave turtall. Det er nesten ennå viktigere her enn det er på større biler. Spesielt interessant er 1,6-literen på 75 hk, en versjon som antagelig får en hyggelig pris. Kreftene duger godt i Polo, og dreiemomentet i bunnen gjør at du slipper å jage etter turtall for å få kraft.

4 Design

Utvendig har Polo fått det samme uttrykket i fronten som Scirocco og Golf har fått. Det kler bilen godt, og det blir ikke mindre interessant når vi kommer lenger bakover. Skulderlinjen er mer markert enn tidligere, noe sjefsdesigner Walter de Silva ba sine undersåtter legge stor vekt på.

Utover dette er det få store sensasjoner å spore i nye Polo, men det kan vi heller ikke vente i en bil som skal friste mangfoldet. VW har likevel fått til en pakke som i høyeste grad kommer til å bli godt mottatt, både på grunn av sitt ytre, og sitt indre. Dette er den stygge andungen som har vokst seg vakker, og kanskje den minste en dag blir mer populær enn sin storebror?

4 Miljø/økonomi

Priser er foreløpig ikke kjent, så det blir vanskelig å si noe om økonomi. Startpris for rimeligste Polo er indikert til 171.000 kroner. For 200.000 får du en helt greit utstyrt bil, mens du får en svært godt utstyrt 1,2 TSI Highline for rundt 240.000 kroner.

Bilens størrelse, plass, og utstyr tatt i betraktning, så tyder dette på god og mye bil for pengene. Før du bestiller må du ta hensyn til utstyrsalternativene Trendline, Comfortline, og Highline. Deretter vil du måtte velge mellom 5 eller 6-trinns manuell, eller DSG-automat.

Konklusjon

Omverdenen er i ferd med å se seg om etter mindre biler. Det virker som de fleste går ett hakk ned på stigen når de bytter bil. Er du en tidligere Golf-eier, så er det faktisk ikke sikkert du blir spesielt skuffet om du ved neste bilbytte prøver en Polo. Det er et godt tegn.

Dersom du i tillegg kan få en bedre utstyrt bil til en langt lavere pris enn Golf kan by på, så er vel ikke det så ille? Sikkerheten er dessuten ivaretatt på beste måte, og bilen er laget for å høste fem stjerner på kollisjonstester. ESP, sidekollisjonsputer, og mer er standard.

Om jeg skal få komme med et godt argument, så må det være noe sånt som hvorfor kjøpe Toyota IQ til 200.000 når du får Polo til samme pris?

Totalt: 5/6

For deg

Du egentlig vil ha en Golf, men samtidig kunne tenke deg en rimeligere løsning, med mindre forbruk og utslipp, men som samtidig kan by på like mye utstyr og komfort.

Ikke for deg

Du trenger god plass i baksetet for godt voksne, eller ofte drar på fjellet med ski, sykler eller dyrker andre plasskrevende aktiviteter.

Vårt førstevalg

Unn deg DSG-kassen. Den kan vel betegnes for verdens beste girkasse, uten at vi tar munnen for full. Har du budjsett som tillater 1,2TSI og Highline utstyrspakke, så er du i mål. Dersom du må ofre dette motoralternativet, så gå for diesel.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå