Etter å ha vært produsert siden tidlig på 50-tallet og i mer enn 4 millioner eksemplarer er det neppe helt feil å kalle Toyota Land Cruiser for en levende billegende.
De første bilene på regulær import kom til Norge i 1983. Siden har mer enn 16.000 kommet etter.
De første bilene var ganske primitive, men med legendarisk god driftssikkerhet og ditto framkommelighet. Vi forbinder ofte bilene med ekspedisjoner til eksotiske reisemål og som arbeidsredskap i ugjestmilde og veiløse strøk.
Salget her hjemme tok skikkelig fart da 120-modellen kom i 2004. Denne ble avløst av 150-modellen i 2010. Nå er det tid for en midtlivsoppgradering av sistnevnte og det er nettopp denne bilen vi nå skal ut å kjøre.
På jakt etter brukt Toyota Land Cruiser 150?
Hva er dette?
Dette er altså den nye 2014-modellen av Toyota Land Cruiser i femseters stasjonsvognutgave. Motoren er en 3-liter diesel på 190 hestekrefter og bilen er topputgaven GX med «rubb og stubb» av utstyr.
Prisen er på alt annet enn smålige 970.000 kroner.
Borte er det litt primitive. Inn har raust med raust med utstyr og luksusfaktor kommet. Har man ikke vært innenfor døra på en Toyota Land Cruiser de siste 10 årene venter en aldri så liten overraskelse
Her kan du lese mer om den gamle i bildet over:
Hvordan er den å kjøre?
Både på og utenfor veien merkes oppdateringene på 2014-modellen godt.
Om vi begynner på veien – der de fleste av oss tross alt kjører, så oppleves bilen som både mer komfortabel, stillegående og strammere i understellet enn tidligere.
Selv om Land Cruiseren har blitt bedre på landeveien, så har ikke dette gått ut over terrengegenskapene. Snarere tvert imot. De her også blitt bedre.
Denne bilen er i stand til å ta deg fram der du normalt sett ikke ville ha gått med truger en gang.
Utfordringen for dem som lager biler for både terreng og asfalt er fjæringen.
I skogen trenger man myk fjæring og lang fjæringsvei. På asfalt hardere og lavere fjæring for å opprettholde retningsstabilitet, styrerespons og for å unngå krengning
Ny luftfjæring bak og justerbare støtdempere med tre kjøremodus (Sport, normal og comfort) som vel mest forklarer seg selv, er en av grunnene til forbedringen.
Det som også er nytt og kanskje vel så viktig er KDSS. Et nytt hydraulisk system som kort fortalt justerer stabilisatorstaget. Dette gir mulighet for lang fjæringsvei ved offroadkjøring samtidig som systemet ved landeveiskjøring "strammer" til slik at man får et fastere oppsett for lange, raske etapper på asfaltert vei.
Tør ikke fortelle 2-åringen at han har solgt Land Cruiseren ...
Hvordan er plassen?
Stor bil er synonymt med stor plass. Slik er det i Toyota Land Cruiser også. Om vi begynner bakerst så svelger bagasjerommet unna 621 liter. Det har rette vegger, skinner for bagasjesikring og selvfølgelig surrekroker.
Slår du baksetene ned, har du 1934 liter til rådighet. Duger ikke det, må du kjøpe deg et vogntog.
Bakseteplassen er også god. Sittestillingen er behagelig rett og utsynet godt.
I forsetene er plassen også god – alle veier. Raust med justeringsmuligheter gjør det enkelt å finne en god sittestilling.
Duell: Toyota Land Cruiser møter Mitsubishi Pajero
Finest utenpå eller inni?
Direkte vakker er den kanskje ikke. Men en god dose særegenhet, det har den. Du ser med en gang at denne er bygget på en annen måte og for et annet publikum enn for eksempel BMW X5, Porsche Cayenne og Range Rover, selv om prisene ikke er så langt fra hverandre.
Det snobbete er borte – og det er litt mer "tømmerhogger" over Land Cruiseren. Den er barskere, og mer brutal designmessig. På godt og vondt. Her har funksjon gått foran form.
Men det er liksom slik Land Cruiser alltid har vært. De færreste kjøper den for at den er pen. Det er helt andre ting kundene er ute etter.
Designet er kantete og "utenpå hjørnet lampene" er på plass i kjent Toyota-stil. Endringene fra i fjor er små. Nye lamper, med moteriktige LED-i kjørelysene er på plass. Det samme er nye baklamper og den brede kromlisten på bakluken er også ny. Det er vel egentlig det ...
Innvendig har de nye og viktige funksjonene for styring av kjøreprogrammene fått en framtredende plass på midtkonsollen. Den nye navi- og radioenheten er på plass, ellers er endringene små.
Det innvendige designet er som det utvendige. Litt grovskåret og mer barskt og funksjonelt - enn direkte lekkert. Men igjen, det er liksom slik det skal være.
Enten liker du det – eller så gjør du det ikke. Vi har sansen for den men velger uavgjort i om den er finest utenpå eller inni.
Denne tøffe Toyotaen-en kommer ikke til Norge
Går den bra?
3-liters dieselmotoren på 190 hk sender bilen fra 0–100 km/t på 11 sekunder blank og oppleves som kjapp nok i en slik bil. Forbruket oppgir Toyota til 0,71 l/mil ved blandet kjøring som helt klart er godkjent for en doning som denne.
Motoren er både sterk nok, rask nok og samtidig sterk nok til å utføre arbeidsoppgavene den normalt skal beherske.
Der konkurrentene har girkasser med både 7 og 8 gir, nøyer Toyota seg fortsatt med 5. Det har noe med terrengegenskapene å gjøre.
Synes du ikke dette er nok, så leveres den også med en 4-liters bensinmotor eller om du vil ta den helt ut – en 4,5-liters V8 diesel – mot et pristillegg ...
Bruktbiltest: Toyota Landcruiser 1996
... og hva er konklusjonen?
Det er liten tvil om at denne bilen viderefører de lange og ærverdige Land Cruiser tradisjonene.
Bortsett fra at det ikke er noen simpel bil lenger, er den tro mot konseptet når det gjelder terrengegenskapene. Med de siste nyhetene på plass under det kantete karosseriet er det svært få – om noen – som holder følge med denne der veien tar slutt. Samtidig er Toyotas velrenommerte driftssikkerhet ivaretatt.
Ute på landeveien har den også blitt bedre. Den er oppgradert på utstyrsfronten og oppleves som "up-to-date", selv om det altså er en facelift det her er snakk om.
Den er kanskje ikke like "hipp" som enkelte andre SUV-er til omtrent samme pris utenfor en trendy designerbutikk, men for dem som kjører i uveisomme områder så har den i mange år vært førstevalget. Slik blir det nok fortsatt for den har blitt bedre til alt.
Dette er – slik som det lenge har vært – en drømme-SUV for mange norske familier. Med en pris som nærmer seg én million kroner blir det med drømmen for de fleste.
Bare ca. 70 eksemplarer av de 700 bilene som skal selges i Norge i år blir stasjonsvogner. Resten vil være to-seters varebiler.
Toyota Hilux Cargo: For deg som vil ha orden i sysakene
Pluss: Driftsikkerhet, framkommelighet og legendestatus. Kan brukes til ALT!
Minus: Ikke samme status som i sosietetskretser som Porsche Cayenne, Range Rover og BMW X5. Pris.
Bil: Toyota Type: Land Cruiser GX 3,0 D-4D Motor: 3-liter diesel Effekt: 190 hk / 420 Nm 0–100 km/t: 11 sek. Forbruk: 0,71 l/mil. ved blandet kjøring Tillatt totalvekt: 2980 kg. Tillatt tilhengervekt: 3000 kg. Garanti: 5 år / 160.000 km. Pris fra: 767.200,- Pris testbil: 970.000,- |
Toyota Land Cruiser: Dette visste du ikke?