Hva er dette?
Renault revolusjonerte klassen da de kom med sin første Scenic i 1996. En supersmart bil som raskt ble favoritten til mange småbarnsfamilier. Med andre generasjon kom også en Grand-utgave med to ekstra seter bakerst.
Nå er vi kommet til tredje generasjon – testbilen er en Grand Scenic III Dynamique. 1,5-liters dieselmotor og dobbelclutch-automat (EDC) er på plass, det gir startpris på 345.000 kroner. Testbilen kommer - med mye ekstrautstyr innabords - på 387.600 kroner.
Der første og til dels andre generasjon solgte meget bra her hjemme, har det blitt atskillig mer stille rundt Scenic-navnet nå. Det er rett og slett ikke så veldig mange som vurderer denne bilen når de skal ha en praktisk sjuseter til overkommelig pris. Dumt av dem? Det skal vi finne ut av nå!
Hvordan er den å kjøre?
Ikke overraskende er dette komfortable saker. Renault roter ikke med slike kjerneverdier og det er ingen problemer å tilbakelegge mange avslappende mil i denne bilen. Støydempingen er også meget bra. Det mangler litt nærkontakt med underlaget, særlig når det gjelder styringen.
Den litt ulne følelsen gjør at Grand Scenic ikke er bilen for dem som sverger til en aktiv kjørestil. Men akkurat det er det ikke mange andre konkurrenter i denne klassen som byr på heller. Høy sittestilling og store glassflater gjør det trivelig både for fører og passasjerer.
Hvordan er plassen?
Renault har gode tradisjoner å bygge videre på og Grand Scenic-interiøret har mange smarte løsninger. Plassen er imponerende god til at bilen ikke er mer enn 4,56 m. lang.
Det er først og fremst bredden som skiller de beste bilene fra resten i denne klassen. Her er Grand Scenic akkurat der den skal være. Det er plass til tre barneseter i bredden bak, eventuelt sitter en voksen godt mellom to barneseter.
De to bakerste setene passer naturlig nok best for unger. Veldig mange små oppbevaringsrom rundt om i bilen, det kommer godt med når store familier skal ut på tur. Det er nok ikke veldig mange som strengt tatt trenger mer plass enn dette.
Stasjonsvogn med mest mulig plass? Sjekk denne!
Finest utenpå eller inni?
Renault sverger til en futuristisk dashbordstil med midtstilt instrumentpanel og mange digitale visninger. Det krever litt tilvenning, men er funksjonelt nok. Midtkonsollen bryter med dette og er langt mer konvensjonell. Her er det mange små brytere og et rotete preg, også mye hard plast som ser ganske billig ut.
Hva med det utvendige? Her ser vi dessverre resultatet av at Renault for noen år siden tok i litt for mye på radikalt design. Det førte nemlig til en skikkelig U-sving der det viktigste nå tydeligvis er å skille seg minst mulig fra konkurrentene. Resultatet er at Grand Scenic er en usedvanlig anonym bil. Særlig hekken er rett og slett litt stusslig.
Kjøper du denne, får du neppe mange beundrende blikk når du svinger opp foran barnehagen. Viktig? Neppe for veldig mange, men Renault er allerede i gang med en facelift. VI håper de gir den litt mer særpreg!
Går den bra?
1,5-liters dieselmotor på 110 hk betyr at det er fokus på fornuft også når det gjelder motoriseringen. Men dieselhestene er pigge og gjør en imponerende god jobb. Det flyttes stadig grenser for hva en dieselmotor kan klare og Renault henger absolutt med de beste konkurrentene.
Ikke spesielt kjapp fra 0–100 km/t (13,3 sekunder), men med mye krefter der du trenger det mest. Forbruket imponerer også, et gjennomsnitt på 0,47 liter/mil. Renaults dobbelclutch-girkasse henger litt på girene og avslører kjapt at den ikke er en "vanlig" automat. Men med litt tilvenning fungerer det greit
LES OGSÅ: Dette er familiebil og racerbil i ett
... og hva er konklusjonen?
Bak et anonymt ytre skjuler det seg en veldig bra familiebil. Grand Scenic er akkurat det veldig mange småbarnsfamilier er ute etter, Renaults problem er at mange ikke har oppdaget det ennå.
Prisene starter på svært gunstige 312.900 kroner. Vår testbil med veldig mye utstyr (blant annet panoramaglasstak, navigasjon, Bi-Xenon og ryggesensorer med kamera) kommer på 387.600 kroner. Da får du veldig mye bil for pengene.
Renault sliter med dårlig kvalitetsrykte, mye tyder på at det er et tilbakelagt stadium. Vi har også tro på at annenhåndsverdien på en bil som Grand Scenic vil bedre seg i årene som kommer. Ordinært design og litt lav "må ha"-faktor trekker ned, men kan ikke rokke ved at dette er et veldig fornuftig bilkjøp for dem som trenger flerbruksbil med sju seter.
Her kan du lese vår stortest av Ford S-Max
Pluss: Pris, plass, komfort og fleksibilitet.
Minus: Design, billigfølelse i interiøret.
Bil: Renault Grand Scenic Modell: 1,5 dCi Dynamique EDC Motor: 1,5-liter diesel Effekt: 110hk / 240 Nm 0–100 km/t: 13,3 sekunder Forbruk:0,47 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 702–2063 liter Pris: Kr 345.400 Pris testbil: Kr 387.600,- |
Trenger du enda mer plass? Les duellen mellom Multivan og Galaxy her: