Da Opel Insignia kom på markedet tilbake i 2008, var den en skikkelig revolusjon for Opel.
Forgjengeren het Vectra. En kompetent, skikkelig og praktisk bil. Og en bil nesten blottet for ”må ha”-faktor. Der stadig flere konkurrenter markerte seg med gode kjøreegenskaper, påkostede interiører eller lekkert design, mente Opel tydeligvis at det var nok å være midt på treet og ikke skille seg ut på så mye annet enn å være et veldig fornuftig bilvalg.
Dessverre kan det være kort mellom ”fornuftig” og ”dørgende kjedelig”. Og stadig flere satte tydeligvis Vectra i den siste båsen.
Det innså også Opel selv til slutt, for med Insignia tømte de ut både badevannet og babyen. Ut med Vectra-navnet, inn med Insignia, Og inn med helt nytt design, både utenpå og inni. Og ikke bare det: Her var også design viktig så viktig at det heller fikk gå på bekostning av noen praktiske egenskaper. Så store endringer mellom to generasjoner bilmodeller er det ikke mange bilprodusenter som har gjort i nyere tid.
Nå har Insignia akkurat fått en midtlivsoppdatering, og den har også fått en spesialmodell som Opel egentlig har brukt merkelig lang tid på å få ut. Country Tourer følger en oppskrift vi kjenner fra suksessmodeller som Audi Allroad, Volvo XC70 og Subaru Outback. Ta en vanlig stasjonsvogn, gi den litt offroadstyling, firehjulstrekk og litt høyere bakkeklaring – og vips har du en bil som kan appellere til nye og bredere kjøpegrupper.
Akkurat det trenger Insignia virkelig her hjemme. Her har den nemlig langt fra blitt den suksessen Opel opprinnelig hadde håpet på.
Er det for sent nå – eller kan de gi den et skikkelig comeback med Country Tourer?
Bilen starter på 489.00 kroner og er i utgangspunktet svært velutstyrt. Med litt ekstra utstyr innabords, kommer prisen på 513.800 kroner.
Tidlig ute: Dette er bestefaren til Audi Allroad
Hvordan er den å kjøre?
Insignia har fått skryt for kjøreegenskapene, og denne utgaven fortjener også det. De er et veldig bra kompromiss mellom komfort og sportslighet. Styringen er også presis og fin og gir veldig god kontakt med underlaget. Her er Insignia sammen med Ford Mondeo blant de aller beste i klassen.
Firehjulstrekk er naturligvis gull verdt for framkommeligheten. Opel har også jobbet med støydempingen. Her er det bare motoren som trenger litt gjennom når de presses på høye turtall, ellers er det behagelig stille inne i bilen. Svært gode seter trekker også opp.
Sjeldne Opel-klassikere dukket opp på uventet sted
Hvordan er plassen?
Bagasjerommet ser ikke så digert ut, men det svelger unna 540 liter, det er helt godkjent i denne klassen. Takvinkelen gjør at inn- og utstigning til baksetet blir litt mer kronglete enn på de mest rommelige konkurrentene.
Det merkes blant annet når jeg skal ta ungene inn og ut av barnesetene. Det blir litt mer C-moment enn på de beste konkurrentene.
Plassen i baksetet er også litt begrenset, og smal vinduslinje gjør at det kan oppleves som litt inneklemt. Også i forsetene gir Insignia litt mindre storbilfølelse enn bilstørrelsen skulle tilsi. Men Opel har laget et veldig bra førermiljø, der gode oppbevaringsplasser også trekker opp.
LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp
Finest utenpå eller inni?
Insignia-designet har fått en forsiktig finpuss utenpå og tåler alderen godt. Dette er en av de mest sporty stasjonsvognene på markedet. Offroad-faktoren på denne utgaven er høyst forsiktig, her er det nesten litt rart at ikke Opel har dratt på litt mer. Men det er fargeavhengig. På testbilen forsvinner offroad-pynten litt, velger du lysere farger, vil det komme bedre fram.
Endringene innvendig er større enn utenpå. Stor infoskjerm er på plass og det er ryddet opp i knapper og brytere. En liten touchpad mellom setene styrer mange funksjoner. Det tar litt tid å venne seg til – og løsningen føles som den er litt i startfasen.
Men Opel er tydelig opptatt av å henge med på det de beste konkurrentene driver med.
Testbilen er svært velutstyrt og gir virkelig premiumfølelse innvendig. Her flytter Insignia grensene i klassen.
Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium
Går den bra?
2-liter diesel er bortimot obligatorisk i denne klassen. I Country Tourer byr den på 163 hestekrefter. Det et nok til å gi et greit kraftoverskudd og fine ytelser. Men det merkes samtidig at dette ikke er klassens mest moderne motor. Den har litt hard gange når den blir presset og er heller ikke veldig sterk på lave turtall.
Her hører det nok også med til saken at Insignia Country Tourer er en tung bil.
Egenvekten er på hele 1843 kilo, det er mer enn de aller fleste konkurrentene. Til gjengjeld er det med på å gi solid og tung kjørefølelse.
Det offisielle tallet på 0–100 km/t er 11,4 sekunder, det er tregere enn mange av de øvrige bilene i klassen.
... og hva er konklusjonen?
Opel har klart å løfte Insignia et par gode hakk oppover med denne utgaven. Den er velkjørende og komfortabel. Plassen bør holde for de aller fleste stasjonsvognkjøpere, selv om den ikke er noen plassmester. I tillegg kommer altså firehjulstrekk og god framkommelighet.
Det jeg likevel er mest imponert over etter endt testperiode, er premiumfølelsen i bilen. Her har Opel jobbet steinhardt med å matche de beste. Jeg hadde ikke stusset om det var Audi-, Mercedes- eller BMW-merke i grillen.
Til tross for dette er prisen svært konkurransedyktig. For 500.000 kroner får du en svært godt utstyrt stasjonsvogn med diesel, automat og firehjulstrekk – akkurat det svært mange norske bilkjøpere ønsker seg. Hadde dette vært et produkt fra VW, Toyota eller for den saks skyld Volvo, hadde jeg ikke nølt med å tippe at den ville bli en bestselger.
Opel er akkurat nå i gang med en stor offensiv på det norske markedet. Som spydspissen i den, er Insignia Country Tourer virkelig rett bil til rett tid.
Samme oppskrift: Denne var virkelig tidlig ute
Pluss: Full pakke til gunstig pris. Premiumfølelse
Minus: Mangler nyhetens interesse, litt trangere enn de største konkurrentene
LES OGSÅ: Flerbruksbil? Disse bør du holde deg unna!
Bil: Opel Insignia Country Tourer Motor: 2-liter diesel Effekt: 163 hk / 350 NM 0–100 km/t: 11,4 sekunder Forbruk: 0,64 liter/mil Bagasjerom: 540 liter Pris fra: Kr 489.900 kroner Pris testbil: 513.800 kroner |
Prøv også:
VW Passat Alltrack er i utgangspunktet den nærmeste konkurrenten. Passat har en solid standing i det norske nybilmarkedet og Alltrack-utgaven som kom i fjor har solgt godt. Litt mer plass enn i Insignia, men ikke i nærheten av samme eksklusive interiørfølelse som i Opelen. VWs 170-hesters diesel er kjappere og sterkere enn motoren som sitter i Country Tourer, men det blir fort en god del dyrere.
Subaru Outback har endelig kommet med dieselmotor og automat. En tvers gjennom kompetent bil som velges av folk som ikke akkurat er opptatt av å snobbe opp på parkeringsplassen. Også pluss for svært bra 4x4-system.
Volvo XC70 blir en del dyrere enn Insignia Country Tourer – og begynner å bære preg av at den ikke akkurat er nyeste nytt på bilfronten. Men høy komfortgrad, mye plass og ikke minst god sikkerhet trekker opp for mange kjøpere.
LES OGSÅ: BMW med firehjulstrekk gikk ned i pris