Hvor mye familiebil får du for 300 000 kr? Jo, da kan du få topputgaven av Peugeot 308 SW med største motor, syv seter, panoramaglass, komfort og en haug av praktiske løsninger. Og fremdeles har du penger igjen!
Kjøregleden i en så praktisk bil finner du i det faktum at hele familien kommer til å trives godt ombord. Mange vil også finne glede i å ha kjøpt noe som ikke gir nevneverdig oppmerksomhet. Du slipper å føle deg ufornuftig og råflott, og om noen likesinnede spør hvor mye du har måttet betale for en så glimrende bil, legger du siste trumfkort på bordet.
På tur med Peugeot 308 SW vil du bli imponert over hvor lite støy det er i kupeen. Du sitter godt og blir imponert over hvor lett det er å håndtere den nye 6-trinns manuelle girkassen. Du finner god plass til både kaffekopper og drikkeflasker, og «akvariumsfølelsen» er gedigen med glass på alle kanter. Understellet, styring og fjærer er av den komfortable sorten, uten å bli veldig fransk. Stramt nok til å kjenne hva du har under deg, og raskt nok til å adlyde uten forsinkelser.
På testbilen savner jeg to ting: Cruise control og radiostyring fra rattet. Det er ikke mange år siden jeg anså cruise control for å være typisk amerikansk, men nå har jeg virkelig lært å sette pris på det. Ikke minst når du tilbringer en formiddag alene nedover E-18 mot Sørlandet. Rattstyring av radio er ikke noe must, men knappene på denne radioen er så små at de krever farlig mye konsentrasjon.
Om jeg skulle komme med et ønske til, ville det handle om lyd. Ikke etter at turen har startet, men før det – i pakkeprosessen! Lyden når dørene lukkes, og følelsen når du åpner dem igjen, kunne man enkelt ha gjort noe med. Det handler bare om litt gummi og myk plast. Nå føles det litt billig.
Interiøret i Peugeot 308 SW er trivelig, med en eksklusiv touch. Hele dashbordet er i myk «bitegummi», det er godt skrudd sammen og det knirker ikke. Små kromringer rundt luftventilene reflekterer lys på en lekker måte. Midtkonsollen er elegant og instrumentene er delt for å kunne gi plass til mer informasjon, samt å sortere hva som er viktig og ikke fullt så viktig.
Plassen i en 308 SW, sammenlignet med en ordinær 308, åpenbarer seg bakover i bilen.
Baksetet består av tre separate stoler som kan flyttes og beveges i mange retninger. Du kan velge mellom to eller tre seterader, alternativt varebil om du kaster ut alle baksetene. Setene kan være litt smale om du har store barneseter til ungene dine. Låsen til sikkerhetsbeltet forsvinner da nesten under barnesetet.
Moro med syv seter, men jeg sier det igjen: Unger elsker å bruke den bakerste seteraden, og da blir det mye tråkk i bilen. Det vil med andre ord bli mye bilvask og støvsuging.
Testbilen er utstyrt med den nest største dieselmotoren: en 1,6-liter HDi-diesel med 109 hk. Den fungerer glimrende til denne bilen. Bruker lite, forurenser lite og støyer lite. Den har kraft nok uten å bli sportslig, 0 til 100 km/t klarer bilen på 12,5 sekunder og dreiemomentet er på 240 Nm.
Sjettegiret gjør den svært gunstig å benytte på bilferie, selv i Europa. Også de mest forsiktige av oss venner seg til 130 km/t gjennom Tyskland. Da er det greit med et sjettegir!
Peugeot 308 SW er penest innenfra. Det gjelder de fleste flerbruksbiler. Helt subjektivt synes jeg fronten er fin og rumpa litt rar. Lillebror Peugeot 207 SW er barskere å se på. Interiøret er det motsatte. Her er 308 SW langt mer påkostet enn lillebror: Praktfull symmetri, særdeles lyst og deilig lukt fra integrert parfymepatron i midtre lufteventil. Herlig fransk! Jeg velger 308 SW i en kontrastfarge til glass. Da kommer glasstaket bedre fram utenfra, noe som hjelper betraktelig på utseendet, samt beskriver for omverdenen at dette er en litt annerledes bil.
Startprisen er gunstig. Når den i tillegg er så praktisk og velutstyrt, vil den antakelig holde seg godt i pris. Den vil også kunne defineres som miljøvennlig om tre år. Forbruket ligger på ca 0,5 liter pr. mil på blandet kjøring. Stort lavere er det vanskelig å komme, uansett hva du sammenligner med i familieklassen.
Kjøper du bilen ny, har du trygghet i garantier som vil sikre deg et forutsigbart bilhold. Bilen er godt utstyrt fra bunnen av, og ønsker du mer, finnes det enkelte tilvalg til helt greie priser.
Dette er en super familiebil!. Den har de samme egenskapene som en moderne OBOS-leilighet. Superpraktisk, med en touch av design og eleganse. Den kjører godt og den rommer mye, både av bagasje og mennesker. Peugeot 308 SW er en ærlig bil til å bli glad i!
Du er en frankofil familiemor eller -far med evnen til å la deg begeistre.
Ønsket om store felger og senkesett sitter langt fremme i hjernebarken.
Gunstig pris og relativt små motorer er stikkord på 308 SW. Derfor synes jeg du skal ta utgangspunkt i at bilen ikke skal koste over 320 000 kr ferdig på veien.