Skoda har foreløpig ikke fått lov til å lage SUV (det markedet skal andre medlemmer av VW-familien ta seg av), men med Octavia Scout er de omtrent så nært det er mulig å komme.
I forhold til «vanlig» Octavia stasjonsvogn er Scout hevet litt, den har fått beskyttelsesplater under og den har fått en stylingpakke som klart forteller at her kommer en bil som tåler juling. Oppskriften har vi sett før, i to generasjoner Audi Allroad og Volvo XC70 - og i Subaru Outback.
Andre generasjon Octavia er en nøytral og velkjørende bil. Understellet er ikke det mest påkostete i VW-familien, men den oppfører seg forutsigbart og med klart godkjent komfort. Den økte bakkeklaringen merkes ved at den kan ha tendenser til vingling ved aktiv svingkjøring, men i praksis snakker vi helt marginale utslag.
2-liters dieselen på 140 hk brukes i en rekke VW-produkter. Den er sterk nok til å gi behagelig overskudd. Men den høres godt. Skoda er kjent for å spare litt på støydempingen og det merkes både for motor- og veistøy. I baksetet er det mye støy fra bakhjulene.
Firehjulstrekksystemet fra Haldex er velprøvd og velfungerende. Lavgir eller sperre glimrer med sitt fravær, men for de aller fleste er dette bra nok.
Octavia er en litt klasseløs bil, ikke helt der oppe med Passat og Mondeo, men samtidig en god del større enn Golf og Focus. Det er lagt vekt på rommelig bagasjerom. Det betyr at bakseteplassen er begrenset, men ikke verre enn at to voksne sitter helt greit.
Design og materialkvalitet i interiøret holder høy standard. Store og gode forseter, bra med oppbevaringsrom rundt omkring og førerposisjon de fleste finner seg til rette i. Passasjeren foran har også fått et eget Scout-håndtak å holde seg fast i. 99 prosent gimmick, men det er med på å tøffe opp interiøret litt.
Skoda er flinke på smarte løsninger. Her er bagasjerommet innredet med flere nett som bagasjen puttes inni. Dermed slipper du at ting ligger og slenger fram og tilbake.
Du kan få Octavia Scout også med 2-liters bensinmotor på 150 hester, men de aller fleste velger diesel. 2-literen med 140 hk er som skreddersydd til denne bilen. 320 Nm ved 1750 omdreininger forteller om mye krefter der du trenger dem mest. Du har fint overskudd hele tiden og slipper å jage motoren.
Støynivået er litt høyere enn vi kunne ønske. Motoren knurrer ved akselerasjon og roer seg ikke helt ned oppe i fart heller. 10,2 sekunder på 0 til 100 km/t er bra - og ikke minst er det bra trøkk i normale forbikjøringshastigheter.
Octavia stasjonsvogn er en pen, men ganske anonym bil. Scout-stylingen hjelper imidlertid på det. Endringene er ikke store, men de er tilstrekkelige til at bilen ser både tøffere og mer eksklusiv ut.
Hjulbuene er mye mer markert, samtidig som spoilere under støtfangerne foran og bak gir offroad-assosiasjoner. 17-tommers felgene er også unike for denne bilen. De sorte plastpanelene foran og bak kan krasje litt med enkelte farger, så det er lurt å tenke på det før du bestemmer deg for farge.
173 gram CO2 pr. kilometer er blant de beste i klassen. Og motoren er også nøysom på drivstoff. Selv om den har firehjulstrekk og egenvekt på drøye 1500 kilo, klarer den snittforbruk på blandet kjøring på 0,64 l/mil.
Skoda har i flere år levert kvalitet som har gått utenpå de fleste andre VW-produkter. Bilene er godt sammenskrudd, med god kvalitetsfølelse.
Noen prisvinner er Octavia Scout imidlertid ikke. Fra-prisen er på 370 800 kroner, og med litt ekstrautstyr ender testbilen på 418 600 kroner. Da har den litt av hvert av konkurrenter å bryne seg på, i alle fall hvis vi sammenligner med andre stasjonsvogner med firehjulstrekk. Til rundt 400 000 kroner er det også mange SUV-konkurrenter å velge mellom. Da sitter du enda litt høyere og har gjerne også mer plass å boltre deg på.
Er ekstra bakkeklaring avgjørende for deg? Da gir Octavia Scout mening. Dessuten er designet vellykket. Visuelt sett løfter Scout-stylingen bilen mye. Tenker vi smalt nok har Scout egentlig bare tre konkurrenter: Audi Allroad, Volvo XC70 og Subaru Outback. De to første er dyrere, men hører helt klart hjemme en klasse over. Outback ligner veldig prismessig, og er dessuten et lite hakk større. Men du får også en veldig bra utstyrt VW Passat med firehjulstrekk til Scout-penger. Og er det offroad-egenskaper du er ute etter, er det mange SUV-er som egentlig gir deg mer bil.
Du har ekstremt behov for ekstra bakkeklaring.
Du er ute etter mest mulig firehjulstrekker for pengene.
Helt klart 2-liters diesel. Den er kjapp og sterk og duger også om du pakker bilen full av folk og bagasje.
Scout er i utgangspunktet en velutstyrt bil. Testbilen har ekstrautstyr for nesten 50 000 kroner, men da er det en del ting du strengt tatt ikke trenger. Vi anbefaler å ta med xenonlys og cruise control. Dessuten skal du være litt bevisst på hvilken farge du velger. Det er ikke alt som fungerer like bra mot de sorte plastpanelene i front og hekk.